Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Przemysław Michalski |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Do czego naukowcy wykorzystują promieniowanie rentgenowskie? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended learning |
Metody nauczania: | wykład, prezentacja |
Formy zajęć: | praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | tablica, ekran, projektor, komputer |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie podstawowych informacji dotyczących promieniowania rentgenowskiego – długość fali, miejsce w widmie EM. Nauczyciel wzbudza ciekawość uczniów podając różnorodne zastosowania promieniowania rentgenowskiego w przemyśle i w budynkach publicznych. Następnie zadaje pytanie wprowadzające: A jak promieniowanie X wykorzystują naukowcy? | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel prosi uczniów o porównanie długości fali promieniowania X ze znanymi obiektami. Wskazuje, że podobną wielkość do długości fali mają atomy i na tej podstawie przechodzi do wprowadzenia metody dyfrakcji rentgenowskiej na ciele stałym. Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie definicji dyfrakcji i interferencji. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie, wykorzystując zdobytą wiedzę, rozwiązują zadania: 5, 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Przygotowanie prezentacji dotyczących zastosowania promieni X bezpośrednio poza nauką (np. przemysł, żywność, bezpieczeństwo, sterylizacja). | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Film można wykorzystać podczas dowolnej lekcji dotyczącej dyfrakcji jako przykład zastosowania. Można też zlecić uczniom obejrzenie filmu do samodzielnego opracowania zagadnienia dyfrakcji rentgenowskiej. |