Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.7.5
Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: An deiner Stelle würde ich auf nachhaltige Mode setzen/Na twoim miejscu postawiłabym/postawiłbym na zrównoważoną modę.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji
Umiejętność wypowiadania się na temat zrównoważonego i proekologicznego obchodzenia się z modą.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART
Uczeń:
definiuje pojęcie: szybka moda (Fast Fashion);
zastanawia się nad zachowaniami konsumentów związanymi z modą;
przedstawia zrównoważony oraz proekologiczny sposób obchodzenia się z odzieżą.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
otrzymuje informację zwrotną o postępach.
Strategie uczenia się:
odgadywanie znaczenia tekstów czytanych i słuchanych;
indywidualne organizowanie wiedzy językowej;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka;
współpraca z innymi osobami.
Metody i formy pracy:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: pogadanka, opis;
eksponująca: plik audio;
aktywizująca: burza mózgów;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
plenum,
praca w parach,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio).
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło: schnelle Mode i pyta uczniów, czy domyślają się, o czym będą dyskutować na lekcji. Następnie prosi ich o podanie skojarzeń do pojęcia: Fast Fashion.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali początek tekstu Umweltbewusster Umgang mit Mode i odpowiedzieli na pytanie: Wovon handelt der Text? Was meinst du? Uczniowie snują przypuszczenia, które nauczyciel zapisuje na tablicy.
Uczniowie czytają tekst Umweltbewusster Umgang mit Mode, starając się zrozumieć jego treść (w razie potrzeby mogą skorzystać ze słowniczka). Po przeczytaniu tekstu nauczyciel zachęca uczniów do krótkiej wymiany zdań na temat przeczytanego tekstu, zadając pytania, np. Czego dowiedziałeś/aś się z tekstu? (Was hast du aus dem Text erfahren?). Następnie uczniowie dopasowują nagłówek, który pasuje do której części tekstu, przyporządkowują również odpowiedzi do pytań (Übungen 1‑2 z sekcji Przeczytaj).
Uczniowie dobierają się w pary i udzielają pisemnej odpowiedzi na pytanie: Wie kann man Mode nachhaltig konsumieren? Wybrane pary odczytują odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy, każda z grup słucha jednej części nagrania, następnie grupy przygotowują streszczenie tego, co usłyszeli oraz prezentują je na forum klasy. Uczniowie w parach zaznaczają, o czym rozmawiają Adam i Imke w pierwszej części nagrania. Na podstawie drugiej części nagrania zaznaczają, czy zdania są prawdziwe czy fałszywe (Übungen 1‑2 z sekcji plik audio).
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3‑4-osobowe. Uczniowie ponownie słuchają trzeciej części nagrania i odpowiadają pisemnie na pytania: 1. Warum muss Adam doch nicht so viele neue Anziehsachen kaufen? 2. Wohin sind Adam und Imke gegangen? 3. Warum hat sich Adam für die von Imke empfohlenen Kleider entschieden? 4. Wie geht die Geschichte weiter? Was glaubst du? (Übung 3 z sekcji Przeczytaj). Grupy prezentują swoje odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie po kolei opowiadają, jak w sposób zrównoważony oraz proekologiczny obchodzić się z zakupem i użytkowaniem odzieży.
Praca domowa
Uczniowie piszą wpis na bloga na temat zrównoważonego obchodzenia się z modą (Aufgabe 8 z części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: uczniowie zabierają na lekcję jedną ze swoich ulubionych części garderoby, przygotowują jej opis, zwracając uwagę na to, w jakiej sytuacji stali się jej właścicielami (zakup/prezent/samodzielne wykonanie itd.);
w trakcie lekcji: uczniowie organizują pokaz mody wraz z argumentacją i opisem strojów zgodnie z zasadami zrównoważonej mody;
po lekcji: uczniowie tworzą listę proekologicznych zachowań swoich oraz swoich rodzin/znajomych/przyjaciół.