Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.9.1
Imię i nazwisko autora lekcji: Aleksandra Łyp‑Bielecka
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Die Brüder Grimm und ihre Märchen / Bracia Grimm i ich baśnie
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom edukacyjny A2+
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się oraz opisywania i informowania na temat utworów literackich (bajek), ich bohaterów i twórców.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
wyjaśnia, kim byli Jakob i Wilhelm Grimm;
opowiada o życiorysie wybranej osoby;
opisuje wygląd jednej z postaci występujących w bajkach braci Grimm.
Cele motywacyjne:
tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
wykorzystywanie autentycznych materiałów źródłowych (zdjęć, filmów, nagrań audio, tekstów), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, takich jak np. tablice interaktywne z oprogramowaniem, urządzenia mobilne.
Strategie uczenia się:
ćwiczenie (pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdania ze sobą, powtarzanie za nagraniem, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach).
centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi).
obniżanie poziomu lęku (słuchanie bajek).
Metody i formy pracy:
podająca – praca z tekstem źródłowym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
aktywizująca- gry dydaktyczne;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer/ laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Uczniowie poznają niemieckie tytuły popularnych bajek braci Grimm, wykonując Aufgabe 1 z części Sprawdź się. Następnie nauczyciel pyta uczniów, czy mają swoją ulubioną bajkę.
Nauczyciel kontynuuje dyskusję, pytając o znanych dzieciom autorów bajek oraz zadając pytanie o osoby przedstawione na pierwszym zdjęciu. Nauczyciel objaśnia, że są to bracia Grimm, niemieccy uczeni i pisarze, autorzy zbioru „Baśnie braci Grimm”.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…”. Przy okazji można sprawdzić, np. w Internecie, jakie polskie/niemieckie dokumenty znajdują się na liście Pamięć Świata (ang. Memory of the World International Register) i które z nich uczniowie już znają/o których słyszeli.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie pracują w parach i wykonują na bazie tekstu Übung 1 i 2 w części Przeczytaj oraz Aufgabe 2, 3 i 4 w części Sprawdź się.
Uczniowie oglądają zdjęcie w części Plik audio i odpowiadają na pytania: Was sind das für Tiere? Wie heißt dieses Märchen? Następnie uczniowie wykonują Übung 1 w części Plik audio i sprawdzają swoje rozwiązania słuchając treści. Uczniowie zapoznają się ze zdaniami w Übung 2, następnie słuchają nagrania po raz drugi i rozwiązują zadanie. Następnie uczniowie wykonują Übung 3, zaś wyniki ich pracy omawiane są na forum.
Uczniowie wykonują Aufgabe 6 w części Sprawdź się.
Aufgabe 7 w części Sprawdź się uczniowie mogą wykonać w parach, opowiadając sobie o wyglądzie wybranej postaci z bajki. Druga osoba można zgadywać, jaka postać została opisana.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w grupach 3‑osobowych i przygotowują się do realizacji mini‑projektów (Übung 3 w części Przeczytaj). Wyszukują informacje w Internecie na temat znanej osoby oraz przygotowują plakat prezentujący informacje na temat tej osoby. Plakaty zostaną zaprezentowane na kolejnej lekcji.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Aufgabe 8 w części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: ponieważ plik audio jest obszernym tekstem i kilkakrotne słuchanie go podczas lekcji mogłoby zająć zbyt wiele czasu, warto polecić uczniom zapoznanie się z nim już przed lekcją. Można im także polecić wykonanie ćwiczeń w części Plik audio przed lekcją, zaś podczas lekcji omówić rozwiązania;
w trakcie lekcji: uczniom można zadawać pytania otwarte dotyczące treści bajki;
po lekcji: uczniowie mogą przygotować przedstawienie na podstawie pliku audio.
Wykaz źródeł:
Plik audio:
AUTOR: Brüder Grimm (tekst został przetłumaczony na tzw. „łatwy niemiecki / Leichte Sprache” przez Marcell Haller und Lynn Johansson) TYTUŁ: Die Bremer Stadtmusikanten LINK: https://www.ndr.de/fernsehen/barrierefreie_angebote/leichte_sprache/Die-Bremer- Stadtmusikanten,stadtmusikantenleichtesprache100.html tekst znacznie skrócony i zmodyfikowany. Dostęp: [11.09.2021]