Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Rodzaje trzęsień ziemi i przyczyny ich powstawania. Skale opisujące trzęsienia Ziemi
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy: V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.
Uczeń:
wyjaśnia przebieg głównych procesów wewnętrznych prowadzących do urozmaicenia powierzchni Ziemi (ruchy epejrogeniczne, ruchy górotwórcze, wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
charakteryzuje główne przyczyny trzęsień ziemi,
przedstawia sposoby określania siły trzęsienia ziemi,
wymienia czynniki, które mogą wpływać na intensywność wstrząsów,
ocenia intensywność trzęsienia, wykorzystując skalę makrosejsmiczną.
Strategie nauczania: konektywizm, konstruktywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, plakat/poster, metody operatywne (praca z tekstem e‑materiału, z symulacją interaktywną, rozwiązywanie ćwiczeń)
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, fotografie przedstawiające skutki trzęsienia ziemi, e‑materiał, podręcznik, mapa fizyczna świata, arkusze papieru, pisaki
Materiały pomocnicze:
M. Książkiewicz, Geologia dynamiczna, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1979.
W. Mizerski, Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel przedstawia uczniom fotografie ukazujące skutki trzęsienia ziemi (można wykorzystać fotografie z e‑materiału Negatywne skutki trzęsień ziemiNegatywne skutki trzęsień ziemi.
Pogadanka o przedstawionych skutkach i ich przyczynie (czym zostały spowodowane); gdzie najczęściej występują trzęsienia ziemi – uczniowie wyszukują obszary sejsmiczne w atlasach geograficznych, a wybrani wskazują je na mapie fizycznej świata.
Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, aby korzystając z tekstu e‑materiału, zdefiniowali terminy: epicentrum i hipocentrum; następnie nazwali i scharakteryzowali skale trzęsień ziemi stosowane przy pomiarach – wprowadzenie terminu „skale makrosejsmiczne”.
Korzystając z symulacji interaktywnej zawartej w e‑materiale, uczniowie (na forum klasy) wspólnie charakteryzują skutki trzęsień ziemi według skali Mercallego–Cancaniego–Sieberga (MCS) – 12 stopni intensywności (oceniają intensywność trzęsienia).
Następnie uczniowie, korzystając z tekstu e‑materiału, wyróżniają rodzaje trzęsień ziemi (omawiają ich powstawanie).
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje arkusze papieru i pisaki.
Zadaniem uczniów jest przedstawienie na plakacie (np. zapisanie w postaci ciągu przyczynowo‑skutkowego) zależności między rodzajem trzęsienia ziemi a częstotliwością, zasięgiem występowania oraz jego siłą.
Uczniowie tworzą plakat/poster wyjaśniający podane zależności (korzystają z e‑materiału, w tym z tekstu i poznanej symulacji).
Po zakończeniu pracy przedstawiciele grup prezentują plakaty, wyjaśniają zależności.
Nauczyciel i uczniowie wspólnie podsumowują opracowane plakaty (podobieństwa, różnice między nimi).
Faza podsumowująca
Nauczyciel wprowadza uczniów do ćwiczeń w e‑materiale – w zależności od tempa pracy uczniowie indywidualnie wykonują kilka wskazanych przez nauczyciela.
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – co było interesujące, łatwe, trudne, do czego ta wiedza może im się przydać itp.
Praca domowa
Korzystając z różnych źródeł informacji, wypisz przykłady trzęsień ziemi, które wystąpiły na obszarze Polski. Zapisz miejsce i rok wystąpienia, przyczynę, intensywność według wybranej skali oraz ich skutki.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Symulację interaktywną można wykorzystać w toku lekcji powtórzeniowej z zakresu podstawowego i rozszerzonego z działu V.
Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana również na lekcji z zakresu rozszerzonego dotyczącej prawidłowości w rozmieszczeniu zjawisk i procesów geologicznych na Ziemi (dział V. 8).