Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: System prezydencki
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
5) charakteryzuje systemy ze szczególną rolą prezydenta – klasyczny prezydencki (na przykładzie Stanów Zjednoczonych Ameryki) i semiprezydencki/ parlamentarno‑prezydencki (na przykładzie Republiki Francuskiej); wykazuje, że elementy drugiego z tych systemów obowiązują w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje system polityczny ze szczególną rolą prezydenta;
odróżnia klasyczny system prezydencki (na przykładzie USA) od systemu semiprezydenckiego (na przykładzie Republiki Francuskiej);
ocenia oba systemy – prezydencki w USA i semiprezydencki we Francji;
wykazuje, że elementy systemu semiprezydenckiego obowiązują w Rzeczypospolitej Polskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
kolektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja za i przeciw;
burza mózgów;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem schematu interaktywnego.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją:
1. Uczniowie zapoznają się z treścią modułu „Przeczytaj”, aby w czasie zajęć móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywać zadania.
Faza wstępna
1. Zapoznanie z tematem lekcji i jej celami.
2. Uczniowie zgłaszają swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Wybrana lub chętna osoba zapisuje je na tablicy.
Faza realizacyjna
1. Wprowadzenie na temat systemu politycznego w Stanach Zjednoczonych i Republice Francuskiej. Przedstawienie cech systemu prezydenckiego oraz zapoznanie z instytucją impeachmentu.
2. Dyskusja za i przeciw na temat pozycji prezydenta w USA i we Francji. Jedna z grup wskazuje zalety silnej pozycji prezydenta Stanów Zjednoczonych, a druga – uprawnienia prezydenta Republiki Francuskiej. Każda z grup zapisuje swoje propozycje na tablicy jako część notatki z lekcji.
3. Amerykańska wizja demokracji – burza mózgów na temat: „Czy Stany Zjednoczone są strażnikiem demokracji na świecie?”.
4. Analiza uprawnień parlamentu Republiki Francuskiej.
5. Zespół klasowy analizuje widzęt „Podobieństwa systemów politycznych Polski i Francji” w module „Przeczytaj”. Następnie szukają w zasobach internetu przykładów potwierdzajacych te podobieństwa i wspólnie je omawiają.
6. Praca ze schematem interaktywnym. Uczniowie analizują system prezydencki w USA, dyskutiją, a następnie wykonują dołączone ćwiczenia.
Faza podsumowująca
1. Porównanie systemów: prezydenckiego i semiprezydenckiego, oraz ich ocena.
2. Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Wykonanie pozostałych ćwiczeń.
Materiały pomocnicze:
Jędrzej Bielecki, Donald Trump idzie po reelekcję, rp.pl.
Wojciech Teister, Na co może sobie pozwolić prezydent Francji?, gosc.pl.
Jakub Stasiak, Impeachment Trumpa. Na czym polega procedura usunięcia prezydenta z urzędu?, money.pl.
Konstytucja Francji, wyd. 2 uaktual., tłum. Wiesław Skrzydło, Warszawa, Wydawnictwo Sejmowe, 2005.
Konstytucja Stanów Zjednoczonych Ameryki, tłum. Andrzej Pułło, Warszawa, Wydawnictwo Sejmowe, 2002.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat interaktywny może zostać wykorzystane do lekcji powtórzeniowej lub do przygotowania prezentacji multimedialnej.