Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Zależność wielkich form rzeźby terenu od budowy skorupy ziemskiej

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

Podstawa programowa

V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna.

Uczeń:

9) wyjaśnia wpływ procesów geologicznych na powstanie głównych struktur tektonicznych i ukształtowanie powierzchni Ziemi na wybranych przykładach.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • opisuje zależność występowania wielkich form rzeźby od budowy geologicznej,

  • charakteryzuje wielkie formy rzeźby terenu,

  • rozpoznaje na mapie wybrane wielkie formy rzeźby terenu.

Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu, tablica interaktywna, atlasy geograficzne

Materiały pomocnicze

Mizerski W., Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.

Smolska E., Giriat D. (red.), Rekonstrukcja dynamiki procesów geomorfologicznych – formy rzeźby i osady, Uniwersytet Warszawski. Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Komitet Badań Czwartorzędu PAN, Warszawa 2007.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przedstawia uczniom temat zajęć i prosi, by na jego podstawie sformułowali cele lekcji oraz kryteria sukcesu.

  • Uczniowie interpretują ilustrację okładkową, wskazując na jej powiązania z tematem i celami lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z materiałem z sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie wymieniają, charakteryzują oraz wskazują na mapie wielkie formy ukształtowania powierzchni Ziemi, sporządzają grafonotatki w zeszytach. W trakcie pracy uczniowie korzystają z atlasów geograficznych, rozpoznają i wskazują formy, takie jak: szelfy, stoki kontynentalne, baseny oceaniczne, grzbiety śródoceaniczne, ryfty, rowy oceaniczne, niziny, wyżyny, góry etc.

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z animacją 3D. Uczniowie wykonują polecenie zawarte w tej części e‑materiału.

  • Wybrany uczeń przedstawia na forum klasy swoją odpowiedź, inni uczniowie uzupełniają.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 4‑osobowe. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca

  • Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.

  • Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabsze strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

  • Przypomnienie celów lekcji i ocena pracy uczniów podczas zajęć.

Praca domowa

  • Napisz rozprawkę na temat zależności wielkich form rzeźby terenu od budowy skorupy ziemskiej, opierając się na wybranym przez siebie przykładzie form występujących w danym regionie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Animacja 3D może zostać wykorzystana podczas realizacji tematów dotyczących związku budowy wnętrza Ziemi z ruchem płyt litosfery (zakres podstawowy: V. 1) oraz procesów wewnętrznych prowadzących do urozmaicenia powierzchni Ziemi (zakres podstawowy: V. 2).