| |
| |
| Zmiany energii potencjalnej podczas przemieszczania ładunku w polu elektrycznym |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 11) opisuje przebieg doświadczenia lub pokazu; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu. VII. Elektrostatyka. Uczeń: 8) analizuje pracę jako zmianę energii potencjalnej podczas przemieszczenia ładunku w polu elektrycznym; posługuje się pojęciem potencjału pola i jego jednostką. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
stosuje związek między natężeniem pola elektrycznego, a potencjałem elektrycznym,
tłumaczy, jak zmienia się energia potencjalna ładunku podczas przesuwania,
opisuje analogię między oddziaływaniami elektrostatycznymi i grawitacyjnymi,
bada przy pomocy symulacji interaktywnej zależność energii potencjalnej ładunku od położenia.
|
| |
| wykład informacyjny, eksperyment naukowy |
| praca w parach, praca indywidualna |
| Generator Van de Graaffa (ew. maszyna elektrostatyczna), podłużna świetlówka neonowa |
| |
|
|
Nauczyciel przypomina różnicę pomiędzy energią potencjalną i kinetyczną, np. na przykładzie pola grawitacyjnego. |
|
Nauczyciel przeprowadza eksperyment: podłużna świetlówka zbliżana jest do naładowanej czaszy generatora. Zapala się przy ustawieniu prostopadłym do powierzchni, gaśnie, gdy ustawiona stycznie (inny wariant przy niewielkiej świetlówce: zawieszamy świetlówkę na nitce tak, by mogła się swobodnie obracać wokół środka. Trzymając na „wędce”, zbliżamy do naładowanej czaszy. Obracająca się świetlówka zapala się i gaśnie.) Uczniowie próbują wyjaśnić zaobserwowane zjawisko. Rozpoczyna się dyskusja, każdy zespół szuka wyjaśnienia tego zjawiska rodem z „Gwiezdnych Wojen”. Ponieważ potencjał Ziemi wynosi zero, linie pola elektrycznego w jej pobliżu biegną prostopadle do jej powierzchni. Jeśli w polu elektrycznym umieścimy świetlówkę (najlepiej wzdłuż linii pola elektrycznego, tzn. prostopadle do powierzchni ziemi) możemy pobudzić ją do świecenia. Zachodzą wówczas zjawiska takie jak po podłączeniu lampy do prądu – naładowane cząstki będą poruszały się w polu elektrycznym, zderzając się z atomami rtęci i wzbudzając je. Nauczyciel wyjaśnia związek pomiędzy kierunkiem linii pola elektrycznego, a różnicą potencjałów elektrycznych. Posługując się przykładami rachunkowymi, nauczyciel demonstruje wyznaczanie zmiany energii potencjalnej przy przesuwaniu ładunku w polu jednorodnym i centralnym. |
|
Uczniowie w parach rozwiązują zadania 1‑4. |
|
Uczniowie samodzielnie próbują rozwiązać zagadnienia 5‑8. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane jako wspomaganie rozwiązywania zadań rachunkowych. Może służyć uczniom nieobecnym na lekcji do samodzielnego zapoznania się z tematem. |