Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Etapy rozwoju płaszczowiny

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa

V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.

Uczeń:

  1. wyjaśnia przebieg głównych procesów wewnętrznych prowadzących do urozmaicenia powierzchni Ziemi (ruchy epejrogeniczne, ruchy górotwórcze, wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje, czym jest płaszczowina,

  • charakteryzuje rodzaje płaszczowin,

  • analizuje etapy powstawania płaszczowiny.

Strategie nauczania: konektywizm

Metody nauczania: blended learning, pogadanka

Formy zajęć: praca indywidualna

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlas geograficzny i mapa fizyczna Polski

Materiały pomocnicze

W. Mizerski, Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, czym są deformacje tektoniczne i jaką deformacją są płaszczowiny.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie, korzystając z e‑materiału, wyjaśniają, czym są płaszczowiny i jakie są rodzaje płaszczowin. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia wypowiedzi uczniów, wyjaśnia ich wątpliwości.

  • Uczniowie analizują schematy powstawania płaszczowin i wspólnie z nauczycielem omawiają powstawanie poszczególnych rodzajów płaszczowin.

  • Uczniowie z pomocą nauczyciela analizują zamieszczoną w e‑materiale animację 3D przedstawiającą etapy powstawania płaszczowiny z przefałdowania. Uczniowie wykonują polecenie zawarte w tej częsci e‑materiału. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – mówią, co było łatwe, trudne itp. Nauczyciel ocenia mocne i słabsze strony pracy uczniów.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.

Praca domowa

  • Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń zawartych w sekcji „Sprawdź się”.

  • Sporządzenie syntetycznej notatki dotyczącej tematu zajęć.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Animacja zawarta w e‑materiale pozwala na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzuje wiedzę ucznia, wpływa na poszerzenie wiedzy ucznia. Może zostać wykorzystana w ramach lekcji dotyczącej wpływu procesów geologicznych na ukształtowanie powierzchni Ziemi (zakres rozszerzony: V. 9).