Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Romantyczna wizja rzeczywistości na podstawie fragmentu ballady Świteź Adama Mickiewicza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
przypomni, jakie znaczenie romantycy przypisywali naturze;
wyjaśni, jaką funkcje w balladzie Świteź pełni woda;
opisze cechy gatunkowe ballady;
wskaże typowe komponenty pejzażu ballad romantycznych;
scharakteryzuje sposób, w jaki ukazywano naturę w balladach romantycznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
e‑podręcznik;
tablica interaktywna lub rzutnik;
komputery z dostępem do internetu dla uczniów.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Nauczyciel przypomina, że Ballady i romanse Adama Mickiewicza uznaje się za tom przełomowy, symboliczne otwarcie polskiego romantyzmu. Prosi uczniów, by korzystając z wiedzy uzyskanej przed lekcją, wskazali te cechy ballady, które stanowiły przełom w odniesieniu do oświeceniowej konwencji poetyckiej.
Głośne odczytanie fragmentu ballady zamieszczonego w sekcji „Przeczytaj”.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przytacza krótki tekst dotyczący natury opisanej w balladzie.
Strofy rozpoczynające balladę Adama Mickiewicza stanowią jeden z pierwszych opisów romantycznej przyrody w naszej literaturze. Już w osiemnastowiecznym nurcie sentymentalnym następowało odejście od utylitarnego pejzażu [...] „uprawnego na kształt ogrodowych grządek”, od form zgeometryzowanych ku naturze nieskrępowanej, swobodnej, autentycznej. Miało to związek z innym spojrzeniem na świat natury. W poprzednich systemach światopoglądowych natura na ogół nie była wyposażona w sobie tylko właściwą, całkiem samoistną postać egzystencji, nie żyła własnym, odrębnym, tajemniczym życiem. [...] Natura przemawia do człowieka, a także przez człowieka. Ważne jest, by człowiek umiał być transmisją tej mocy, by umiał czytać w księdze natury. Czytać, nie tak jak dawniej przez rozumowe opanowanie niezmiennych praw rządzących naturą, lecz poprzez zgłębienie jej sił tajemnych mocą intuicji, natchnienia geniuszu.
Zofia Pomirska, WIZJA BOGA W BALLADZIE ADAMA MICKIEWICZA „ŚWITEŹ”, Uniwersytet Gdański.Uczniowie zapoznają się z całością materiału w sekcji „Przeczytaj”, następnie dyskutują na temat tego, jak przedstawiona została natura w Świtezi, ze szczególnym uwzględnieniem motywu wody.
Nauczyciel poleca, by uczniowie w parach wykonali polecenia 1 i 2 towarzyszące audiobookowi. Sprawdza poprawność ich odpowiedzi. Następnie uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia z sekcji „Audiobook”. Po upływie ustalonego czasu uczniowie prezentują swoje odpowiedzi, nauczyciel komentuje je i ocenia.
Faza podsumowująca:
Podsumowaniem lekcji jest szybki quiz: nauczyciel prosi, by uczniowie dobrali się w 4‑osobowe zespoły. Każda z grup wykonuje zadania w grze edukacyjnej, następnie przygotowuje pytanie na temat ballady, które nie wystąpiło w grze (pytanie rozwiązuje inna grupa). Nauczyciel może ocenić pracę uczniów.
Praca domowa:
Zredaguj wypowiedź argumentacyjną na co najmniej 200 słów: Romantyczny stereotyp tajemniczości. Dokonaj interpretacji fragmentu ballady Świteź zamieszczonego w sekcji „Przeczytaj”.
Materiały pomocnicze:
Anna Nasiłowska, Nowa historia literatury polskiej, Warszawa 2019,
Urszula Sokólska, Język opisów natury w „Balladach i romansach” Adama Mickiewicza, „Białostockie Archiwum Językowe” 2006, nr 1.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.