Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Informatyka
Temat: Formuły wyszukiwania i odwołania
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne. Uczeń:
analizuje działanie zaawansowanych funkcji wyszukiwania;
ćwiczy umiejętność budowania zaawansowanych formuł wyszukiwania;
uczy się łączyć ze sobą kilka funkcji wyszukiwania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
metaplan;
wykład;
objaśnienie nowej wiedzy;
pokaz;
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
oprogramowanie Microsoft Excel 2010, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Formuły wyszukiwania i odwołania”. Uczniowie proszeni są o zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie zapoznają się z treścią załączników w sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy sekcję „Wprowadzenie” w e‑materialne „Formuły wyszukiwania i odwołania”. Chętny uczeń czyta tekst wprowadzający. Nauczyciel sugeruje, czym będą się zajmować uczniowie.
Uczniowie zapoznają się z celami zajęć. Następuje wspólne omówienie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel rozpoczyna wprowadzający wykład: Funkcje wyszukiwania.
Faza realizacyjna:
Uczniowie siadają przy czterech stanowiskach, a następnie pobierają plik ZIP w sekcji „Przeczytaj”. Zadaniem każdej grupy jest zaprezentowanie w wybranym oprogramowaniu wyznaczonych funkcji:
– grupa 1: Funkcja WYSZUKAJ.PIONOWO (szukana_wartość; tabela_tablica; nr_indeksu_kolumny; przeszukiwany_zakres)
– grupa 2: Funkcja WYSZUKAJ.POZIOMO (odniesienie; tablica; nr_wiersza; wiersz)
– grupa 3: Funkcja INDEKS (tablica; nr_wiersza; [nr_kolumny])
– grupa 3: Funkcja PODAJ.POZYCJĘ (szukana_wartość; przeszukiwana_tab; [typ_porównania]). Uczniowie starannie definiują i analizują istotne zagadnienia, prezentują sposób działania na omawianych przykładach. Pozostałe osoby wykonują notatki oraz podążają za ich czynnościami. Nauczyciel wspomaga pracę uczniów.Uczniowie wyświetlają sekcję „Sprawdź się” i wykonują ćwiczenia 3‑6. Nauczyciel wyświetla wyniki i ogłasza osoby, które wykonały poprawnie wszystkie zadania.
Następuje praca z multimedium „Prezentacja multimedialna”. Przed przystąpieniem do wspólnej pracy nauczyciel rozpoczyna metodę analizy problemu i poszukiwania rozwiązania na podstawie treści prezentacji. W tym celu tworzy na arkuszu papieru metaplan, czyli zapis dyskusji. Uczniowie wykazują się aktywnością.
Uczniowie tworzą pary i zapoznają się z treścią polecenia 1 w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Nauczyciel odczytuje prace w późniejszym czasie.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności. Wspólnie z nauczycielem uczniowie dokonują analizy kryteriów sukcesu.
Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczenia 7 w sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 8: Stwórz formułę, która w tabeli Stan magazynowy po wpisaniu nazwy produktu oraz numeru magazynu będzie zwracała ilość tego produktu w danym magazynie.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Prezentacja multimedialna” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.