Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Agata Jarszak, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Dlaczego metale przewodzą prąd elektryczny?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum – zakres podstawowy i zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
2) opisuje podstawowe właściwości fizyczne metali i wyjaśnia je na podstawie znajomości natury wiązania metalicznego.
Zakres rozszerzony
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
2) opisuje podstawowe właściwości fizyczne metali i wyjaśnia je na podstawie znajomości natury wiązania metalicznego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, dlaczego metale przewodzą prąd elektryczny;
opisuje, jak zmienia się przewodnictwo metali w układzie okresowym pierwiastków chemicznych;
ocenia, jak zdolność do przewodzenia prądu przez metale wpłynęła na ich zastosowanie.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
technika tarcza strzelnicza;
animacja;
sketchnotka.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
rzutnik multimedialny;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, kreda/pisak.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej okładkę e‑materiału, na której wyświetlona jest żarówka, po czym zadaje przykładowe pytania: Dlaczego metale przewodzą prąd elektryczny? Który z nich sprawdza się w roli przewodnika elektryczności najlepiej?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: Na czym polega przewodnictwo elektryczne metali? Efektem pogadanki, ma być wyjaśnienie zjawiska przewodzenia prądu elektrycznego.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel rysuje na tablicy multimedialnej model wiązania metalicznego i pyta uczniów: „Co się stanie, gdy do metalu zostanie przyłożone źródło prądu stałego”? Uczniowie zgłaszają swoje propozycje poprzez podniesienie ręki i uzasadniają podanie swojej odpowiedzi. Jeżeli padnie poprawna odpowiedź nauczyciel potwierdza ją lub podaje prawdziwą odpowiedź korygując tym samym odpowiedzi uczniów.
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z animacją dotyczącą przewodzenia prądu elektrycznego przez metale. Następnie sprawdzają, co zapamiętali, wykonując ćwiczenia dołączone do medium.
Uczniowie zapoznają się z treścią w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj” i analizują treści dotyczące przewodzenia prądu elektrycznego przez metale. Prowadzący wyświetla na tablicy multimedialnej schemat z części „Przeczytaj”, obrazujący zdolność do przewodzenia prądu przez metale, chętna osoba omawia go.
Uczniowie samodzielnie wykonują w zeszytach sketchnotkę. Po wyznaczonym czasie, chętne osoby prezentują swoje efekty na forum klasy.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Tarcza strzelnicza. Celem tej metody jest bardzo szybkie uzyskanie informacji zwrotnej. Uczniowie na tarczy strzelniczej zawieszonej w sali lekcyjnej, z użyciem samoprzylepnych karteczek, zaznaczają w skali od 0 do 10 swoje „strzały”. Koło można podzielić na części, w których oceniać można różne aspekty pracy, np. przydatność, atrakcyjność, stopień trudności materiału, zaangażowanie uczniów, zainteresowanie tematem, stopień opanowania zagadnienia wynikający z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji, itp. Nauczyciel może odnieść się do tego ogólnie w ramach podsumowania.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Medium w sekcji „animacja” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy. Uczniowie mogą wykorzystać, przygotowując się do lekcji lub pracy kontrolnej.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje planszę z tarczą strzelniczą oraz samoprzylepne karteczki dla uczniów.