Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Pejzaż powojenny w wierszach Juliana Tuwima i Antoniego Słonimskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
omawia najważniejsze informacje na temat życia i twórczości Antoniego Słonimskiego i Juliana Tuwima;
wymienia chwyty językowe, za pomocą których uzyskał Słonimski dynamikę rytmu i ekspresję obrazowania w utworze Alarm;
argumentuje, czy obrazy Marca Chagalla mogłyby ilustrować tomik poetycki Antoniego Słonimskiego;
bierze udział w dyskusji na temat miejsc, do których chętnie wracałoby się po latach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
ankieta ewaluacyjna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego;
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat oraz cele lekcji i omawia jej planowany przebieg. Może polecić uczniom, aby przygotowali pytania związane z tematem zajęć, na które chcą uzyskać odpowiedź (określą w ten sposób kryteria sukcesu).
Prowadzący dzieli uczniów na dwa zespoły. Jedna grupa zapoznaje się z informacjami na temat Juliana Tuwima, druga - Antoniego Słonimskiego. Następnie przedstawiciele zespołów na forum klasy omawiają najważniejsze informacje na temat życia i twórczości obu poetów.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel uruchamia animację, tak aby cały zespół klasowy mógł oglądać wspólnie. Informuje uczniów, aby wsłuchiwali się w utwory prezentowane w multimedium. Następnie uczniowie w parach wymieniają chwyty językowe, za pomocą których uzyskał Słonimski dynamikę rytmu i ekspresję obrazowania w utworze Alarm.
Uczniowie wspólnie oglądają prezentację. Zapoznają się z pejzażem pamięci miejsc, ludzi i wydarzeń w słowie i na obrazie. Następnie chętna osoba odpowiada na pytanie: Czy twoim zdaniem obrazy Marca Chagalla mogłyby ilustrować tomik poetycki Antoniego Słonimskiego?
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Czy w waszej pamięci zdążyło się utrwalić miejsce, do którego chętnie wrócilibyście po latach?
Uczniowie podają własne propozycje odpowiedzi. Nauczyciel dba o porządek podczas dyskusji.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel rozdaje uczniom ankietę ewaluacyjną z oceną lekcji, pracy własnej oraz pracy klasy. Udziela im też informacji zwrotnej.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia.
Praca domowa:
Dlaczego Łódź była tak bliska Julianowi Tuwimowi? Wynotuj elementy przestrzeni, które poeta pamiętał nawet po latach (na podstawie multimedium).
Materiały pomocnicze:
https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/8378/1/P_Kucinski_Praktyki_dyskursu_antysemickiego_a_slowo_Juliana_Tuwima.pdf
https://culture.pl/pl/tworca/antoni‑slonimski
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Animacja”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.