Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Płyty tektoniczne litosfery a ruchy górotwórcze
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa I
PODSTAWA PROGRAMOWA
V. Ruchy górotwórcze: w wyniku procesów zachodzących w skorupie ziemskiej, fragmenty płyt litosfery wypiętrzają się na znaczną wysokość, orogenezy – kaledońska, hercyńska oraz alpejska, wyjaśnienie genezy systemów górskich świata.
Uczeń:
1) wyjaśnia związek tektoniki płyt litosfery z ruchami górotwórczymi i jego wpływ na genezę systemów górskich.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
dowiaduje się, w jaki sposób ruch płyt litosfery wpływa na procesy górotwórcze,
poznaje najważniejsze orogenezy w historii świata,
potrafi wyjaśnić, dlaczego mimo trwania orogenezy alpejskiej wysokość pasm górskich nie zmienia się zauważalnie.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca indywidualna
Środki dydaktyczne: e‑materiał, atlas, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Włodzimierz Mizerski, 2014, Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wojciech Jaroszewski, Leszek Marks, Andrzej Radomski, 1985, Słownik geologii dynamicznej, Warszawa: Wydawnictwa Geologiczne.
Włodzimierz Mizerski, 2019, Geologia Europy, Wydawnictwo Naukowe PW.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Krótkie przypomnienie przez nauczyciela tektoniki płyt litosfery i najważniejszych pojęć, takich jak spreading, subdukcja, orogeneza.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu e‑materiału.
Omówienie zasad wykonania zadania. Zadaniem uczniów jest obejrzenie filmu edukacyjnego i przeanalizowanie animacji z e‑materiału, wykonanie poleceń, a następnie przedstawienie rezultatów na forum klasy.
Wyświetlenie na ekranie filmu edukacyjnego dotyczącego zależności między tektoniką płyt litosfery a ruchami górotwórczymi; w trakcie projekcji filmu uczniowie prowadzą notatki (alternatywnie wypełniają kartę pracy przygotowaną przez nauczyciela).
Kilkuminutowa praca z atlasem i dyskusja, podczas której uczniowie korzystają z e‑materiału, mapy tektonicznej świata (ewentualnie także innych materiałów udostępnionych przez nauczyciela).
Uczniowie wskazują strefy, w których współcześnie występują ruchy górotwórcze.
Uczniowie porównują rozmieszczenie płyt tektonicznych z pasmami górskimi przedstawionymi w atlasie i określają związek między nimi.
Dyskusja z udziałem wszystkich uczniów i weryfikacja poprawności odpowiedzi przez nauczyciela.
Podsumowanie prezentowanych treści mające na celu wskazanie ogólnych prawidłowości i relacji pomiędzy tektoniką płyt i ruchami górotwórczymi.
Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie treści omawianych podczas lekcji.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Zapoznanie się z pozostałymi informacjami z e‑materiału.
Praca pisemna: porównaj procesy górotwórcze, które doprowadziły do powstania Tatr i Sudetów.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Zawarta w e‑materiale animacja może być wykorzystana do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia, a także podczas innych lekcji dotyczących zagadnień tektoniki płyt litosfery, ruchów górotwórczych, orogenez; może być także przydatna podczas samodzielnej pracy ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego litosfery.