Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Warunki życia i działalności człowieka na obszarach aktywnych sejsmicznie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy/rozszerzony, klasa I/IV
Podstawa programowa
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wiedza geograficzna.
4. Poznanie podstawowych relacji między elementami przestrzeni geograficznej (przyrodniczej, społeczno‑gospodarczej i kulturowej) w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej.
5. Rozumienie prawidłowości w zakresie funkcjonowania środowiska geograficznego oraz wzajemnych zależności w systemie człowiek – przyroda.
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
3. Identyfikowanie relacji między poszczególnymi elementami środowiska geograficznego (przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego).
6. Przewidywanie skutków działalności gospodarczej człowieka w środowisku geograficznym.
III. Kształtowanie postaw.
2. Docenianie znaczenia wiedzy geograficznej w poznawaniu i kształtowaniu przestrzeni geograficznej.
3. Dostrzeganie aplikacyjnego charakteru geografii.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.
Uczeń:
2) wyjaśnia przebieg głównych procesów wewnętrznych prowadzących do urozmaicenia powierzchni Ziemi (ruchy epejrogeniczne, ruchy górotwórcze, wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi).
Zakres rozszerzony
XVIII. Problemy środowiskowe współczesnego świata: tropikalne cyklony, trąby powietrzne, sztormy, powodzie, tsunami, erozja gleb, wulkanizm, wstrząsy sejsmiczne, powstawanie lejów krasowych, zmiany klimatu, pustynnienie, zmiany zasięgu lodowców, ograniczone zasoby wody na Ziemi, zagrożenia georóżnorodności i bioróżnorodności.
Uczeń:
3) przedstawia genezę i skutki geologicznych zagrożeń (wulkanizm, trzęsienia ziemi, powstawanie lejów krasowych).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia rozmieszczenie obszarów aktywnych sejsmicznie,
wyjaśnia, jakie są warunki życia na obszarach aktywnych sejsmicznie,
analizuje działalność człowieka na obszarach aktywnych sejsmicznie i określa sposoby przeciwdziałania bezpośrednim i pośrednim skutkom trzęsień ziemi.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Jędrzejewski K. (red.), Kataklizmy natury, Bellona, Warszawa 2011.
Książkiewicz M., Geologia dynamiczna, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1979.
PAH, Niosę pomoc. Broszura edukacyjna dla nauczycieli i nauczycielek realizujących kampanię Polskiej Akcji Humanitarnej, PAH, Warszawa 2014.
PRZEBIEG LEKCJI
Przed lekcją uczniowie samodzielnie pozyskują z różnych źródeł informacje o stosowanych obecnie metodach zapobiegania bezpośrednim i pośrednim skutkom trzęsień ziemi (np. systemy ostrzegania, konstrukcja budowli, technologie zabezpieczające, aparatura pomiarowa, zagospodarowanie terenu itp.).
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Krótkie przypomnienie informacji dotyczących występowania rejonów sejsmicznych i skutków bezpośrednich i pośrednich trzęsień ziemi.
Faza realizacyjna
Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest przedstawienie na forum klasy samodzielnie pozyskanych z różnych źródeł informacji o stosowanych obecnie metodach zapobiegania bezpośrednim i pośrednim skutkom trzęsień ziemi.
Prezentacja przez nauczyciela grafiki interaktywnej, krótkie omówienie poszczególnych slajdów.
Uzupełnienie przez uczniów treści przedstawionych przez nauczyciela w trakcie prezentacji samodzielnie pozyskanymi informacjami.
Burza mózgów z udziałem wszystkich uczniów: „Jak należy postępować podczas trzęsienia ziemi?”. Giełda pomysłów.
Dyskusja na temat każdego rozwiązania i jego ocena; uczniowie wspólnie z nauczycielem wybierają najtrafniejsze rozwiązania i uzasadniają swoje stanowisko.
Podsumowanie mające na celu określenie sposobów ograniczania (zapobiegania) skutkom trzęsień ziemi.
Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej podczas lekcji dyskusji i prezentacji multimedialnej.
Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Zapoznanie się z pozostałymi informacjami z e‑materiału.
Praca pisemna: uczeń, korzystając z różnych źródeł, wybiera konkretny region (wyspy oceaniczne, miasto itp.) zagrożony trzęsieniem ziemi lub tsunami i określa, jakie działania są podejmowane w celu zapobiegania katastrofalnym skutkom tych zjawisk.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Zawarta w e‑materiale grafika interaktywna może być wykorzystana do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia. Będzie przydatna także podczas innych lekcji dotyczących różnych aspektów bezpieczeństwa i geozagrożeń (zakres rozszerzony: XVIII. 3, XVIII. 4).