Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia i teraźniejszość, Historia
Temat: Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia przyczyny dążenia Polski do integracji z Unią Europejską;
opisuje drogę Polski do Unii Europejskiej;
ocenia skutki przystąpienia Polski do Unii.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej”. Zapowiada, że zadaniem uczniów będzie przygotowanie prezentacji na podstawie treści sekcji „Przeczytaj”.
Oprócz tego nauczyciel prosi, aby uczniowie przygotowali się do dyskusji na temat: Czy przystąpienie Polski do Unii Europejskiej wpłynęło korzystnie na sytuację kraju na arenie międzynarodowej i życie Polaków? Uczniowie powinni sformułować argumenty, mogą w tym celu zebrać opinie w swoim bezpośrednim otoczeniu.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat oraz cele zajęć i poleca wybranemu uczniowi lub uczennicy ich przeczytanie. Przedstawia kryteria sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem. Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej?
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Wskazani uczniowie lub ochotnicy prezentują i omawiają efekty swojej pracy. Nauczyciel oraz inni uczniowie zadają pytania prezentującym, w razie potrzeby uzupełniają ich wypowiedzi.
Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Uczniowie zapoznają się z materiałem, nauczyciel czyta polecenie 2: „Wymień państwa, które zostały przyjęte do Unii Europejskiej w 2004 r. spoza państw dawnego RWPG”. Uczniowie wykonują je indywidualnie, podobnie jak polecenie 3: na podstawie mapy oceniają prawdziwość podanego zdania.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia 3 i 4 z sekcji „Sprawdź się”: porządkują chronologicznie wydarzenia i odnoszą się do badania opinii publicznej przed referendum akcesyjnym. Następnie porównują swoje odpowiedzi z inną dwójką uczniów.
Nauczyciel, korzystając z tablicy interaktywnej lub rzutnika, wyświetla treść ćwiczenia 5, w którym uczniowie wyjaśniają przyczyny zmian w poglądach Polaków na integrację Polski z Unią Europejską po 2004 r. Następuje wspólne rozwiązanie zadania na forum klasy.
Dyskusja. Nauczyciel nawiązuje do pytania zadanego przed zajęciami: Czy przystąpienie Polski do Unii Europejskiej wpłynęło korzystnie na sytuację kraju na arenie międzynarodowej i życie Polaków? Uczniowie przedstawiają swoje opinie i je uzasadniają. Nauczyciel może prosić uczniów, by powoływali się na doświadczenia swoje i swojego otoczenia celem doprecyzowania wypowiedzi. Wybrana osoba może notować najważniejsze punkty na tablicy. Na koniec nauczyciel może zorganizować głosowanie, podczas którego uczniowie odpowiedzą na pytanie: Czy jesteś za tym, aby Polska pozostała w Unii Europejskiej?
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę dotyczącą kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli?
Prowadzący omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów. Może nagrodzić ocenami za aktywność uczniów najbardziej zaangażowanych w zajęcia.
Praca domowa:
Opisz przystąpienie Polski do Unii Europejskiej z punktu widzenia euroentuzjasty oraz eurosceptyka. Pamiętaj, że Polska przystąpiła do UE w 2004 r. i twoja praca powinna uwzględniać tę perspektywę czasową.
Materiały pomocnicze:
A. Domagała, Integracja Polski z Unią Europejską, Warszawa 2011.
A. Dudek, Historia polityczna Polski 1989–2012, Kraków 2013.
W. Roszkowski, Historia Polski 1914–2015, Warszawa 2017.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Mapa interaktywna”, aby przygotować się do późniejszej pracy.