Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Struktura użytkowania ziemi w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II
PODSTAWA PROGRAMOWA
X. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, struktura użytków rolnych, obszary upraw i chów zwierząt, zrównoważona gospodarka leśna, rybactwo (morskie i śródlądowe, akwakultura).
Uczeń:
2) porównuje strukturę użytków rolnych w Polsce z wybranymi krajami świata.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
rozróżnia formy użytkowania ziemi zgodne z polską klasyfikacją (ewidencja gruntów i budynków),
przedstawia strukturę użytkowania ziemi w Polsce,
porównuje strukturę użytkowania ziemi w Polsce i innych krajach, wyjaśnia przyczyny tego zróżnicowania,
charakteryzuje główne tendencje zmian struktury użytkowania ziemi w Polsce,
wyjaśnia przyczyny regionalnego i lokalnego zróżnicowania struktury użytkowania ziemi w Polsce.
Strategie: konektywizm.
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem.
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca w parach, praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy.
Materiały pomocnicze
Falkowski J., Kostrowicki J., Geografia rolnictwa świata, PWN, Warszawa 2005.
Grzebisz W., Szramka H., Wielka Encyklopedia Geografii Świata. Tom XI. Rolnictwo i leśnictwo, Wydawnictwo Kurpisz, Poznań 1998.
Bański J., Geografia rolnictwa Polski, PWE, Warszawa 2007.
Rudnicki R., Kluba M., Użytkowanie ziemi i produkcja rolnictwa w województwie kujawsko‑pomorskim w latach 2002‑2010. Studium statystyczno‑przestrzenne, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2014.
Rudnicki R., Rolnictwo Polski. Studium statystyczno‑przestrzenne 2002‑2010, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2016.
FAOStat: fao.org/faostat/en/#data
BDL GUS: bdl.stat.gov.pl/BDL/start
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy).
Sprawdzenie ewentualnego zadania domowego.
Dialog z uczniami mający na celu podsumowanie ostatniej lekcji.
Przeczytanie przez uczniów wprowadzenia do e‑materiału i krótka dyskusja na ten temat.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel inicjuje dyskusję klasową na temat kategoryzacji form użytkowania ziemi. W tym celu posługuje się wyświetlonym na ekranie fragmentem części Przeczytaj niniejszego e‑materiału.
Uczniowie wykonują w parach polecenia do multimedium bazowego nr 1. Po zakończonej pracy chętne osoby przedstawiają swoje odpowiedzi. Następuje klasowa dyskusja, nad jej przebiegiem czuwa nauczyciel.
Następnie nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup (w zależności od liczebności klasy). Każda losuje zagadnienie (formę użytkowania ziemi) do opracowania. Uczniowie pracują, korzystając z części Przeczytaj i multimedium bazowego niniejszego e‑materiału. Zagadnienia do opracowania: rodzaje gruntów zaliczanych do danej formy użytkowania ziemi, zróżnicowanie przestrzenne danej formy użytkowania ziemi na poziomie województw i powiatów oraz przyczyny tego zróżnicowania.
Po zakończonej pracy następuje prezentacja wyników i klasowa dyskusja. Nad poprawnym przebiegiem tej części lekcji czuwa nauczyciel.
W następnym etapie lekcji uczniowie wykonują w grupach polecenie 2 do multimedium bazowego nr 2. Po zakończonej pracy przedstawiają swoje odpowiedzi, które weryfikuje nauczyciel.
Faza podsumowująca
Uczniowie układają trzy pytania sprawdzające dla swojego kolegi/swojej koleżanki i oceniają poprawność ich wykonania. Etap ten kontroluje nauczyciel.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Polecenie 3 do multimedium bazowego nr 2. Uczniowie mogą wykonać to polecenie w ramach klasowego projektu.
Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Multimedium bazowe może być wykorzystane w fazie realizacyjnej oraz podsumowującej, a także po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości) i przed lekcją (strategia odwróconej klasy). Może także znaleźć swoje zastosowanie na innych lekcjach z zakresu zagadnień dotyczących geografii rolnictwa, np. podczas omawiania kwestii dotyczących produkcji roślinnej.