Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Drzewo filogenetyczne zwierząt
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Opiszesz budowę drzewa filogenetycznego, uwzględniając korzenie, węzły i gałęzie.
Wyjaśnisz znaczenie badań z zakresu biochemii i genetyki w tworzeniu drzewa filogenetycznego.
Omówisz filogenezę zwierząt.
Wykażesz pokrewieństwo między grupami zwierząt na podstawie drzewa filogenetycznego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
gra dydaktyczna;
analiza grafiki interaktywnej.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prowadzi pogadankę, zadając pytania:
– Czym jest drzewo filogenetyczne?
– W jakim celu konstruuje się drzewa filogenetyczne?
– W jakim celu jest stosowana analiza filogenetyczna?
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel wyświetla grafikę zamieszczoną w sekcji „Przeczytaj”, przedstawiającą drzewo filogenetyczne zwierząt, i wspólnie z uczniami analizuje ją, na podstawie treści przeczytanych w ramach przygotowania do lekcji.
Praca z drugim multimedium: grafiką interaktywną pt. „Budowa drzewa filogenetycznego”. Nauczyciel wyświetla grafikę interaktywną i wspólnie z uczniami dokonuje jej analizy. Prosi podopiecznych, by pracując w parach, określili, co pokazują węzły na drzewie filogenetycznym. Następnie uczniowie konsultują swoje rozwiązania z inną, najbliżej siedzącą parą. Wybrane zespoły przedstawiają swoje rozwiązanie. Następnie uczniowie wykonują polecenie 2, określając z którym taksonem jest najbliżej spokrewniony takson D. Uzasadniają swoją odpowiedź, a następnie wybrane osoby prezentują ją przed całą klasą.
Praca z multimedium („Gra edukacyjna”). Uczniowie indywidualnie rozwiązują interaktywny quiz i sprawdzają swoją wiedzę o drzewach filogenetycznych zwierząt. Następnie wykonują polecenie nr 2: układają pytanie quizowe dotyczące drzewa filogenetycznego i dają je do rozwiązania osobie z pary.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszej lekcji nauczyłem/nauczyłam się...”.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W tym kontekście dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji oraz wyjaśnia wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Opracuj ćwiczenie typu „prawda/fałsz” dla osoby z pary: wymyśl trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji i na kolejnych zajęciach daj je koledze lub koleżance, by ocenili prawdziwość przedstawionych informacji.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Gra edukacyjna” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.