Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.3.3
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Drausal
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Warum warst du abwesend? / Dlaczego byłeś nieobecny?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wyjaśniania powodów nieobecności.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisze, do kogo należą dane przedmioty;
wymieni powody nieobecności w szkole;
wyjaśni powody spóźnienia.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem,
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości,
otrzymuje informację zwrotną o postępach.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie w celu znalezienia określonych szczegółów,
odgadywanie znaczenia tekstów czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim).
Metody i formy nauczania:
podająca – wyjaśnianie, praca ze źródłem drukowanym;
problemowa – ekspozycja;
praktyczna – gry dydaktyczne, burza mózgów, tworzenie dialogów;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (gra edukacyjna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali tekst wprowadzenia, a następnie inicjuje krótką dyskusję: Gibt es in Polen ähnliche Regeln? Wie sind eure Erfahrungen mit Abwesenheiten? Uczniowie udzielają odpowiedzi na pytania.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel zadaje uczniom pytania Sind alle heute da? Wer fehlt heute? Warum? Uczniowie odpowiadają, a następnie czytają tytuł tekstu w części Przeczytaj i starają się odgadnąć, czego będzie on dotyczył. Uczniowie snują przypuszczenia, nauczyciel zapisuje ich propozycje na tablicy. Następnie czytają tekst i sprawdzają prawdziwość swoich hipotez.
Uczniowie wykonują polecenia w części Przeczytaj: dopasowują powody usprawiedliwienia nieobecności dzieci do odpowiednich osób w Übung 1 i 2, natomiast w Übung 3 zaznaczają właściwe formy rzeczowników. Swoje rozwiązania porównują w parach.
Nauczyciel zapisuje na tablicy zdanie Entschuldigen Sie das Fehlen meines Sohnes i zachęca uczniów do przetłumaczenia go. Następnie zwraca ich uwagę, w jaki sposób w języku niemieckim określa się przynależność.
Uczniowie zapoznają się z pierwszą częścią Tipp zur Grammatik, dotyczącą Genitivu, a następnie uzupełniają zdania właściwymi rodzajnikami, wskazują poprawne formy i tłumaczą zwroty na język niemiecki (Aufgabe 1, 3 i 6 z części Sprawdź się).
Uczniowie zapoznają się z grą edukacyjną oraz grają w grupach 3–4‑osobowych. Nauczyciel może wprowadzić element rywalizacji i nagrodzić osoby, które najszybciej ją przeszły.
Uczniowie dopasowują powody nieobecności w szkole wyrażone w języku niemieckim do ich polskich odpowiedników (Übung 2 w części Gra edukacyjna).
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach wcielają się w role swoich rodziców i piszą usprawiedliwienie swojej nieobecności w szkole. Usprawiedliwienia prezentują na forum klasy.
Praca domowa
Uczniowie piszą wiadomość do koleżanki i wyjaśniają jej, dlaczego nie mogą przyjść na jej urodziny (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
przed lekcją: można zachęcić uczniów do zagrania w grę; wtedy należy jednak zrezygnować z elementu rywalizacji i nagradzania osób, które najszybciej ją przejdą;
w trakcie lekcji: wykorzystanie gry multimedialnej do utrwalenia struktur gramatycznych: przyimka wegen oraz spójnika weil; uczniowie w parach tworzą dialogi, w których wyjaśniają przyczyny swoich nieobecności;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa i struktur gramatycznych.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0