Autorka e‑materiału: Iwona Mikucka

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: National Symbols of the United Kingdom, the United States, Australia and Canada / Symbole narodowe Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Australii i Kanady

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne: I, II, III, IV, V

Treść nauczania – cele szczegółowe: I.13, I.14, II.5, III.1, V.2, V.6, VII.4, VII.8, VIII.2, VIII.3, IX.1, X, XII, XIII, XIV

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo z zakresu symboli narodowych czterech krajów anglojęzycznych.

  2. Uczeń potrafi zaprezentować wiedzę na temat zwierząt uznawanych za oficjalne i nieoficjalne symbole narodowe.

Uczeń redaguje wpis na blog na temat anglojęzycznego kursu dotyczącego symboli narodowych w anglojęzycznych krajach.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy z zakresu symboli narodowych.

  2. Uczeń poszerza wiedzę z zakresu symboli narodowych i ich roli w życiu narodu i państwa.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. kognitywizm

  2. podejście komunikacyjne

  3. podejście humanistyczne

  4. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (ilustracja interaktywna, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

  5. ilustracja interaktywna

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy ilustrację Each country has an original flag. (Przeczytaj) i wprowadza temat lekcji prosząc uczniów o wymienienie typowych symboli narodowych.

  2. Uczniowie łączą godła narodowe z ilustracjami w Exercise 1 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na pięcioosobowe grupy. W obrębie grupy każdy z uczniów zapoznaje się z jednym z pięciu fragmentów tekstu The National Symbols of English‑Speaking Countries, następnie uczniowie streszczają sobie wzajemnie fragmenty, które przeczytali. Na zakończenie na forum klasy nauczyciel pyta uczniów, czego dowiedzieli się od kolegów i koleżanek.

  2. Uczniowie czytają cały tekst i na forum wybierają odpowiednie podtytuły dla poszczególnych akapitów tekstu Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi powołując się na odpowiednie fragmenty tekstu.

  3. Uczniowie wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Wyznaczone przez nauczyciela osoby odczytują odpowiedzi na forum klasy. Uzasadniają odpowiedzi cytatami z tekstu.

  4. Uczniowie uzupełniają Exercise 4 (Przeczytaj) samodzielnie na urządzeniach mobilnych. Porównują odpowiedzi w parach i podają je na forum klasy. Wyznaczone osoby nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  5. Uczniowie rozmawiają w parach lub niewielkich grupach i odpowiadają na pytania z Exercise 5 (Przeczytaj):

  • Why do you think each independent state has national symbols?

  • What feeling do you have when you sing your national anthem?

  • On what occasions are national flags hung in the streets in your country?

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy ilustrację Do you know what countries those animals symbolise? (Ilustracja interaktywna) i prosi uczniów o odpowiedź na pytanie pod zdjęciem. Następnie, uczniowie łączą flagi z nazwami krajów w Exercise 1 (Ilustracja interaktywna).

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy ilustrację interaktywną i odtwarza kolejne nagrania. Uczniowie robią notatki podczas słuchania, po czym wykonują Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Podają odpowiedzi na forum klasy i uzasadniają je na podstawie notatek.

  3. Uczniowie uzupełniają zdania w Exercise 3 (Ilustracja interaktywna) - najpierw samodzielnie na urządzeniach mobilnych, a następnie na tablicy.

  4. Uczniowie na forum klasy odpowiadają na pytanie z Exercise 4 (Ilustracja interaktywna): What animal is a symbol of your nation? Why do you think that is? Najpierw dzielą się posiadaną wiedzą, a potem, korzystając z Internetu na urządzeniach mobilnych w parach wyszukują informacje dodatkowe na temat historii godła polskiego.

Faza podsumowująca:

Uczniowie dyskutują w niewielkich grupach odpowiadając na pytanie w Exercise 6 (Sprawdź się): Why should young people know what their national symbols are and what they stand for? Po zakończeniu dyskusji, reprezentanci grup relacjonują przebieg rozmów na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują jedno lub dwa ćwiczenia spośród Exercise 1–6 (Sprawdź się). Pozostałe ćwiczenia z sekcji mogą zostać wykorzystane przez nauczyciela w ramach sprawdzianu.

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się):

You have decided to take part in an online course about national symbols and decided to share your impressions with the readers on your blog. In your entry:

  • explain why you have decided to take part in this course;

  • describe what you have learned;

  • write which two symbols do you think are the most important;

  • encourage your readers to share their opinion on national symbols.

Your entry should have 100‑150 words.

Materiały pomocnicze:

brak

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, wzorując się na ilustracji interaktywnej uczniowie wyszukują w zasobach internetu pięć innych przykładów zwierząt‑symboli narodowych wraz z informacjami dotyczącymi konkretnego zwierzęcia i jego roli w kontekście symboliki narodowej. Zadanie ma formę prezentacji PPTX. Na kolejnej lekcji uczniowie prezentują prace.