Numer e‑materiału: Temat 41
Autor e‑materiału: Magdalena Pielach
Tytuł e‑materiału: Pacynka czy kukiełka?
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 1

Cel ogólny lekcji: Poprzez własnoręczne wykonanie lalki teatralnej i przygotowanie teatrzyku, a także utrwalenie wiadomości dotyczących jednostek długości uczeń doskonali umiejętność rozumienia podstawowych pojęć matematycznych i samodzielne korzystanie z nich w różnych sytuacjach życiowych oraz umiejętność uczestnictwa w kulturze.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
VI. Edukacja techniczna
1 Osiągnięcia w zakresie organizacji pracy. Uczeń:
1) planuje i realizuje własne projekty/prace; realizując te projekty/prace współdziała w grupie;
4) organizuje pracę, wykorzystuje urządzenia techniczne i technologie; zwraca uwagę na zdrowie i zachowanie bezpieczeństwa, z uwzględnieniem selekcji informacji, wykonywania czynności użytecznych lub potrzebnych.
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
2) wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
1) wypowiada się płynnie, wyraziście, stosując adekwatne do sytuacji techniki języka mówionego: pauzy, zmianę intonacji, tempa i siły głosu;
5) układa w formie ustnej opowiadanie oraz składa ustne sprawozdanie z wykonanej pracy;
5 Osiągnięcia w zakresie kształcenia językowego. Uczeń:
1) wyróżnia w wypowiedziach zdania, w zdaniach wyrazy, w wyrazach samogłoski i spółgłoski;
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
3) wydziera, wycina, składa, przylepia, wykorzystując gazetę, papier kolorowy, makulaturę, karton, ścinki tekstylne itp.;
6) wykonuje prace, modele, rekwizyty, impresje plastyczne potrzebne do aktywności artystycznej i naukowej;
II. Edukacja matematyczna
5 Osiągnięcia w zakresie rozumienia pojęć geometrycznych. Uczeń:
2) mierzy długości odcinków, boków figur geometrycznych itp.; podaje wynik pomiaru, posługując się jednostkami długości: centymetr, metr, milimetr; wyjaśnia związki między jednostkami długości; posługuje się wyrażeniami dwumianowanymi; wyjaśnia pojęcie kilometr;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Wykonuje z kartonu teatrzyk służący do wykorzystania przygotowanych kukiełek i pacynek.

  • Wykonuje własnoręcznie pacynkę lub kukiełkę na podstawie obejrzanego filmu.

  • Mierzy długość przedmiotów za pomocą linijki.

  • Zapisuje jednostkę długości za pomocą skrótu.

  • Układa ustne opowiadanie o teatrze lalek.

  • Wskazuje różnice między pacynką a kukiełką.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.