Numer e‑materiału: 3.4.7.5

Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara

Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: An deiner Stelle würde ich auf nachhaltige Mode setzen/Na twoim miejscu postawiłabym/postawiłbym na zrównoważoną modę.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji

Umiejętność wypowiadania się na temat zrównoważonego i proekologicznego obchodzenia się z modą.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, promocja i reklama, korzystanie z usług, reklamacja);
13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, klimat, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenia i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
10) przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady);
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART

Uczeń:

  • definiuje pojęcie: szybka moda (Fast Fashion);

  • zastanawia się nad zachowaniami konsumentów związanymi z modą;

  • przedstawia zrównoważony oraz proekologiczny sposób obchodzenia się z odzieżą.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach.

Strategie uczenia się:

  • odgadywanie znaczenia tekstów czytanych i słuchanych;

  • indywidualne organizowanie wiedzy językowej;

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka;

  • współpraca z innymi osobami.

Metody i formy pracy:

  • podejście komunikacyjne;

  • podejście humanistyczne;

  • podająca: pogadanka, opis;

  • eksponująca: plik audio;

  • aktywizująca: burza mózgów;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,

  • programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • plenum,

  • praca w parach,

  • praca w grupie.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer/laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio).

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło: schnelle Mode i pyta uczniów, czy domyślają się, o czym będą dyskutować na lekcji. Następnie prosi ich o podanie skojarzeń do pojęcia: Fast Fashion.

b) Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali początek tekstu Umweltbewusster Umgang mit Mode i odpowiedzieli na pytanie: Wovon handelt der Text? Was meinst du? Uczniowie snują przypuszczenia, które nauczyciel zapisuje na tablicy.

  • Uczniowie czytają tekst Umweltbewusster Umgang mit Mode, starając się zrozumieć jego treść (w razie potrzeby mogą skorzystać ze słowniczka). Po przeczytaniu tekstu nauczyciel zachęca uczniów do krótkiej wymiany zdań na temat przeczytanego tekstu, zadając pytania, np. Czego dowiedziałeś/aś się z tekstu? (Was hast du aus dem Text erfahren?). Następnie uczniowie dopasowują nagłówek, który pasuje do której części tekstu, przyporządkowują również odpowiedzi do pytań (Übungen 1‑2 z sekcji Przeczytaj).

  • Uczniowie dobierają się w pary i udzielają pisemnej odpowiedzi na pytanie: Wie kann man Mode nachhaltig konsumieren? Wybrane pary odczytują odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy, każda z grup słucha jednej części nagrania, następnie grupy przygotowują streszczenie tego, co usłyszeli oraz prezentują je na forum klasy. Uczniowie w parach zaznaczają, o czym rozmawiają Adam i Imke w pierwszej części nagrania. Na podstawie drugiej części nagrania zaznaczają, czy zdania są prawdziwe czy fałszywe (Übungen 1‑2 z sekcji plik audio).

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3‑4-osobowe. Uczniowie ponownie słuchają trzeciej części nagrania i odpowiadają pisemnie na pytania: 1. Warum muss Adam doch nicht so viele neue Anziehsachen kaufen? 2. Wohin sind Adam und Imke gegangen? 3. Warum hat sich Adam für die von Imke empfohlenen Kleider entschieden? 4. Wie geht die Geschichte weiter? Was glaubst du? (Übung 3 z sekcji Przeczytaj). Grupy prezentują swoje odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie po kolei opowiadają, jak w sposób zrównoważony oraz proekologiczny obchodzić się z zakupem i użytkowaniem odzieży.

Praca domowa

  • Uczniowie piszą wpis na bloga na temat zrównoważonego obchodzenia się z modą (Aufgabe 8 z części Sprawdź się).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: uczniowie zabierają na lekcję jedną ze swoich ulubionych części garderoby, przygotowują jej opis, zwracając uwagę na to, w jakiej sytuacji stali się jej właścicielami (zakup/prezent/samodzielne wykonanie itd.);

  • w trakcie lekcji: uczniowie organizują pokaz mody wraz z argumentacją i opisem strojów zgodnie z zasadami zrównoważonej mody;

  • po lekcji: uczniowie tworzą listę proekologicznych zachowań swoich oraz swoich rodzin/znajomych/przyjaciół.