Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Jolanta Podziemska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Pojęcie funkcji kwadratowej

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres   rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje.

Zakres podstawowy. Uczeń:

7) szkicuje wykres funkcji kwadratowej zadanej wzorem;
8) interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji kwadratowej w postaci ogólnej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wykorzystuje w zadaniach własności funkcji  kwadratowej

  • posługuje się pojęciem trójmianu kwadratowego

  • oblicza wyróżnik trójmianu kwadratowego

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • metoda tekstu przewodniego;

  • dyskusja;

  • metoda krokodyla.

Formy pracy:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • tablica interaktywna

  • komputer z dostępem do internetu

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  • Nauczyciel podaje przykłady wzorów z fizyki i geometrii zapisanych za pomocą jednomianów kwadratowych.

  • Nauczyciel podaje temat i  cele lekcji, wraz z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym.

  • Nauczyciel przedstawia uczniom postać ogólną funkcji kwadratowej.

  • Następnie uczniowie podzieleni na cztery grupy metodą tekstu przewodniego analizują przykłady zapisane  w sekcji „Przeczytaj” dotyczące funkcji kwadratowej. Zagadnienia budzące wątpliwości notują na kartkach. Następnie na forum klasy przedstawiciele grup odpowiadają na pytania zadawane przez uczniów z innych grup. Nauczyciel uzupełnia wyjaśnienia.

  • Uczniowie oglądają film edukacyjny i rozwiązują zadanie zawarte w Poleceniu 2.

  • Uczniowie indywidualnie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne w sekcji „Sprawdź się”, metodą krokodyla. Krokodylem jest nauczyciel, który „czeka nieruchomo na brzegu rzeki” i „ożywia się” tylko w przypadku, gdy uczeń nie może sobie poradzić z zadaniem.

Faza podsumowująca:

  • Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń interaktywnych.

  • Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak …”.

Praca domowa:

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane  na zajęciach.

  • Uczniowie wykonują Polecenie 3 w sekcji „Film edukacyjny”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Film edukacyjny uczniowie mogą wykorzystać do przygotowania się do zajęć o funkcji kwadratowej. Film edukacyjny można wykorzystać również w lekcjach poświęconych historii matematyki.