Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Podziemska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Pojęcie funkcji kwadratowej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje.
Zakres podstawowy. Uczeń:
7) szkicuje wykres funkcji kwadratowej zadanej wzorem;
8) interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji kwadratowej w postaci ogólnej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje w zadaniach własności funkcji kwadratowej
posługuje się pojęciem trójmianu kwadratowego
oblicza wyróżnik trójmianu kwadratowego
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
metoda tekstu przewodniego;
dyskusja;
metoda krokodyla.
Formy pracy:
praca w parach;
praca w grupach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
tablica interaktywna
komputer z dostępem do internetu
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje przykłady wzorów z fizyki i geometrii zapisanych za pomocą jednomianów kwadratowych.
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji, wraz z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym.
Nauczyciel przedstawia uczniom postać ogólną funkcji kwadratowej.
Następnie uczniowie podzieleni na cztery grupy metodą tekstu przewodniego analizują przykłady zapisane w sekcji „Przeczytaj” dotyczące funkcji kwadratowej. Zagadnienia budzące wątpliwości notują na kartkach. Następnie na forum klasy przedstawiciele grup odpowiadają na pytania zadawane przez uczniów z innych grup. Nauczyciel uzupełnia wyjaśnienia.
Uczniowie oglądają film edukacyjny i rozwiązują zadanie zawarte w Poleceniu 2.
Uczniowie indywidualnie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne w sekcji „Sprawdź się”, metodą krokodyla. Krokodylem jest nauczyciel, który „czeka nieruchomo na brzegu rzeki” i „ożywia się” tylko w przypadku, gdy uczeń nie może sobie poradzić z zadaniem.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń interaktywnych.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak …”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane na zajęciach.
Uczniowie wykonują Polecenie 3 w sekcji „Film edukacyjny”.
Materiały pomocnicze:
Jednomian kwadratowy i jego własnościJednomian kwadratowy i jego własności
Miejsca zerowe funkcji kwadratowej. Postać iloczynowa funkcji kwadratowejMiejsca zerowe funkcji kwadratowej. Postać iloczynowa funkcji kwadratowej
Wskazówki metodyczne:
Film edukacyjny uczniowie mogą wykorzystać do przygotowania się do zajęć o funkcji kwadratowej. Film edukacyjny można wykorzystać również w lekcjach poświęconych historii matematyki.