Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Autor: Ilona Kułak
Przedmiot: biologia
Temat: Typy nasion roślin nasiennych
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zdefiniuje pojęcie nasiona jako tworu charakterystycznego dla roślin nasiennych;
omówi elementy budowy nasiona i scharakteryzuje ich funkcje;
porówna na podstawie rysunków i informacji w e‑materiałach budowę nasion bielmowych, bezbielmowych i obielmowych;
przeprowadzi doświadczenie pozwalające na wykrycie substancji odżywczych w nasionach;
określi próbę badawczą i kontrolną w wykonywanym doświadczeniu oraz wyciągnie wnioski na podstawie swoich wyników i wyników otrzymanych przez inne grupy.
Strategie nauczania:
IBSE (nauczanie przez dociekanie naukowe);
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
ćwiczenia przedmiotowe;
obserwacja;
doświadczenia;
metoda informacji zwrotnej.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
zestaw nasion do obserwacji dla każdej grupy: szalki Petriego, co najmniej kilka nasion różnych gatunków roślin;
zestaw doświadczalny dla każdej grupy uczniowskiej: szalki Petriego, pipety Pasteura, moździerze, czyste bibułki, okulary ochronne, rękawiczki laboratoryjne, fartuchy laboratoryjne, nasiona (jęczmienia, słonecznika, grochu), płyn Lugola, kwas azotowy(V).
Przed lekcją
Nauczyciel przygotowuje: zestawy do obserwacji (suchych) nasion oraz zestawy doświadczalne do wykrywania substancji zapasowych w nasionach (w tym celu namacza nasiona co najmniej 2 godz. przed lekcją).
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat, rozdając im zgromadzone na szalkach Petriego suche nasiona kilku gatunków roślin (np. czarnuszki, słonecznika, grochu, fasoli, dyni, kopru, jęczmienia), i prosi ich o przeczytanie wprowadzenia do e‑materiału.
Następnie przeprowadza z klasą krótką pogadankę dotyczącą nasion (wielkości, koloru, tekstury, rozsiewania) i wspólnie z uczniami odkrywa temat lekcji. Zapoznaje ich z celami zajęć, formułując je w języku ucznia.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Następnie omawiają na forum klasy, czym są nasiona, wymieniają elementy ich budowy, opisują, czym jest stan spoczynku oraz z czego wynika podział na nasiona bielmowe, bezbielmowe i obielmowe.
Nauczyciel pokazuje grafikę interaktywną przygotowaną do lekcji. Wybrani uczniowie omawiają funkcje, pochodzenie i ploidalność poszczególnych elementów budowy nasion bielmowych, obielmowych i bezbielmowych. Następnie wszyscy zapisują krótką notatkę w formie tabeli z porównaniem typów nasion.
Uczniowie wykonują polecenia nr 2 i 3 do grafiki interaktywnej. Chętne osoby wymieniają produkty spożywcze uzyskiwane z nasion oraz określają, jakie jest ich znaczenie. Swoje odpowiedzi zapisują na tablicy i w zeszytach.
W celu przeprowadzenia doświadczenia pozwalającego na wykrycie różnych substancji odżywczych w nasionach nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każdy zespół będzie identyfikował substancję zapasową zawartą w namoczonych nasionach otrzymanych do wykonania doświadczenia. Nasiona powinny mieć substancje zapasowe w różnych postaciach:
skrobi (np. jęczmienia);
tłuszczów (np. słonecznika);
białek (np. grochu).
Uczniowie odsączają nasiona. Nauczyciel informuje, że nasiona były wcześniej namaczane, aby ułatwić ich ucieranie. Następnie uczniowie ucierają nasiona (każdy rodzaj oddzielnie) w moździerzach i roztarte traktują płynem Lugola, kwasem azotowym(V) lub przykładają do nich czystą bibułkę. Wymienione odczynniki dają próbę barwną z określonymi substancjami zapasowymi: płyn Lugola barwi skrobię na niebiesko/granatowo, kwas azotowy(V) ścina białko i barwi je na żółto/pomarańczowo (jest to reakcja ksantoproteinowa), natomiast bibułka pozwala na identyfikację tłuszczów, ponieważ zostawia na swojej powierzchni tłustą plamę.
Nauczyciel inicjuje burzę mózgów i zadaje pytanie: „Jaką próbę kontrolną zaproponujecie dla wykonanych właśnie doświadczeń?”. Uczniowie proponują próbę kontrolną do wykrywania skrobi, białka lub tłuszczów. W razie problemów z określeniem prób kontrolnych nauczyciel naprowadza uczniów, przypominając, czym jest próba kontrolna i próba badawcza.
Uczniowie samodzielnie wykonują doświadczenia, a uzyskane wyniki zapisują w kartach pracy. Następnie wszystkie grupy na forum klasy porównują swoje wyniki z wynikami uzyskanymi przez inne grupy. Wspólnie formułują wnioski i zapisują je w karcie pracy.
Faza podsumowująca
Nauczyciel przeprowadza pogadankę, zadając uczniom pytania wskazujące, że nasiona są bardzo ciekawym organem roślinnym:
Czy duże rośliny wytwarzają duże nasiona czy może dużo nasion?
Czy wiecie, jaka roślina wytwarza największe, a jaka najmniejsze nasiona?
Na zakończenie nauczyciel prosi uczniów o udzielenie informacji zwrotnej:
Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?
Co było łatwe, a co trudne?
Jak możecie praktycznie wykorzystać wiedzę na temat nasion, którą dziś zdobyliście?
Praca domowa
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8.
Chętne osoby wyszukują informacje z pewnych źródeł (bibliograficznych i netograficznych) i przygotowują krótką prezentację o funkcji banków nasion, największych i najsłynniejszych bankach nasion w Polsce i na świecie oraz nasionach przez nie bankowanych.
Materiały pomocnicze
Karta pracy do pobrania
Literatura
Neil Campbell i in., Biologia, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2012.
Alicja Szweykowska, Jerzy Szweykowski, Botanika. Morfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w fazie podsumowującej jako sprawdzenie wiedzy zdobytej na lekcji.