Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.7.4
Imię i nazwisko autora: Sylwia Puszczewicz
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Mein Handy ist kaputt! / Mój telefon jest zepsuty!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII; poziom językowy A2
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat reklamacji towarów zakupionych online.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
opisze problemy związane z wadliwym sprzętem elektronicznym;
przedstawi procedurę zwrotu towaru w sklepie internetowym;
odegra rozmowę w sprawie reklamacji zakupionego towaru.
Cele motywacyjne:
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
tworzy materiał edukacyjny dla uczniów w swojej klasie;
dokonuje samooceny.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego - tłumaczenie słów;
centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);
rozumienie informacji, tj. czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów.
Metody/techniki nauczania:
podająca – techniki: pogadanka, opis, wyjaśnianie;
metody aktywizujące - technika skojarzeń
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, technik multimedialnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna
praca w grupie
praca na forum klasy
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prezentuje uczniom dwa „łańcuszki skojarzeń” :
Geschäft-> Ware -> wählen -> bezahlen -> Kasse -> Kassenzettel
Onlinegeschäft -> Ausverkauf -> Notebook -> Warenkorb -> Bezahlen -> Rechnung
Uczniowie zastanawiają się i podają swoje przypuszczenia, czego dotyczą i jaki proces opisują podane łańcuszki skojarzeń.
Nauczyciel pyta, do czego potrzebne są paragony i rachunki po zakupie i co należy z nimi robić. Może także pokazać przyniesione lub wydrukowane z Internetu przykłady Kassenbons z formułką: Umtausch von Ware mit Kassenbon innerhalb von 14 Tagen möglich i zapytać, jakiej sytuacji to dotyczy. W trakcie rozmowy nauczyciel zapisuje na tablicy potrzebne słówka do tego tematu, pytając uczniów o ich propozycje.
Nauczyciel zachęca uczniów do przeczytania informacji „Wprowadzenie” na temat praktyki zwrotu towarów zakupionych online. Uczniowie zapoznają się z danymi statystycznymi dot. Niemiec i próbują oszacować analogiczną sytuację dla Polski.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają po cichu tekst maila, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu, tj. rozumienie tekstu (określanie głównej myśli tekstu, zadania typu: prawda/fałsz, uzupełnij luki). W nauczaniu stacjonarnym nauczyciel przeprowadza uczniów przez te zadania.
Uczniowie słuchają tekstu „Mein Laptop spinnt!”. Po wysłuchaniu odpowiadają na pytania z Übung 2, a następnie rekonstruują dialog z Übung 3.
W nauczaniu stacjonarnym nauczyciel dzieli uczniów na grupy i każdej grupie daje krótki wypełniony „formularz reklamacji” z nazwą zakupionego towaru (np. smartfon, drukarka, buty, słuchawki itp.) wraz z gotowym, prostym opisem jego wady po niemiecku. Pracując w grupach uczniowie na podstawie tekstu w Übung 3 układają dialog podobny do dialogu w Übung 3. Przedstawiciele grup prezentują gotowe dialogi na forum klasy.
W nauczaniu zdalnym nauczyciel wyświetla formularz na ekranie, uczniowie układają odpowiedzi na pytania Kundendienst z dialogu w Übung 3. Wspólnie wybierają najlepsze i zapisują na tablicy lub dokumencie Google gotowy dialog.
Uczniowie analizują przykłady z Aufgabe 4 z części Sprawdź się, porównują swoje rozwiązanie ze wskazówka gramatyczną, a następnie układają zdania w czasie przeszłym z Aufgabe 6.
Uczniowie przyglądają się ilustracji i przy pomocy zawartego na niej słownictwa opisują procedurę wysyłki towaru, tworząc pełne zdania.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie w punktach podają kroki, jakie należy podjąć, by reklamować i zwrócić towar zakupiony online. W tym celu nauczyciel wraca do łańcucha skojarzeń z początku lekcji i prosi o wspólne uzupełnienie go o kolejne hasła, rozpoczynając od Defekt -> ...
Następnie do każdego hasła uczniowie tworzą zdanie, starając się, tam gdzie to możliwe, użyć czasowników modalnych z zaimkiem man. Die Ware hat einen Defekt. Man kann reklamieren. Man muss ...
Praca domowa:
Uczniowie opisują we wpisie na forum internetowym problemy z reklamacją zakupionego online towaru ze sklepu z elektroniką. Odpowiadają przy tym na pytania: Was wolltest du kaufen? Wann war das? Was war kaputt? Hattest du eine Rechnung mit der Kundennummer und Datum? Wolltest du umtauschen? Wolltest du Geld zurückbekommen? Musstest du Formulare ausfüllen? Musstest du den Kundendienst anrufen? Konnten sie helfen? Musstest du die defekte Ware zurückschicken? Wolltest du ein neues Gerät kaufen? Magst du jetzt noch online einkaufen?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa; z zakresu tematycznego Einkäufe, Online‑Shopping, zapoznanie się ze stronami sklepów, wypisanie słownictwa
w trakcie lekcji: odwołanie się do wiedzy posiadanej i połączenie jej z nową wiedzą (konekcjonizm), ćwiczenie wymowy, powtarzanie razem ze słuchanym tekstem; odczytywanie roli z nagrywaniem się, przekształcanie tekstu poprzez zastępowanie jednych słówek innymi (einschalten/ausschalten, ....... funktioniert nicht itp.)
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu, wypełnienie formularza reklamacji online, porównanie poznanego słownictwa z autentycznymi poradami dla klientów w języku niemieckim na stronie wybranego sklepu.
Wskazówka dodatkowa w przypadku wykorzystania materiału na zajęciach stacjonarnych z nauczycielem:
Dodatkowe zadanie do multimedium: uczniowie pracują w małych grupach. Przygotowują ćwiczenie typu richtig/falsch składające się z 4‑5 zdań. Uczniowie powinni mieć zapewnioną możliwość wielokrotnego odsłuchania audio. Gotowe ćwiczenia są sprawdzane przez nauczyciela, a następnie przekazywane grupie przy sąsiednim stoliku do rozwiązania.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0