SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Etapy rozwoju okręgu przemysłowego. Rodzaje okręgów przemysłowych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II

Podstawa programowa

XI. Przemiany sektora przemysłowego i budownictwa: czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii, obszary koncentracji przemysłu, rozwój i rola budownictwa w gospodarce.

Uczeń:

2) wskazuje obszary koncentracji przemysłu (ważniejsze ośrodki przemysłowe, technopolie, okręgi) na świecie i w Polsce oraz wyjaśnia istotę i rolę klastrów w budowie gospodarki opartej na wiedzy.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • rozróżnia rodzaje koncentracji przemysłu;

  • wymienia etapy rozwoju okręgów przemysłowych;

  • wymienia i charakteryzuje rodzaje okręgów przemysłowych;

  • opisuje wybrane okręgi przemysłowe i wyjaśnia uwarunkowania ich rozwoju.

Strategie nauczania: konektywizm

Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem, prezentacja multimedialna, odwrócona klasa

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Fierla I. (red.), Geografia gospodarcza świata, PWE, Warszawa 2007.

PRZEBIEG LEKCJI

Kilka lekcji wcześniej nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup (w zależności od potrzeb i liczebności klasy), prosząc o przygotowanie krótkich prezentacji dotyczących charakterystyki wybranych okręgów przemysłowych na świecie – dana grupa przygotowuje informacje o kilku wybranych przez siebie okręgach. Nauczyciel prosi o zwrócenie uwagi na położenie, strukturę gałęziową i uwarunkowania rozwoju tych okręgów. Uczniowie wybierają okręgi spośród tych, które przedstawione są w grafice interaktywnej niniejszego materiału lub – za zgodą nauczyciela – decydują się na wybór innych.

Faza wprowadzająca

  • Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat czynników lokalizacji przemysłu.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję klasową na temat form koncentracji przemysłu. W tym celu posługuje się wyświetlonym na ekranie fragmentem bloku „Przeczytaj” i prosi uczniów o wykonanie polecenia 1. z tej części e‑materiału. Po zakończonym zadaniu nauczyciel weryfikuje odpowiedzi uczniów.

  • Nauczyciel kontynuuje dyskusję, przechodząc do zagadnienia rodzajów okręgów przemysłowych. W tym celu posiłkuje się wyświetlonym na ekranie fragmentem grafiki interaktywnej.

  • Następnie uczniowie przedstawiają przygotowane wcześniej prezentacje dotyczące charakterystyki wybranych okręgów przemysłowych. Po każdej prezentacji następuje klasowa dyskusja.

  • Po zakończonej pracy nauczyciel prosi uczniów o wykonanie polecenia 1. i 2. do grafiki interaktywnej. Uczniowie wykonują te polecenia na tablicy oraz równolegle w zeszytach przedmiotowych.

  • Następnie uczniowie wykonują w parach polecenie 3. (mapa myśli). Po zakończonym zadaniu uczniowie prezentują rezultaty pracy.

  • W następnej kolejności uczniowie – na podstawie zdobytych do tej pory wiadomości – ustalają schemat rozwoju okręgów przemysłowych. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania, posługując się m.in. fragmentem bloku „Przeczytaj”.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują je.

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Ocena pracy uczniów podczas zajęć oraz pracy w grupach.

Praca domowa

  • Praca pisemna dotycząca perspektyw zmian w rozmieszczeniu i strukturze gałęziowej wybranych okręgów przemysłowych w przyszłości.

  • Można poprosić także o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas innych zajęć dotyczących przemysłu (zakres podstawowy: XI. 1, XI. 2, XI. 3; zakres rozszerzony: XI. 1).