Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Praktyczne wykorzystanie metod klonowania organizmów
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Porównasz poznane metody klonowania organizmów.
Przedstawisz możliwości praktycznego wykorzystania przez człowieka poszczególnych metod klonowania organizmów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
odwrócona klasa;
mapa myśli;
gra dydaktyczna;
analiza tekstu źródłowego;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Praktyczne wykorzystanie metod klonowania organizmów”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 2 („Do podanych pojęć dopasuj odpowiednie definicje”) z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla cele zajęć z sekcji „Wprowadzenie”, a następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu raportu dostępnego w panelu użytkownika, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji, sprawdza, kto wykonał zadane ćwiczenie.
Faza realizacyjna:
Praca w parach z tekstem. Nauczyciel proponuje grę dydaktyczną w postaci quizu przygotowanego przez uczniów. Wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania poprawnych odpowiedzi. Uczniowie na podstawie przeczytanego przed lekcją tekstu w sekcji „Przeczytaj” układają pytania do quizu dla innych par. Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel ogłasza zwycięską parę.
Praca z multimedium („Mapa myśli”). Uczniowie w parach rozwiązują polecenie nr 1 (w którym mają za zadanie porównać poznane metody klonowania zwierząt, uwzględniając ich praktyczne wykorzystanie w różnych dziedzinach gospodarki człowieka).
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie nr 8 (w którym mają za zadanie zapoznać się z tekstem, a następnie wyjaśnić i uzasadnić, do czego mogą zostać wykorzystane komórki macierzyste pozyskane metodą klonowania terapeutycznego) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie w 4‑osobowych grupach omawiają prawidłowe rozwiązanie. Po upływie wyznaczonego czasu wskazany przez nauczyciela przedstawiciel grupy prezentuje odpowiedź wraz z jej uzasadnieniem. Klasa ustosunkowuje się do niej. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnych uczniów o wskazanie przykładów praktycznego wykorzystania metod klonowania. Uczniowie porównują poznane metody klonowania, uwzględniając ich przydatność w różnych dziedzinach gospodarki człowieka.
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 3 do 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji.