Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Występowanie zespołów miejskich na świecie. Typy zespołów miejskich

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II

Podstawa programowa

VIII. Zróżnicowanie struktur społecznych i procesów urbanizacyjnych: struktury językowe i wykształcenia, kulturowe postrzeganie przestrzeni, zwartość socjoetniczna, fazy urbanizacji, procesy metropolizacji, typy fizjonomiczne i funkcje miast, formy zespołów miejskich.

Uczeń:            

6) identyfikuje funkcje, typy fizjonomiczne miast i formy zespołów miejskich na świecie, wiąże typy fizjonomiczne miast z kręgami cywilizacyjnymi oraz poziomem rozwoju gospodarczego państw.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia i opisuje typy zespołów miejskich,

  • wyjaśnia znaczenie rozwoju poszczególnych typów zespołów miejskich,

  • określa położenie na mapie wybranych aglomeracji miejskich.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning,

Formy zajęć: praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, atlasy geograficzne, mapa świata

Materiały pomocnicze

Szymańska D., Geografia osadnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.

Szymańska D., Urbanizacja na świecie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu. Uczniowie wyjaśniają podstawowe pojęcia związane z tematyką zajęć (aglomeracja, konurbacja, metropolia etc.).

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału, a następnie wyjaśniają, jakie czynniki przyczyniają się do powstawania wielkich zespołów miejskich.

  • Następnie uczniowie, korzystając z e‑materiału, charakteryzują typy zespołów miejskich na świecie.

  • Korzystając z interaktywnej mapy, wskazują zespoły miejskie na świecie, przyporządkowują typ zespołu miejskiego do zaznaczonego na mapie, wymieniają miasta, które należą do danego zespołu miejskiego.

  • We wspólnej dyskusji uczniowie charakteryzują poszczególne typy zespołów miejskich.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.

Praca domowa

  • Korzystając z dostępnych źrodeł informacji, przygotuj prezentację multimedialną dotyczącą wybranego megalopolis – nauczyciel dzieli uczniów na grupy i przydziela im do opracowania poszczególne zespoły miejskie (metoda projektu).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może zostać kontekstowo wykorzystana podczas lekcji dotyczącej rozwoju sieci osadniczej na świecie (zakres podstawowy: VIII. 12) oraz w trakcie zajęć poświęconych procesom metropolizacji (zakres rozszerzony: VIII. 5).