Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Marcin Maćkiewicz, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Silnie toksyczne właściwości talu

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Poziom podstawowy i rozszerzony

Wymagania ogólne

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;

2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne;

4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia objawy zatrucia talem;

  • określa działania biologiczne talu;

  • omawia sposoby detekcji i leczenia zatrucia talem.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • eksponująca.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródłowego;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • mapa pojęciowa;

  • odgrywanie ról (sąd na talem);

  • metoda lekcji odwróconej;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, kreda, pisak;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

A. Przed lekcją

Metoda lekcji odwróconej. Uczniowie tydzień czy dwa tygodnie przed lekcją (termin określa nauczyciel) dzielą się na grupy i będą wcielać się w odpowiednie role na lekcji: oskarżonych, sędziów, oskarżycieli, adwokatów, ławników, i dziennikarzy. Uczniowie przed lekcją przygotowują informacje dotyczące działania toksycznego talu (patrz opisane role w fazie realizacyjnej) wykorzystując wszelkie możliwe źródła informacji, w tym e‑materiał oraz mapę pojęciową.

B. Podczas lekcji

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje i pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału.

  2. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pytania: Na czym polegają właściwości toksyczne talu?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyjaśnia uczniom metodę, którą będą pracowali na lekcji, rozdaje niezbędne materiały biurowe potrzebne uczniom. Uczniowie siadają w grupach ustalonych przed lekcją.

  2. Nauczyciel omawia role w jakie będą musieli się wcielić uczniowie podczas rozprawy sądowej:

  • OSKARŻENI - osoby stosujące substancje chemiczne zawierające pierwiastek tal

  • SĘDZIA (może to być skład 3‑osobowy) - prowadzi proces, udziela głosu, wsłuchuje się w argumenty stron, aby wydać sprawiedliwy wyrok.

  • OSKARŻYCIEL - ustala argumenty świadczące o negatywnej roli talu i jego związków chemicznych.

  • ADWOKAT - poszukuje argumentów świadczących o pozytywnej roli talu i jego związków.

  • ŁAWNICY - słuchają argumentów obrońcy i oskarżyciela, ustalają swój końcowy werdykt i jego uzasadnienie.

  • DZIENNIKARZE - obserwatorzy procesu, którzy napiszą artykuł z przebiegu procesu sądowego, ocenią wystąpienia stron, ocenią wyrok sądu.

  1. Nauczyciel podsumowuje i udziela informacji zwrotnej uczniom.

  2. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując zawarte w e‑materiale „sprawdź się” ćwiczenia.

Faza podsumowująca:

  1. Kieszeń i szuflada. Nauczyciel rozdaje uczniom sklerotki. Prowadzący zajęcia rysuje na tablicy kieszeń, a obok niej zapisuje: Co zabieram ze sobą? Tutaj uczeń ma wpisać to, co wyniósł z zajęć, co do niego szczególnie przemówiło, co się spodobało lub co mu się przyda w przyszłości. Poniżej nauczyciel rysuje szufladę i białą plamę. Obok szuflady zapisuje: Co mi się nie przyda?, a obok białej plamy: Czego zabrakło? Poniższe rysunki uczeń wypełnia sklerotkami z zapisanymi krótkimi zdaniami, równoważnikami zdań lub kluczowymi słowami. Jest to okazja także do analizy przebiegu zajęć i szybkiej powtórki.

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  3. - Przypomniałem/łam sobie, że...

  4. - Co było dla mnie łatwe...

  5. - Dziś nauczyłam/łem się...

  6. - Co sprawiało mi trudności...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Multimedium może być wykorzystane przez ucznia w fazie przygotowania do lekcji.

Materiały pomocnicze:

1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

- Jakie są źródła zanieczyszczeń talu?

- Jakie są najpopularniejsze sole talu?

- gdzie kumuluje się tal w organizmie człowieka?

- Do czego stosowane są/były związki talu?

- Na czym polega działanie toksyczne związków talu?

- Na czym polega detekcja zatrucia związkami talu?

- Jak można leczyć zatrucie talem?

2. Nauczyciel przygotowuje sklerotki (karteczki samoprzylepne), arkusze papieru A3/A4, mazaki.