Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Tomasz Gradowski |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Drgania tłumione |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE |
Metody nauczania: | pogadanka ilustrowana doświadczeniem wstępnym, symulacja interaktywna |
Formy zajęć: | praca w parach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | tablety dla uczniów, symulacja interaktywna “Tłumienie drgań”, zestaw zadań |
Materiały pomocnicze: | masa na sprężynie, naczynie z wodą, e‑materiały: „Prawo Hooke’a”, „Przykłady ruchu harmonicznego”, „Co to jest ruch harmoniczny?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel razem z uczniami przypomina podstawowe pojęcia związane z dynamiką ruchu harmonicznego, takie jak: amplituda drgań, okres drgań, częstość kołowa, zasada zachowania energii. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel, posługując się ciężarkiem na sprężynie i naczyniem z wodą, demonstruje tłumienie drgań w powietrzu i w wodzie. Uczniowie opisują przebieg doświadczenia. Nauczyciel prezentuje wykresy zależności położenia od czasu drgań tłumionych w ośrodkach o różnej gęstości i lepkości. Uczniowie zapoznają się z symulacją interaktywną dotyczącą drgań tłumionych i wykonują połączone z nią polecenia. Uczniowie rozwiązują w dwuosobowych zespołach zadania 1‑4 z zestawu ćwiczeń. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel dyskutuje z uczniami rozwiązania zadań. Analizując wypowiedzi uczniów, określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę przez rozwiązanie w domu zadań 5‑8 z zestawu ćwiczeń oraz powtórne przeanalizowanie symulacji interaktywnej. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Symulacja interaktywna “Drgania tłumione” może być też samodzielnie wykorzystana przez uczniów przed lekcją lub po lekcji do powtórzenia i utrwalenia wiadomości. |