Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paulina Król

Przedmiot: Informatyka

Temat: Formuły wyszukiwania i odwołania

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:
c) gromadzi dane pochodzące z różnych źródeł w tabeli arkusza kalkulacyjnego, korzysta z różnorodnych funkcji arkusza w zależności od rodzaju danych, filtruje dane według kilku kryteriów, dobiera odpowiednie wykresy do zaprezentowania danych, analizuje dane, korzystając z dodatkowych narzędzi, w tym z tabel i wykresów przestawnych,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • analizuje działanie zaawansowanych funkcji wyszukiwania;

  • ćwiczy umiejętność budowania zaawansowanych formuł wyszukiwania;

  • uczy się łączyć ze sobą kilka funkcji wyszukiwania.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • metaplan;

  • wykład;

  • objaśnienie nowej wiedzy;

  • pokaz;

  • z użyciem komputera;

  • z użyciem e‑podręcznika.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu;

  • oprogramowanie Microsoft Excel 2010, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Formuły wyszukiwania i odwołania”. Uczniowie proszeni są o zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Uczniowie zapoznają się z treścią załączników w sekcji „Prezentacja multimedialna”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy sekcję „Wprowadzenie” w e‑materialne „Formuły wyszukiwania i odwołania”. Chętny uczeń czyta tekst wprowadzający. Nauczyciel sugeruje, czym będą się zajmować uczniowie.

  2. Uczniowie zapoznają się z celami zajęć. Następuje wspólne omówienie kryteriów sukcesu.

  3. Nauczyciel rozpoczyna wprowadzający wykład: Funkcje wyszukiwania.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie siadają przy czterech stanowiskach, a następnie pobierają plik ZIP w sekcji „Przeczytaj”. Zadaniem każdej grupy jest zaprezentowanie w wybranym oprogramowaniu wyznaczonych funkcji:
    – grupa 1: Funkcja WYSZUKAJ.PIONOWO (szukana_wartość; tabela_tablica; nr_indeksu_kolumny; przeszukiwany_zakres)
    – grupa 2: Funkcja WYSZUKAJ.POZIOMO (odniesienie; tablica; nr_wiersza; wiersz)
    – grupa 3: Funkcja INDEKS (tablica; nr_wiersza; [nr_kolumny])
    – grupa 3: Funkcja PODAJ.POZYCJĘ (szukana_wartość; przeszukiwana_tab; [typ_porównania]). Uczniowie starannie definiują i analizują istotne zagadnienia, prezentują sposób działania na omawianych przykładach. Pozostałe osoby wykonują notatki oraz podążają za ich czynnościami. Nauczyciel wspomaga pracę uczniów.

  2. Uczniowie wyświetlają sekcję „Sprawdź się” i wykonują ćwiczenia 3‑6. Nauczyciel wyświetla wyniki i ogłasza osoby, które wykonały poprawnie wszystkie zadania.

  3. Następuje praca z multimedium „Prezentacja multimedialna”. Przed przystąpieniem do wspólnej pracy nauczyciel rozpoczyna metodę analizy problemu i poszukiwania rozwiązania na podstawie treści prezentacji. W tym celu tworzy na arkuszu papieru metaplan, czyli zapis dyskusji. Uczniowie wykazują się aktywnością.

  4. Uczniowie tworzą pary i zapoznają się z treścią polecenia 1 w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Nauczyciel odczytuje prace w późniejszym czasie.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności. Wspólnie z nauczycielem uczniowie dokonują analizy kryteriów sukcesu.

  2. Nauczyciel prosi o wykonanie ćwiczenia 7 w sekcji „Sprawdź się”.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenie 8: Stwórz formułę, która w tabeli Stan magazynowy po wpisaniu nazwy produktu oraz numeru magazynu będzie zwracała ilość tego produktu w danym magazynie.

Materiały pomocnicze:

  • Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.

Wskazówki metodyczne:

  • Treści w sekcji „Prezentacja multimedialna” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.