Numer e‑materiału: 2.7.7.4

Imię i nazwisko autora: Sylwia Puszczewicz

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Mein Handy ist kaputt! / Mój telefon jest zepsuty!

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII; poziom językowy A2

Cel ogólny lekcji:

Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat reklamacji towarów zakupionych online.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot towaru, promocje, korzystanie z usług);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • opisze problemy związane z wadliwym sprzętem elektronicznym;

  • przedstawi procedurę zwrotu towaru w sklepie internetowym;

  • odegra rozmowę w sprawie reklamacji zakupionego towaru.

Cele motywacyjne:

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • tworzy materiał edukacyjny dla uczniów w swojej klasie;

  • dokonuje samooceny.

Strategie uczenia się:

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego - tłumaczenie słów;

  • centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);

  • rozumienie informacji, tj. czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów.

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – techniki: pogadanka, opis, wyjaśnianie;

  • metody aktywizujące - technika skojarzeń

  • kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera, technik multimedialnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna

  • praca w grupie

  • praca na forum klasy

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prezentuje uczniom dwa „łańcuszki skojarzeń” :

Geschäft-> Ware -> wählen -> bezahlen -> Kasse -> Kassenzettel

Onlinegeschäft -> Ausverkauf -> Notebook -> Warenkorb -> Bezahlen -> Rechnung

  • Uczniowie zastanawiają się i podają swoje przypuszczenia, czego dotyczą i jaki proces opisują podane łańcuszki skojarzeń.

  • Nauczyciel pyta, do czego potrzebne są paragony i rachunki po zakupie i co należy z nimi robić. Może także pokazać przyniesione lub wydrukowane z Internetu przykłady Kassenbons z formułką: Umtausch von Ware mit Kassenbon innerhalb von 14 Tagen möglich i zapytać, jakiej sytuacji to dotyczy. W trakcie rozmowy nauczyciel zapisuje na tablicy potrzebne słówka do tego tematu, pytając uczniów o ich propozycje.

  • Nauczyciel zachęca uczniów do przeczytania informacji „Wprowadzenie” na temat praktyki zwrotu towarów zakupionych online. Uczniowie zapoznają się z danymi statystycznymi dot. Niemiec i próbują oszacować analogiczną sytuację dla Polski.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają po cichu tekst maila, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.

  • Uczniowie wykonują polecenia do tekstu, tj. rozumienie tekstu (określanie głównej myśli tekstu, zadania typu: prawda/fałsz, uzupełnij luki). W nauczaniu stacjonarnym nauczyciel przeprowadza uczniów przez te zadania.

  • Uczniowie słuchają tekstu „Mein Laptop spinnt!”. Po wysłuchaniu odpowiadają na pytania z Übung 2, a następnie rekonstruują dialog z Übung 3.

  • W nauczaniu stacjonarnym nauczyciel dzieli uczniów na grupy i każdej grupie daje krótki wypełniony „formularz reklamacji” z nazwą zakupionego towaru (np. smartfon, drukarka, buty, słuchawki itp.) wraz z gotowym, prostym opisem jego wady po niemiecku. Pracując w grupach uczniowie na podstawie tekstu w Übung 3 układają dialog podobny do dialogu w Übung 3. Przedstawiciele grup prezentują gotowe dialogi na forum klasy.

  • W nauczaniu zdalnym nauczyciel wyświetla formularz na ekranie, uczniowie układają odpowiedzi na pytania Kundendienst z dialogu w Übung 3. Wspólnie wybierają najlepsze i zapisują na tablicy lub dokumencie Google gotowy dialog.

  • Uczniowie analizują przykłady z Aufgabe 4 z części Sprawdź się, porównują swoje rozwiązanie ze wskazówka gramatyczną, a następnie układają zdania w czasie przeszłym z Aufgabe 6.

  • Uczniowie przyglądają się ilustracji i przy pomocy zawartego na niej słownictwa opisują procedurę wysyłki towaru, tworząc pełne zdania.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie w punktach podają kroki, jakie należy podjąć, by reklamować i zwrócić towar zakupiony online. W tym celu nauczyciel wraca do łańcucha skojarzeń z początku lekcji i prosi o wspólne uzupełnienie go o kolejne hasła, rozpoczynając od Defekt -> ...

  • Następnie do każdego hasła uczniowie tworzą zdanie, starając się, tam gdzie to możliwe, użyć czasowników modalnych z zaimkiem man. Die Ware hat einen Defekt. Man kann reklamieren. Man muss ...

Praca domowa:

Uczniowie opisują we wpisie na forum internetowym problemy z reklamacją zakupionego online towaru ze sklepu z elektroniką. Odpowiadają przy tym na pytania: Was wolltest du kaufen? Wann war das? Was war kaputt? Hattest du eine Rechnung mit der Kundennummer und Datum? Wolltest du umtauschen? Wolltest du Geld zurückbekommen? Musstest du Formulare ausfüllen? Musstest du den Kundendienst anrufen? Konnten sie helfen? Musstest du die defekte Ware zurückschicken? Wolltest du ein neues Gerät kaufen? Magst du jetzt noch online einkaufen?

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa; z zakresu tematycznego Einkäufe, Online‑Shopping, zapoznanie się ze stronami sklepów, wypisanie słownictwa

  • w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm), ćwiczenie wymowy, powtarzanie razem ze słuchanym tekstem; odczytywanie roli z nagrywaniem się, przekształcanie tekstu poprzez zastępowanie jednych słówek innymi (einschalten/ausschalten, ....... funktioniert nicht itp.)

  • po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu, wypełnienie formularza reklamacji online, porównanie poznanego słownictwa z autentycznymi poradami dla klientów w języku niemieckim na stronie wybranego sklepu.

Wskazówka dodatkowa w przypadku wykorzystania materiału na zajęciach stacjonarnych z nauczycielem:

Dodatkowe zadanie do multimedium: uczniowie pracują w małych grupach. Przygotowują ćwiczenie typu richtig/falsch składające się z 4‑5 zdań. Uczniowie powinni mieć zapewnioną możliwość wielokrotnego odsłuchania audio. Gotowe ćwiczenia są sprawdzane przez nauczyciela, a następnie przekazywane grupie przy sąsiednim stoliku do rozwiązania.

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec