Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: Język polski
Temat: Treści uniwersalne w Weselu Stanisława Wyspiańskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozpozna treści uniwersalne zawarte w Weselu Stanisława Wyspiańskiego;
wyjaśni, na czym polega ponadczasowość poszczególnych fragmentów utworu;
wyróżni cechy poetyki Wesela, dzięki którym dramat ma charakter uniwersalny.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa symboli;
rozmowa kierowana.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel proponuje uczniom obejrzenie fragmentów odcinka serialu Andrzeja Wajdy Z biegiem lat, z biegiem dni (odcinek 4, Kraków 1901), w którym przedstawiona została recepcja sztuki Wyspiańskiego – reakcje współczesnych mu literatów krakowskich.
Nauczyciel zachęca uczniów do wyszukania w sieci informacji na temat znanych wystawień Wesela na przestrzeni lat – w odniesieniu do tezy o ponadczasowości sztuki (może to być także praca domowa).
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel (po rozpoznaniu stanu wiedzy uczniów i ewentualnym uzupełnieniu najważniejszych wiadomości) inicjuje dyskusję nad fenomenem Wesela. Stawia przy tym pytania, w jakim stopniu nowatorska forma utworu wpłynęła na jego odbiór w czasach Wyspiańskiego i co zdecydowało o ponadczasowości dzieła.
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji, nawiązując do wcześniejszej dyskusji o ponadczasowości (a więc wymiarze uniwersalnym) utworu.
Nauczyciel wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Nauczyciel prosi uczniów o podzielenie się na 2 zespoły i opracowanie map skojarzeń wokół symboli chochoła i złotego rogu. Przedstawiciele zespołów prezentują mapy. Nauczyciel komentuje poszukiwania uczniów, naprowadzając ich na temat wieloznaczności utworu i poetyki symbolizmu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Następnie nauczyciel prosi uczniów o wypunktowanie i zapisanie na tablicy wad polskiego społeczeństwa, z którymi Wyspiański rozprawia się w Weselu. Wszyscy wspólnie zastanawiają się, które z tych wad określić można jako uniwersalne słabości ludzkie.
Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną. Polecenia 1 i 2 uczniowie mogą wykonać w formie dyskusji moderowanej przez nauczyciela.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”, dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia 1, 2, 3, 4, 7 i 8. Ćwiczenie 5 uczniowie wykonują wspólnie, dyskutując nad znaczeniem wypowiedzi i proponując alternatywne hasła o tej samej wymowie, jednak osadzone we współczesności. Ćwiczenie 6 uczniowie wykonują indywidualnie. Następnie nauczyciel prosi o zapisanie powtarzających się propozycji na tablicy i komentuje wybór uczniów, wraz z nimi oceniając uniwersalność wymowy konkretnych scen.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Na zakończenie nauczyciel może zaproponować uczniom wspólne oglądanie wybranego wystawienia Wesela, np. teatr telewizji z roku 2019 reż. Wawrzyniec Kostrzewski.
https://vod.tvp.pl/website/wesele,40987862
Praca domowa:
Zastanów się, czy problemy poruszane w Weselu mogłyby być zrozumiałe dla czytelników dramatu bądź widzów spektaklu, którzy nie są Polakami. Przedyskutuj tę kwestię z kolegami i koleżankami z klasy.
Wyszukaj informacje na temat inscenizacji teatralnych Wesela, zobacz dostępne fragmenty i zastanów się, w jaki sposób zmieniała się reżyserska interpretacja dzieła Wyspiańskiego na przestrzeni czasu.
Materiały pomocnicze:
Juliusz Kleiner, Istota utworu dramatycznego, w: Problemy teorii dramatu i teatru, wybór i oprac. Janusz Degler, Wrocław 1988.
Sławomir Świontek, Znak, tekst i odbiorca w teatrze, w: Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. Janusza Deglera, Wrocław 1988.
Rafał Węgrzyniak, Encyklopedia „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego, Kraków 2001.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać multimedium bazowe do podsumowania lekcji.