Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Agata Jarszak‑Tyl, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Zastosowanie reakcji zobojętniania

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Poziom podstawowy i rozszerzony

Wymagania ogólne

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;

2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia przykłady zastosowania reakcji zobojętniania;

  • wykazuje się znajomością nomenklatury związków chemicznych w celu zapisania równań reakcji zobojętniania w formie cząsteczkowej lub jonowej;

  • sporządza mapę myśli, w której przedstawia zastosowania reakcji zobojątniania;

  • prowadzi debatę, podczas której omawia wady i zalety stosowania reakcji zobojętniania w różnych gałęziach przemysłu i uzasadnia swoje stanowisko;

  • ocenia propozycje wad i zalet podanych przez kolegów;

  • argumentuje swoje pomysły związane z wadami i zaletami zastosowaniem reakcji zobojętniania.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • emocjonalna.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • pogadanka;

  • technika 635;

  • audiobook;

  • technika zdań podsumowujących;

  • okienko informacyjne.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda/pisak.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla okładkę e‑materiału, na której widoczna jest szklanka z musującą tabletką. Nauczyciel zadaje pytanie z wprowadzenia do e‑materiału: Czy wrzucając tabletkę musującą do szklanki wody wiesz skąd bierze się w niej piana? Czy Twoim zdaniem może to być wynikiem reakcji zobojętniania.

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Gdzie w otoczeniu człowieka są wykorzystywane reakcje zobojętniania”? Uczniowie zapisują swoje pomysły na tablicy w formie mapy myśli.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, by wymienili jakie są zastosowania reakcji zobojętniania w otoczeniu człowieka. W tym celu mają przeanalizować samodzielnie materiał źródłowy w postaci tekstu zamieszczonego w e‑materiale. Informuje uczniów, że w trakcie analizy mają zwrócić uwagę na wzory substancji chemicznych oraz trudne pojęcia. Po wyznaczonym czasie nauczyciel prowadzi pogadankę z uczniami na temat zastosowania reakcji zobojętniania. Powrót do fazy wstępnej i porównanie wymienionych zastosowań przez uczniów. Uczniowie uzupełniają mapę myśli o nowe pojęcia.

  2. Praca metodą 635. Nauczyciel informuje, że uczniowie będą pracować metodą 635 i w razie potrzeby wyjaśnia metodę.

  • Nauczyciel formułuje problem i zapisuje go na tablicy: Wady i zalety stosowania reakcji zobojętniania w różnych gałęziach przemysłu.

  • Nauczyciel dzieli uczniów losowo na sześć grup. Zadaniem każdej z grup jest zapisanie trzech wad oraz trzech zalet stosowania reakcji zobojętniania. Na realizację zadania uczniowie mają 5 minut. W tym czasie mogą korzystać ze wszelkich dostępnych źródeł informacji, mogą również wykorzystać zawartość audiobooka. Uczniowie zapisują pomysły swojej grupy na kartkach.

  • Po upływie pięciu minut nauczyciel prosi uczniów, aby wymienili się kartkami z zapisem pomysłów między grupami. Teraz każda z grup zamienia się w panel ekspertów – ich zadaniem jest krytyczna ocena pomysłów kolegów z innej grupy, zapisanie wniosków z tej oceny i kontrargumentów do każdego z trzech pomysłów. Na to zadanie również mają 5 minut.

  • Nauczyciel prosi, aby grupowe panele ekspertów kolejno podawały argumenty/pomysły/rozwiązania na forum klasy. Uczniowie mogą włączać się do dyskusji. Nauczyciel podsumowuje działania uczniów.

  1. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując zawarte w e‑materiale ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Okienko informacyjne – forma indywidualnej twórczej notatki. Kartkę papieru w zeszycie uczniowie dzielą na cztery części (poziom, pion lub po przekątnej). W pierwsze okienko uczniowie wpisują hasło, które ich interesuje. W drugim okienku podają definicję danego terminu (z różnych źródeł). W trzecie okienko wpisują metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostatnie może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego uczniów terminu.

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Dziś nauczłam/łem się...

  • Co sprawiało mi problem...

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

  2. Odpowiedz na pytanie: „Korzystając z różnych źródeł, wyjaśnij, dlaczego kwas alginowy stosowany jest w lekach na niestrawność. Czy Twoim zdaniem jego rolą jest neutralizacja kwasu solnego obecnego w soku żołądkowym”?

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Audiobook może być wykorzystany przez uczniów podczas samodzielnej pracy na lekcji, przed wykonaniem ćwiczeń dołączonych do medium. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą medium wykorzystać do samokształcenia.

Materiały pomocnicze:

  1. Nauczyciel do pracy grupowej przygotowuje:

  • arkusze papieru A3;

  • mazaki;

  • glutaki.

2. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jaka jest rola reakcji zobojętniania w rolnictwie?

  • Na czym polega zastosowanie reakcji zobojętniania w energetyce?