Numer e‑materiału: 2.7.9.1

Imię i nazwisko autora lekcji: Aleksandra Łyp‑Bielecka

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Die Brüder Grimm und ihre Märchen / Bracia Grimm i ich baśnie

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom edukacyjny A2+

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się oraz opisywania i informowania na temat utworów literackich (bajek), ich bohaterów i twórców.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, okresy życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje, umiejętności i zainteresowania);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • wyjaśnia, kim byli JakobWilhelm Grimm;

  • opowiada o życiorysie wybranej osoby;

  • opisuje wygląd jednej z postaci występujących w bajkach braci Grimm.

Cele motywacyjne:

  • tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • wykorzystywanie autentycznych materiałów źródłowych (zdjęć, filmów, nagrań audio, tekstów), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, takich jak np. tablice interaktywne z oprogramowaniem, urządzenia mobilne.

Strategie uczenia się:

  • ćwiczenie (pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdania ze sobą, powtarzanie za nagraniem, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach).

  • centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi).

  • obniżanie poziomu lęku (słuchanie bajek).

Metody i formy pracy:

  • podająca – praca z tekstem źródłowym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;

  • aktywizująca- gry dydaktyczne;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • plenum,

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputer/ laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Uczniowie poznają niemieckie tytuły popularnych bajek braci Grimm, wykonując Aufgabe 1 z części Sprawdź się. Następnie nauczyciel pyta uczniów, czy mają swoją ulubioną bajkę.

  • Nauczyciel kontynuuje dyskusję, pytając o znanych dzieciom autorów bajek oraz zadając pytanie o osoby przedstawione na pierwszym zdjęciu. Nauczyciel objaśnia, że są to bracia Grimm, niemieccy uczeni i pisarze, autorzy zbioru „Baśnie braci Grimm”.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…”. Przy okazji można sprawdzić, np. w Internecie, jakie polskie/niemieckie dokumenty znajdują się na liście Pamięć Świata (ang. Memory of the World International Register) i które z nich uczniowie już znają/o których słyszeli.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.

  • Uczniowie pracują w parach i wykonują na bazie tekstu Übung 1 i 2 w części Przeczytaj oraz Aufgabe 2, 3 i 4 w części Sprawdź się.

  • Uczniowie oglądają zdjęcie w części Plik audio i odpowiadają na pytania: Was sind das für Tiere? Wie heißt dieses Märchen? Następnie uczniowie wykonują Übung 1 w części Plik audio i sprawdzają swoje rozwiązania słuchając treści. Uczniowie zapoznają się ze zdaniami w Übung 2, następnie słuchają nagrania po raz drugi i rozwiązują zadanie. Następnie uczniowie wykonują Übung 3, zaś wyniki ich pracy omawiane są na forum.

  • Uczniowie wykonują Aufgabe 6 w części Sprawdź się.

  • Aufgabe 7 w części Sprawdź się uczniowie mogą wykonać w parach, opowiadając sobie o wyglądzie wybranej postaci z bajki. Druga osoba można zgadywać, jaka postać została opisana.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie pracują w grupach 3‑osobowych i przygotowują się do realizacji mini‑projektów (Übung 3 w części Przeczytaj). Wyszukują informacje w Internecie na temat znanej osoby oraz przygotowują plakat prezentujący informacje na temat tej osoby. Plakaty zostaną zaprezentowane na kolejnej lekcji.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują Aufgabe 8 w części Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: ponieważ plik audio jest obszernym tekstem i kilkakrotne słuchanie go podczas lekcji mogłoby zająć zbyt wiele czasu, warto polecić uczniom zapoznanie się z nim już przed lekcją. Można im także polecić wykonanie ćwiczeń w części Plik audio przed lekcją, zaś podczas lekcji omówić rozwiązania;

  • w trakcie lekcji: uczniom można zadawać pytania otwarte dotyczące treści bajki;

  • po lekcji: uczniowie mogą przygotować przedstawienie na podstawie pliku audio.

Wykaz źródeł:

Plik audio:

AUTOR: Brüder Grimm (tekst został przetłumaczony na tzw. „łatwy niemiecki / Leichte Sprache” przez Marcell Haller und Lynn Johansson) TYTUŁ: Die Bremer Stadtmusikanten LINK: https://www.ndr.de/fernsehen/barrierefreie_angebote/leichte_sprache/Die-Bremer- Stadtmusikanten,stadtmusikantenleichtesprache100.html tekst znacznie skrócony i zmodyfikowany. Dostęp: [11.09.2021]