| |
| |
| |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, rozszerzenie podstawy programowej obu zakresów |
| Cele kształcenia - wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania - wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 8) rozpoznaje zależność rosnącą bądź malejącą na podstawie danych z tabeli lub na podstawie wykresu; rozpoznaje proporcjonalność prostą na podstawie wykresu; X. Fizyka atomowa. Uczeń: 5) opisuje zjawiska jonizacji, fotoelektryczne i fotochemiczne jako wywołane tylko przez promieniowanie o częstotliwości większej od granicznej, Zakres rozszerzony Treści nauczania - wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; 8) rozpoznaje zależność rosnącą bądź malejącą na podstawie danych z tabeli lub na podstawie wykresu; rozpoznaje proporcjonalność prostą na podstawie wykresu; XI. Fizyka atomowa. Uczeń: 7) opisuje zjawiska jonizacji, fotoelektryczne i fotochemiczne jako wywołane tylko przez promieniowanie o częstotliwości większej od granicznej. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
zapozna się z wzorem łączącym napięcia hamowania fotoelektronów (U ) z częstotliwością promieniowania wywołującego zjawisko fotoelektryczne zewnętrzne (f ).
wykreśli wykres zależności U(f ).
wyznaczy z wykresu stałą Plancka.
|
| IBSE (Inquiry‑Based Science Education) |
| - wykład informacyjny, - burza mózgów. |
| |
| |
| |
|
|
Nauczyciel krótko podaje podstawowe informacje dotyczące stałej Plancka, zgodnie z częścią Historia Stałej Plancka |
|
- Nauczyciel opisuje zjawisko fotoelektryczne, zgodnie z częścią „Przeczytaj” oraz prezentuje i krótko objaśnia wzór Ue = hf - W. - Nauczyciel przytacza dane z eksperymentu Millikana. - Uczniowie rysują wykres napięcia hamowania w funkcji częstotliwości promieniowania. - Uczniowie przypominają postać funkcji liniowej, pojęcie współczynnika kierunkowego jako nachylenia prostej do osi OX - odwołanie się do wiedzy z matematyki. - Analizują kolejne wyrazy wzoru Ue = hf - W, wskazując argumenty i wartości funkcji, czym jest współczynnik kierunkowy i wyraz wolny. - Uczniowie wyznaczają nachylenie wykresu oraz stałą Plancka. |
|
Uczniowie porównują otrzymaną wielkość z wartością tablicową, analizują źródła rozbieżności. |
|
Nauczyciel zadaje zadanie 8. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film samouczek do wykorzystania przed lekcją lub po lekcji do powtórzenia i utrwalenia wiadomości. |