Autor: Joanna Kalinowska

Przedmiot: Historia i teraźniejszość, Historia

Temat: Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
LIV. Świat na przełomie tysiącleci. Uczeń:
4) charakteryzuje kontynuację procesu integracji w Europie i przedstawia główne etapy rozwoju Unii Europejskiej.
LIX. Narodziny III Rzeczypospolitej i jej miejsce w świecie na przełomie XX i XXI wieku. Uczeń:
5) charakteryzuje i ocenia polską politykę zagraniczną (w tym przystąpienie Polski do NATO i do Unii Europejskiej).
Treści nauczania - wymagania szczegółowe
VI. Świat i Polska w latach 1991‑2001. Uczeń:
12) charakteryzuje znaczenie wstąpienia Polski do NATO w 1999 roku i do Unii Europejskiej w 2004 roku;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia przyczyny dążenia Polski do integracji z Unią Europejską;

  • opisuje drogę Polski do Unii Europejskiej;

  • ocenia skutki przystąpienia Polski do Unii.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej”. Zapowiada, że zadaniem uczniów będzie przygotowanie prezentacji na podstawie treści sekcji „Przeczytaj”.

  2. Oprócz tego nauczyciel prosi, aby uczniowie przygotowali się do dyskusji na temat: Czy przystąpienie Polski do Unii Europejskiej wpłynęło korzystnie na sytuację kraju na arenie międzynarodowej i życie Polaków? Uczniowie powinni sformułować argumenty, mogą w tym celu zebrać opinie w swoim bezpośrednim otoczeniu.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla temat oraz cele zajęć i poleca wybranemu uczniowi lub uczennicy ich przeczytanie. Przedstawia kryteria sukcesu.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem. Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej?

Faza realizacyjna:

  1. Prezentacje uczniów. Wskazani uczniowie lub ochotnicy prezentują i omawiają efekty swojej pracy. Nauczyciel oraz inni uczniowie zadają pytania prezentującym, w razie potrzeby uzupełniają ich wypowiedzi.

  2. Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Uczniowie zapoznają się z materiałem, nauczyciel czyta polecenie 2: „Wymień państwa, które zostały przyjęte do Unii Europejskiej w 2004 r. spoza państw dawnego RWPG”. Uczniowie wykonują je indywidualnie, podobnie jak polecenie 3: na podstawie mapy oceniają prawdziwość podanego zdania.

  3. Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia 3 i 4 z sekcji „Sprawdź się”: porządkują chronologicznie wydarzenia i odnoszą się do badania opinii publicznej przed referendum akcesyjnym. Następnie porównują swoje odpowiedzi z inną dwójką uczniów.

  4. Nauczyciel, korzystając z tablicy interaktywnej lub rzutnika, wyświetla treść ćwiczenia 5, w którym uczniowie wyjaśniają przyczyny zmian w poglądach Polaków na integrację Polski z Unią Europejską po 2004 r. Następuje wspólne rozwiązanie zadania na forum klasy.

  5. Dyskusja. Nauczyciel nawiązuje do pytania zadanego przed zajęciami: Czy przystąpienie Polski do Unii Europejskiej wpłynęło korzystnie na sytuację kraju na arenie międzynarodowej i życie Polaków? Uczniowie przedstawiają swoje opinie i je uzasadniają. Nauczyciel może prosić uczniów, by powoływali się na doświadczenia swoje i swojego otoczenia celem doprecyzowania wypowiedzi. Wybrana osoba może notować najważniejsze punkty na tablicy. Na koniec nauczyciel może zorganizować głosowanie, podczas którego uczniowie odpowiedzą na pytanie: Czy jesteś za tym, aby Polska pozostała w Unii Europejskiej?

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę dotyczącą kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli?

  2. Prowadzący omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów. Może nagrodzić ocenami za aktywność uczniów najbardziej zaangażowanych w zajęcia.

Praca domowa:

Opisz przystąpienie Polski do Unii Europejskiej z punktu widzenia euroentuzjasty oraz eurosceptyka. Pamiętaj, że Polska przystąpiła do UE w 2004 r. i twoja praca powinna uwzględniać tę perspektywę czasową.

Materiały pomocnicze:

A. Domagała, Integracja Polski z Unią Europejską, Warszawa 2011.

A. Dudek, Historia polityczna Polski 1989–2012, Kraków 2013.

W. Roszkowski, Historia Polski 1914–2015, Warszawa 2017.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Mapa interaktywna”, aby przygotować się do późniejszej pracy.