Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Zależność wielkich form rzeźby terenu od budowy skorupy ziemskiej
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I
Podstawa programowa
V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna.
Uczeń:
9) wyjaśnia wpływ procesów geologicznych na powstanie głównych struktur tektonicznych i ukształtowanie powierzchni Ziemi na wybranych przykładach.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
opisuje zależność występowania wielkich form rzeźby od budowy geologicznej,
charakteryzuje wielkie formy rzeźby terenu,
rozpoznaje na mapie wybrane wielkie formy rzeźby terenu.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu, tablica interaktywna, atlasy geograficzne
Materiały pomocnicze
Mizerski W., Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.
Smolska E., Giriat D. (red.), Rekonstrukcja dynamiki procesów geomorfologicznych – formy rzeźby i osady, Uniwersytet Warszawski. Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Komitet Badań Czwartorzędu PAN, Warszawa 2007.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel przedstawia uczniom temat zajęć i prosi, by na jego podstawie sformułowali cele lekcji oraz kryteria sukcesu.
Uczniowie interpretują ilustrację okładkową, wskazując na jej powiązania z tematem i celami lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z materiałem z sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie wymieniają, charakteryzują oraz wskazują na mapie wielkie formy ukształtowania powierzchni Ziemi, sporządzają grafonotatki w zeszytach. W trakcie pracy uczniowie korzystają z atlasów geograficznych, rozpoznają i wskazują formy, takie jak: szelfy, stoki kontynentalne, baseny oceaniczne, grzbiety śródoceaniczne, ryfty, rowy oceaniczne, niziny, wyżyny, góry etc.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z animacją 3D. Uczniowie wykonują polecenie zawarte w tej części e‑materiału.
Wybrany uczeń przedstawia na forum klasy swoją odpowiedź, inni uczniowie uzupełniają.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 4‑osobowe. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabsze strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Przypomnienie celów lekcji i ocena pracy uczniów podczas zajęć.
Praca domowa
Napisz rozprawkę na temat zależności wielkich form rzeźby terenu od budowy skorupy ziemskiej, opierając się na wybranym przez siebie przykładzie form występujących w danym regionie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Animacja 3D może zostać wykorzystana podczas realizacji tematów dotyczących związku budowy wnętrza Ziemi z ruchem płyt litosfery (zakres podstawowy: V. 1) oraz procesów wewnętrznych prowadzących do urozmaicenia powierzchni Ziemi (zakres podstawowy: V. 2).