Autorki e‑materiału: Żaneta Mucharska, Anna Posyniak‑Dutka

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Jobs and Necessary Abilities / Zawody i potrzebne umiejętności

Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treść nauczania – cele szczegółowe I.4, II.2, II.3, II.4, V.2, V.3, V.6, VII.4, VII.5, X, XIII

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo dotyczące wybranych zawodów i umiejętności w nich potrzebnych.

  2. Uczeń potrafi wskazać umiejętności, jakie posiada osoba wykonująca dany zawód.

  3. Uczeń potrafi napisać e‑mail, w którym opowiada o zawodzie, który jest dla niego najatrakcyjniejszy.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń poszerza kompetencje językowe o leksykę umożliwiającą wypowiadanie się na temat wybranych zawodów i umiejętności w nich potrzebnych.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat wybranych zawodów i umiejętności w nich potrzebnych.

  3. Uczeń kształtuje postawę zaangażowania w proces uczenia się.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konektywizm

  4. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (katalog interaktywny

  9. dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

  5. katalog interaktywny

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na ilustrację przedstawiającą lekarkę i zadaje pytania dotyczące zdjęcia (kto jest na obrazku?, gdzie jest?, co robi? itd). Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna lub wskazana osoba wykonuje zadanie na tablicy multimedialnej.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na tekst Everyone Has a Superpower. Następnie zapowiada tematykę tekstu: You’re going to read a text about people who do different jobs. Prosi uczniów o wyszukanie w tekście nazw pięciu zawodów. Uczniowie podają odpowiedzi na forum klasy.

  2. Uczniowie czytają tekst i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Odpowiedzi sprawdzane są na forum klasy, po czym uczniowie wyszukują w tekście fragmenty w celu uzasadnienia danej odpowiedzi.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach, po czym wyszukują w tekście fragmenty w celu uzasadnienia danej odpowiedzi na forum klasy.

  4. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na sekcję Gramatyka i omawia zagadnienie. Prosi uczniów o wyszukanie w tekście przykładowych zdań, w których występuje can, can’t. Uczniowie odczytują zdania na forum klasy.

  5. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Chętne lub wskazane osoby odczytują odpowiedzi na forum klasy.

  6. Nauczyciel zapisuje na tablicy następujące czasowniki: help, give, look after, work with, check, examine, produce, answer, create, explain, feed, i prosi uczniów o wyszukanie w tekście rzeczowników, które łączą się z czasownikami. Podaje przykład: help people. Uczniowie pracują w parach, po czym podają nauczycielowi odpowiedzi, a ten nanosi je na tablicę multimedialną. Następnie nauczyciel prosi uczniów o wyszukanie kombinacji czasownik + rzeczownik w dwóch ostatnich fragmentach tekstu. Wykorzystując wypisane kolokacje, uczniowie wspólnie charakteryzują poszczególne zawody. Dodatkowo stosują konstrukcję z can/can’t. Nauczyciel podkreśla, jak ważne jest zwracanie uwagi na kombinacje wyrazów (np. czasownik + rzeczownik) i ich utrwalanie. W miarę potrzeb uczniowie mogą przećwiczyć wypisane kolokacje, np.: nauczyciel podaje czasownik feed, a zadaniem uczniów jest podać odpowiedni rzeczownik. Nauczyciel może również podać wybrany rzeczownik, np. animals, a zadaniem uczniów jest podać czasownik, który tworzy z tym rzeczownikiem kolokację.

  7. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Katalog interaktywny). Podają nauczycielowi odpowiedzi, a ten nanosi je na tablicę multimedialną.

  8. Uczniowie zapoznają się z katalogiem interaktywnym i wykonują Exercise 2 (Katalog interaktywny). Porównują odpowiedzi w parach i podają rozwiązanie na forum klasy.

  9. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Katalog interaktywny). Porównują odpowiedzi w parach i podają je nauczycielowi. Uzasadniają rozwiązania, odwołując się do treści katalogu.

  10. Uczniowie z pomocą nauczyciela wyszukują w części katalogu interaktywnego poświęconego strażakowi, kierowcy, weterynarzowi, piekarzowi i mechanikowi kolokacji czasownik + rzeczownik. Ochotnik zapisuje kolokacje na tablicy. Następnie nauczyciel zadaje pytania: „What does a vet/a driver/a baker, etc. do?” Uczniowie odpowiadają używając wyrażeń z tablicy.

  11. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Katalog interaktywny).Chętne lub wskazane osoby odczytują prace na forum klasy.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują Exercise 24 (Sprawdź się). Uczniowie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Chętne lub wskazane osoby odczytują prace na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują jedno lub dwa ćwiczenia spośród Exercise 1, 3, 56 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują Exercise 8 (Sprawdź się): You like your aunt’s job. In an email to your friend from England:

  • inform, what your aunt’s job is;

  • describe what she can do in her job;

  • ask what job is your friend’s favourite one.

  • Write 50–120 words.

Materiały pomocnicze: Katalog interaktywny z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, na podstawie treści katalogu interaktywnego z e‑materiału, uczniowie przygotowują krzyżówkę na dziesięć haseł. Definicje powinny być zapisane w języku polskim. Na kolejnej lekcji uczniowie wymieniają się krzyżówkami i je rozwiązują. Alternatywnie: Wzorując się na katalogu interaktywnym, uczniowie przygotowują charakterystykę dwóch innych zawodów. Na kolejnej lekcji prezentują zawody, nie podając ich nazwy. Zadaniem pozostałych uczniów jest powiedzieć, o jaki zawód chodzi.