Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Etapy rozwoju płaszczowiny
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa
V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.
Uczeń:
wyjaśnia przebieg głównych procesów wewnętrznych prowadzących do urozmaicenia powierzchni Ziemi (ruchy epejrogeniczne, ruchy górotwórcze, wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje, czym jest płaszczowina,
charakteryzuje rodzaje płaszczowin,
analizuje etapy powstawania płaszczowiny.
Strategie nauczania: konektywizm
Metody nauczania: blended learning, pogadanka
Formy zajęć: praca indywidualna
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlas geograficzny i mapa fizyczna Polski
Materiały pomocnicze
W. Mizerski, Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, czym są deformacje tektoniczne i jaką deformacją są płaszczowiny.
Faza realizacyjna
Uczniowie, korzystając z e‑materiału, wyjaśniają, czym są płaszczowiny i jakie są rodzaje płaszczowin. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia wypowiedzi uczniów, wyjaśnia ich wątpliwości.
Uczniowie analizują schematy powstawania płaszczowin i wspólnie z nauczycielem omawiają powstawanie poszczególnych rodzajów płaszczowin.
Uczniowie z pomocą nauczyciela analizują zamieszczoną w e‑materiale animację 3D przedstawiającą etapy powstawania płaszczowiny z przefałdowania. Uczniowie wykonują polecenie zawarte w tej częsci e‑materiału. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – mówią, co było łatwe, trudne itp. Nauczyciel ocenia mocne i słabsze strony pracy uczniów.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.
Praca domowa
Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń zawartych w sekcji „Sprawdź się”.
Sporządzenie syntetycznej notatki dotyczącej tematu zajęć.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Animacja zawarta w e‑materiale pozwala na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzuje wiedzę ucznia, wpływa na poszerzenie wiedzy ucznia. Może zostać wykorzystana w ramach lekcji dotyczącej wpływu procesów geologicznych na ukształtowanie powierzchni Ziemi (zakres rozszerzony: V. 9).