Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.11.2
Imię i nazwisko autora lekcji: Justyna Sikora
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Übergewicht: eine Zivilisationskrankheit, die tötet!/Nadwaga: choroba cywilizacyjna, która zabija!
Grupa docelowa: szkoła ponadpodstawowa, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2.
Cel ogólny lekcji:
Doskonalenie umiejętności opisywania, udzielania porad i wypowiadania się na temat zdrowego trybu życia oraz problemów zdrowotnych wynikających z nadwagi i otyłości.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisze problemy zdrowotne wynikające z nadwagi;
przeanalizuje przyczyny nadwagi wśród młodzieży;
sformułuje rady dotyczące zdrowego trybu życia.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
pracuje na autentycznych materiałach językowych;
sam decyduje, jakich informacji wyszuka na pracę domową;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, umiejscawianie nowych słów w kontekście, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
ćwiczenie (dźwięki, wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdania ze sobą, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach),
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej, robienie streszczeń i notatek, zaznaczanie, podkreślanie, zakreślanie kolorem.
Metody, techniki i formy pracy:
podająca – techniki: pogadanka, wyjaśnianie;
praktyczna – techniki: ćwiczenia przedmiotowe, metoda przypadków, burza mózgów;
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupie,
praca w plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (interaktywna mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel dzieli klasę na grupy 3 osobowe. Każda grupa otrzymuje zestaw liter, z których ma ułożyć wyraz: Übergewicht. Następnie w plenum nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych słów związanych z tematem lekcji.
Uczniowie czytają tekst „Czy wiesz, że…” na temat problemu nadwagi i otyłości wśród młodzieży. Następnie nauczyciel inicjuje dyskusję na temat przyczyn tego zjawiska.
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy: grupa A przygotowuje tekst z sekcji przeczytaj dotyczący Jenny, grupa B tekst poświęcony Fabianowi. W parach uczniowie A i B wymieniają się informacjami.
W plenum nauczyciel zadaje pytanie: Wie könnte man Jenny und Fabian helfen? Was würdet ihr ihnen raten?
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy: 1. Ursachen, 2. Symptome, 3. Behandlung. Następnie prosi uczniów, aby w grupach zastanowili się nad przyczynami nadwagi (grupa 1. - Ursachen), jej objawami (grupa 2. - Symptome) oraz możliwościami leczenia (grupa 3. - Behandlung). Po zapisaniu na kartkach swoich propozycji grupy prezentują je na forum oraz zapisują na tablicy.
Nauczyciel poleca uczniom zapoznanie się z interaktywną mapą pojęć oraz porównanie ich propozycji z umieszczonymi na mapie wyrażeniami. Uczniowie wskazują na podobieństwa i różnice, a nauczyciel podaje uczniom niezbędne środki leksykalne, wyjaśnia i ewentualnie koryguje ich wypowiedzi.
Następnie uczniowie wykonują polecenia do interaktywnej mapy myśli utrwalając tym samym poznane zwroty i wyrażenia.
Uczniowie odkrywają znaczenia nowo poznanej konstrukcji gramatycznej - przyimki wymagające użycia dopełniacza.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie opisują problemy zdrowotne wynikające z nadwagi i udzielają wskazówek dotyczących zdrowego trybu życia.
Uwaga. Podczas realizacji lekcji w klasie można zaproponować uczniom metodę lekcji odwróconej (flipped classroom). To uczniowie przygotowują wcześniej informacje na temat nadwagi i otyłości, przyczyn, objawów oraz leczenia. Aktywna rola uczniów polega na znalezieniu odpowiednich środków językowych, zapoznaniu się z zaproponowanymi przez nauczyciela artykułami, filmami, podcastami przed lekcją. Podczas burzy mózgów we wstępnej fazie lekcji nauczyciel weryfikuje jedynie poprawność użytych środków językowych, ewentualnie uzupełnia brakujące informacje. Przygotowani uczniowie poradzą sobie z uzupełnieniem mapy myśli oraz wykonywaniem poleceń i rozwiązywaniem zadań. Po lekcji nauczyciel podsumowuje lekcję oraz zastosowaną metodę.
Praca domowa:
Uczeń wykonuje Aufgabe 8 w części Sprawdź się – pisze e‑maila według podanych wskazówek.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa (Nauczyciel rozkłada na stole kartki z niektórymi hasłami które pojawią się na mapie pojęć, np. Ursache, Übergewicht, Symptom etc. i prosi, aby uczniowie losowali hasło, a następnie próbowali opisać je swoimi słowami, tak aby klasa mogła podać, jakie hasło omawia uczeń – zabawa w kalambury. Słowa nieznane zostają zapisane i wyjaśnione na tablicy;
w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm; nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda grupa na podstawie mapy pojęć opisuje prostymi zdaniami dany problem – symptomy, ryzyko, sposoby leczenia, używając np. konstrukcji zdania z „Wenn...” lub „Man soll/Man muss...”;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. (Uczniowie przygotowują plakat informacyjny, związany z danym zaburzeniem odżywiania, uwzględniając hasła mapy pojęć).