Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Warunki wymiany gazowej w wodzie i powietrzu
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz warunki wymiany gazowej w wodzie i w powietrzu.
Porównasz warunki wymiany gazowej panujące w środowiskach wodnym i lądowym.
Wykażesz wpływ różnych czynników na ilość i dostępność tlenu w środowisku wodnym i lądowym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
mapa pojęć;
ćwiczenia interaktywne;
analiza grafiki interaktywnej;
odwrócona klasa;
metoda kuli śniegowej;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze papieru, flamastry.
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Warunki wymiany gazowej w wodzie i powietrzu”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Grafika interaktywna”, tak aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Uczniowie próbują intuicyjnie zadać pytania, na które odpowiedzą w trakcie lekcji, i zapisują je na tablicy.
Faza realizacyjna:
Mapa pojęć. Uczniowie, pracując w parach, tworzą mapy pojęć związane z różnymi warunkami wymiany gazowej na lądzie i w wodzie, na podstawie treści z sekcji „Przeczytaj”.
Kula śniegowa. Nauczyciel informuje uczniów, że będą opracowywać odpowiedzi na polecenia do grafiki interaktywnej metodą kuli śniegowej (1 – „Porównaj warunki wymiany gazowej w wodzie i na lądzie”; 2 – „Wyjaśnij, dlaczego w jeziorze jest mniej tlenu niż w górskim potoku”; 3 – „Wyjaśnij, jaki wpływ na zawartość tlenu i dwutlenku węgla w wodzie mają żyjące w niej rośliny i zwierzęta”). Objaśnia wspomnianą wyżej metodę i wynikające z niej kolejne etapy pracy:
1) najpierw uczniowie będą indywidualnie opracowywać odpowiedzi na polecenia;
2) potem połączą się w pary i porównają swoje propozycje, a na osobnej kartce zapiszą wspólne odpowiedzi;
3) kolejnym krokiem będzie połączenie się par w czwórki, które – jak poprzednio – skonfrontują swoje odpowiedzi;
4) uczniowie utworzą 8‑osobowe zespoły i znów porównają swoje propozycje;
5) przedstawiciele poszczególnych zespołów 8‑osobowych zaprezentują na forum klasy uzgodnione w grupie odpowiedzi.Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel wyświetla treść ćwiczenia nr 7 („Wyjaśnij, jak na zawartość tlenu w wodzie może wpłynąć duża ilość materii organicznej gromadzącej się w osadach dennych”) oraz ćwiczenia nr 8 („Wyjaśnij, na czym polega adaptacja aktywnych zwierząt wodnych do sprawnej wymiany gazowej”) z sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie rozwiązują je wspólnie na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu oraz informacji zawartych w medium w sekcji „Grafika interaktywna” układają pytania do quizu dla innych par. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel ogłasza zwycięską parę.
Nauczyciel odczytuje pytania zapisane na tablicy na początku lekcji i prosi uczniów o udzielenie na nie odpowiedzi.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Grafika interaktywna” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.