Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: | Martyna Jakubowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Elektryzowanie ciał i rozkład ładunku na powierzchni naelektryzowanych ciał |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | blended‑learning |
Metody nauczania | nauczanie hybrydowe |
Formy zajęć: | wirtualne laboratorium, praca w parach, praca w grupie |
Środki dydaktyczne: | Podłączony do rzutnika komputer dla nauczyciela i komputery dla każdej pary uczniów. |
Materiały pomocnicze | |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Na poprzedniej lekcji nauczyciel zapowiedział, że tematem kolejnej będzie: Elektryzowanie ciał i rozkład ładunku na powierzchni naelektryzowanych ciał i poprosił uczniów o przeczytanie części „Warto przeczytać” tego e‑materiału. Na początku lekcji nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów w zakresie tematu lekcji i pomaga im ją usystematyzować poprzez zadanie pytań: Co to takiego elektryzowanie ciał?, W jaki sposób można naelektryzować ciało? W jaki sposób zjawisko elektryzowania się ciał przejawia się w życiu codziennym? Czym jest szereg tryboelektryczny? | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel uruchamia Wirtualne Laboratorium na komputerze podpiętym do rzutnika i całej klasie tłumaczy: w jaki sposób korzysta się z umieszczonych w nim przyrządów: maszyny elektrostatycznej i elektroskopu; w jaki sposób można naelektryzować pałki: szklaną i wykonaną z PCV za pomocą dostępnych materiałów; w jaki sposób za pomocą elektroskopu i maszyny elektrostatycznej sprawdzić znak ładunku na pałce i stopień naelektryzowania pałki. Uczniowie wykonują doświadczenia w parach. Cześć par bada elektryzowanie szklanej pałki, a część pałki wykonanej z PCV. Po zakończeniu pomiarów uczniowie na forum klasy dyskutują, czy uzyskane przez nich wyniki potwierdzają kolejność ustawienia badanych materiałów w szeregu tryboelektrycznym. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel wyświetla na rzutniku dołączoną do zadań 2, 3 i 4 z zestawu ćwiczeń grafikę przedstawiającą szereg tryboelektryczny. Następnie cała klasa zastanawia się nad rozwiązaniem zadania 4. W zadaniu tym podane są różne pary materiałów i do zakwalifikowania każdej z tych par do jednej z dwóch sugerowanych w zadaniu grup, nauczyciel może wytypować dowolną osobę. Zadanie to można rozszerzyć i poprosić uczniów, by samodzielnie wymyślili kilka przykładów materiałów, które elektryzują się w zadany sposób. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu zadań, których nie rozwiązano podczas lekcji. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane po lekcji do powtórzenia i utrwalenia wiadomości. |