Dla nauczyciela
Autorka: Justyna Szymańska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Czynniki socjalizacji
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
I. Człowiek i społeczeństwo.
Uczeń:
5) wyjaśnia charakter procesu socjalizacji; podaje przykłady wpływu społecznego w różnych dziedzinach życia; analizuje przypadki oraz przedstawia zalety i wady konformizmu i nonkonformizmu.
Zakres rozszerzony
II. Różnorodność kulturowa.
Uczeń:
3) porównuje modele socjalizacji charakterystyczne dla własnej grupy wiekowej i pokolenia rodziców; wyjaśnia zjawisko socjalizacji odwróconej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia charakter procesu socjalizacji oraz socjalizacji odwróconej;
analizuje przypadki konformizmu oraz nonkoformizmu;
wskazuje zalety i wady konformizmu i nonkonformizmu;
ocenia, jak poszczególne czynniki wpływają na przebieg socjalizacji oraz jakie miały znaczenie dla różnych pokoleń.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
1. Na poprzednich zajęciach klasa została podzielona na cztery grupy. Każda z nich ma przygotować prezentację dotyczącą wpływu przydzielonej instytucji na socjalizację jednostki:
grupa I – rodzina;
grupa II – grupy rówieśnicze;
grupa III – placówki edukacyjno‑wychowawcze;
grupa IV – media.
Prezentacje powinny zawierać przede wszystkim materiały wizualne: zdjęcia, filmy, schematy itp. i trwać nie dłużej niż 5 minut.
2. Przedstawienie tematu „Czynniki socjalizacji” i celów zajęć.
3. Uczniowie tworzą definicje pojęć: socjalizacja pierwotna, wtórna i odwrócona. Pracują metodą śniegowej kuli. Najpierw w parach przygotowują swoje propozycje, następnie łączą się w czwórki, weryfikują pomysły i tworzą wspólną wersję definicji. W kolejnych krokach łączą się w coraz liczniejsze grupy, aż powstaną ogólnoklasowe definicje pojęć.
Faza realizacyjna:
1. Uczniowie zapoznają się z fragmentem sekcji „Przeczytaj” dotyczącym czynników socjalizacji. Następnie prowadzą dyskusję na temat: Czy internet można traktować jako odrębny czynnik socjalizacji? Wybrana osoba przedstawia wnioski.
2. Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich pozostali uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom, uzupełniając notatki.
3. Praca ze schematem interaktywnym. Uczniowie w parach przygotowują odpowiedzi na pytania zawarte w poleceniu i prezentują je na forum klasy.
4. Następnie cały zespół klasowy zapoznaje się ze schematem interaktywnym i wspólnie wykonuje dołączone do niego ćwiczenie.
Faza podsumowująca:
1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się” wskazane przez nauczyciela. Wspólne omówienie odpowiedzi.
2. Omówienie przebiegu zajęć, wskazanie mocnych i słabych strony pracy uczniów, udzielenie im informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Piotr Sztompka, Socjologia, Warszawa 2002.
Tomasz Szlendak, Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2012.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Schemat interaktywny”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.