Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.10.6
Imię i nazwisko autora: Magdalena Agnetta
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Sportlich von klein auf – wie Sport zur Gewohnheit wird/Sport od najmłodszych lat – jak sport staje się nawykiem
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, poziom podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat sportu oraz pozytywnych skutków jego uprawiania.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
opisuje rolę asystenta sportowego;
zastanawia się, w jaki sposób może zachęcić młodszych uczniów do aktywności fizycznej;
planuje grę ruchową dla młodszych kolegów.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
ćwiczenie (łączenie fragmentów zdań ze sobą);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym.
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: podcast;
aktywizująca: burza mózgów;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza niemieckie pojęcie asystenta sportowego (der Sportassistent). Zapisuje tę nazwę na tablicy lub na ekranie komputera (w przypadku pracy zdalnej).
Stosując metodę burzy mózgów, nauczyciel zachęca uczniów do wspólnego stworzenia mapy pojęć pod hasłem: Erziehung durch Sport.
Uczniowie zgłaszają pomysły. Nauczyciel weryfikuje pomysły uczniów i zapisuje je jako hasła do tworzonej mapy pojęć.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, aby czytając tekst „Sportassistenten gesucht!”, znaleźli w nim zdania, zwroty, wyrazy, które charakteryzują funkcję asystenta sportowego.
Uczniowie w parach ustalają punkty według kolejności na liście, zaznaczają poprawną odpowiedź na podstawie tekstu (Übung 1‑2 z sekcji Przeczytaj).
Następnie uczniowie wspólnie z nauczycielem charakteryzują rolę asystenta sportowego.
Nauczyciel przeprowadza w klasie głosowanie, czy uczniowie chcieliby pełnić rolę asystenta sportowego.
Uczniowie zapoznają się z tytułem mapy pojęć i odpowiadają na pytanie: „Wie ist das bei dir? Hast du dich als Kleinkind viel bewegt?”.
Uczniowie zapoznają się z mapą pojęć. Następnie w parach dopasowują hasła do punktów, uzupełniają luki podanymi wyrazami, łączą zdjęcia z odpowiednimi opisami (Übung 1‑3 z sekcji Mapa pojęć).
Nauczyciel dzieli uczniów na małe grupy. Uczniowie przygotowują odpowiedź na pytanie: „Wie kannst du deine jüngeren Mitschüler zum Sport motivieren?” w formie notatki wizualnej. Poszczególne grupy prezentują swoje notatki na forum klasy.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w parach wymyślają grę ruchową, w którą można zagrać na przerwie z młodszymi uczniami. Zapisują reguły gry i prezentują swoje prace na forum klasy.
Praca domowa
W ramach Aufgabe 8 z sekcji Sprawdź się uczniowie piszą odpowiedź na wiadomość od niemieckiego przyjaciela.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć
Przed lekcją: Uczeń tworzy fiszki do tematu ze zwrotami z mapy pojęć.
W trakcie lekcji: Uczeń wykorzystuje znalezione przez siebie hasła do mapy pojęć, jak i te zaproponowane w materiale do tworzenia wypowiedzi. Uczniowie tworzą dialogi (wcielając się w rolę nauczycieli wychowania fizycznego lub trenerów) na temat motywacji uczniów do uprawiania sportu.
Po lekcji: Uczeń wykorzystuje nowo poznane słownictwo w różnych kontekstach. Uczniowie opisują, w jaki sposób motywują się do uprawiania sportu.