Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agata Jarszak‑Tyl, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Zastosowanie reakcji zobojętniania
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;
2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia przykłady zastosowania reakcji zobojętniania;
wykazuje się znajomością nomenklatury związków chemicznych w celu zapisania równań reakcji zobojętniania w formie cząsteczkowej lub jonowej;
sporządza mapę myśli, w której przedstawia zastosowania reakcji zobojątniania;
prowadzi debatę, podczas której omawia wady i zalety stosowania reakcji zobojętniania w różnych gałęziach przemysłu i uzasadnia swoje stanowisko;
ocenia propozycje wad i zalet podanych przez kolegów;
argumentuje swoje pomysły związane z wadami i zaletami zastosowaniem reakcji zobojętniania.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
emocjonalna.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja dydaktyczna;
pogadanka;
technika 635;
audiobook;
technika zdań podsumowujących;
okienko informacyjne.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda/pisak.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla okładkę e‑materiału, na której widoczna jest szklanka z musującą tabletką. Nauczyciel zadaje pytanie z wprowadzenia do e‑materiału: Czy wrzucając tabletkę musującą do szklanki wody wiesz skąd bierze się w niej piana? Czy Twoim zdaniem może to być wynikiem reakcji zobojętniania.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Gdzie w otoczeniu człowieka są wykorzystywane reakcje zobojętniania”? Uczniowie zapisują swoje pomysły na tablicy w formie mapy myśli.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów, by wymienili jakie są zastosowania reakcji zobojętniania w otoczeniu człowieka. W tym celu mają przeanalizować samodzielnie materiał źródłowy w postaci tekstu zamieszczonego w e‑materiale. Informuje uczniów, że w trakcie analizy mają zwrócić uwagę na wzory substancji chemicznych oraz trudne pojęcia. Po wyznaczonym czasie nauczyciel prowadzi pogadankę z uczniami na temat zastosowania reakcji zobojętniania. Powrót do fazy wstępnej i porównanie wymienionych zastosowań przez uczniów. Uczniowie uzupełniają mapę myśli o nowe pojęcia.
Praca metodą 635. Nauczyciel informuje, że uczniowie będą pracować metodą 635 i w razie potrzeby wyjaśnia metodę.
Nauczyciel formułuje problem i zapisuje go na tablicy: Wady i zalety stosowania reakcji zobojętniania w różnych gałęziach przemysłu.
Nauczyciel dzieli uczniów losowo na sześć grup. Zadaniem każdej z grup jest zapisanie trzech wad oraz trzech zalet stosowania reakcji zobojętniania. Na realizację zadania uczniowie mają 5 minut. W tym czasie mogą korzystać ze wszelkich dostępnych źródeł informacji, mogą również wykorzystać zawartość audiobooka. Uczniowie zapisują pomysły swojej grupy na kartkach.
Po upływie pięciu minut nauczyciel prosi uczniów, aby wymienili się kartkami z zapisem pomysłów między grupami. Teraz każda z grup zamienia się w panel ekspertów – ich zadaniem jest krytyczna ocena pomysłów kolegów z innej grupy, zapisanie wniosków z tej oceny i kontrargumentów do każdego z trzech pomysłów. Na to zadanie również mają 5 minut.
Nauczyciel prosi, aby grupowe panele ekspertów kolejno podawały argumenty/pomysły/rozwiązania na forum klasy. Uczniowie mogą włączać się do dyskusji. Nauczyciel podsumowuje działania uczniów.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując zawarte w e‑materiale ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Okienko informacyjne – forma indywidualnej twórczej notatki. Kartkę papieru w zeszycie uczniowie dzielą na cztery części (poziom, pion lub po przekątnej). W pierwsze okienko uczniowie wpisują hasło, które ich interesuje. W drugim okienku podają definicję danego terminu (z różnych źródeł). W trzecie okienko wpisują metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostatnie może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego uczniów terminu.
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Dziś nauczłam/łem się...
Co sprawiało mi problem...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Odpowiedz na pytanie: „Korzystając z różnych źródeł, wyjaśnij, dlaczego kwas alginowy stosowany jest w lekach na niestrawność. Czy Twoim zdaniem jego rolą jest neutralizacja kwasu solnego obecnego w soku żołądkowym”?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Audiobook może być wykorzystany przez uczniów podczas samodzielnej pracy na lekcji, przed wykonaniem ćwiczeń dołączonych do medium. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą medium wykorzystać do samokształcenia.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel do pracy grupowej przygotowuje:
arkusze papieru A3;
mazaki;
glutaki.
2. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jaka jest rola reakcji zobojętniania w rolnictwie?
Na czym polega zastosowanie reakcji zobojętniania w energetyce?