| |
| |
| Wpływ promieniowania na jonizację gazów |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 1) przedstawia jednostki wielkości fizycznych, opisuje ich związki z jednostkami podstawowymi; przelicza wielokrotności i podwielokrotności; 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu; VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: 1) opisuje przewodnictwo w metalach, elektrolitach i gazach; wyjaśnia procesy jonizacji w gazach, wskazuje rolę promieniowania, wysokiej temperatury i dużego natężenia pola; |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
`kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
wyjaśnia naturę promieniowania jonizującego,
rozróżnia parametry cząstek jonizujących oraz gazu mające wpływ na zjawisko jonizacji.
posługuje się wielkościami i jednostkami fizycznymi używanymi w fizyce mikroświata.
syntetyzuje wiedzę z zakresu mechaniki i elektrostatyki w celu zastosowania do nowo poznanych zjawisk.
charakteryzuje wybrane zastosowania zjawiska jonizacji gazów przez promieniowanie.
|
| Strategia odwróconej klasy |
| - pogadanka wstępna, - metoda programowana z użyciem e‑materiału. |
| - praca indywidualna, - praca w grupach, |
| urządzenia multimedialne dla uczniów |
| |
|
|
Przed lekcją nauczyciel zadaje uczniom pracę domową: „Zapoznaj się częścią Przeczytaj niniejszego e‑materiału oraz z filmem samouczkiem i upewnij się, że rozumiesz opisane tam zjawiska”.
Nauczyciel zaciekawia uczniów: jonizacja w gazach może zachodzić w rozmaity sposób i na skutek różnych czynników, ale wszystkie te zjawiska możemy zrozumieć i wytłumaczyć korzystając z posiadanej już wiedzy. Spróbujmy to zrobić…
Nauczyciel uzgadnia z uczniami cele do osiągnięcia na lekcji.
Nauczyciel rozpoznaje wiedzę wyjściową uczniów i nawiązuje do tej wiedzy: upewnienie się, że uczniowie pamiętają wzór dotyczący energii kinetycznej poruszającego się ciała oraz dysponują podstawową wiedzą na temat rodzajów promieniowania jonizującego.
|
|
Nauczyciel pyta uczniów, co w materiałach przygotowanych przed lekcją łatwo było zrozumieć a co sprawiło im największą trudność.
Wyjaśnia niezrozumiałe przez uczniów zagadnienia ( może to zrobić jeden z uczniów).
Uczniowie pracują indywidualnie nad rozwiązaniem zadania 1 z zestawu ćwiczeń.
Nauczyciel dzieli uczniów na trzyosobowe grupy, w których rolę lidera obejmuje uczeń o największych możliwościach.
Uczniowie pracują w grupach nad rozwiązaniem zadań 2‑6 z zestawu ćwiczeń. Rolą lidera grupy jest upewnienie się, że pozostali uczniowie właściwie i samodzielnie rozwiązują problemy, w razie potrzeby udzielenie im wskazówek.
Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje pracę uczniów i w razie potrzeby udziela wskazówek i podpowiedzi, wspierając przede wszystkim liderów grup.
|
|
Nauczyciel dokonuje podsumowania wiadomości zdobytych na lekcji poprzez zadanie uczniom kilku pytań dotyczących kluczowych zagadnień: - Jakie warunki muszą zostać spełnione, by promieniowanie zjonizowało atom? - Kiedy nie dojdzie do jonizacji? - Jak wykorzystać praktycznie zjawisko jonizacji gazów przez promieniowanie?
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.
|
|
Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadania nr: 7. Dla chętnych: poszukaj szczegółowych informacji dot. działania licznika Geigera‑Müllera. Rozwiąż zadanie nr 8 z zestawu zadań. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film samouczek można wykorzystać na lekcji albo do podsumowania wiadomości przez uczniów w domu. |