Numer e‑materiału: 1.2.8.5
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Womit fährst du? / Czym jedziesz?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o pojazdach, którymi się poruszamy

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
8) mój czas wolny i wakacje.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia różne pojazdy;

  • informuje, czym jeździe;

  • formułuje pytanie skierowane do rówieśnika: Womit fährst du?

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w lekcji:

  • podająca;

  • podejście komunikacyjne;

  • programowana – z użyciem komputera;

  • praktyczna – metoda aktywizująca;

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

– formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu;

  • rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (gra domino);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • pojazdy zabawkowe;

  • karty pracy.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra edukacyjna (domino)
  1. Zabawa w kalambury.

  2. Zabawa w zgadywankę językową.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Uczniowie wchodzą do sali i widzą zabawkowe pojazdy ustawione w różnych miejscach.

plenum

10 min

Uczniowie chodzą po klasie i nazywają odnajdywane przedmioty w języku niemieckim lub polskim.

Nauczyciel zachęca uczniów do nazywania pojazdów w języku niemieckim (według ich możliwości).

Nauczyciel zaprasza dzieci, aby stanęły w kręgu. Prosi pojedynczych uczniów o przyniesienie pojazdów i postawienie ich w środku zaznaczonego wcześniej koła. Za każdym razem, kiedy uczeń przynosi pojazd, nauczyciel wypowiada głośno zdanie, np. Ich fahre mit dem Zug.

Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu (e‑materiał: Przeczytaj) z zasłoniętymi dymkami. Uczniowie próbują domyślić się, o czym rozmawiają Tim i Sophie. Uczniowie podają swoje propozycje.

Faza realizacyjna

Nauczyciel wyświetla ilustracje na tablicy multimedialnej i odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj).

plenum

25 min

Uczniowie decydują, które zdania wypowiedzieli Tim i Sophie. Ochotnik podchodzi do tablicy multimedialnej i zaznacza odpowiednie zdania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Następnie wszyscy powtarzają chórem zdania: Ich fahre mit der Straßenbahn. Ich fahre mit dem Zug (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Nauczyciel ponownie odtwarza dialog. Dzieci zastanawiają się nad właściwą odpowiedzią do każdego z dwóch pytań (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Ochotnicy czytają na głos wybrane przez siebie zdania. Wszyscy powtarzają chórem: Ich fahre zu meiner Oma. Ich fahre nach Hause.

Uczniowie grają w grę domino (w formie papierowej). Po skończonej grze nauczyciel rozdaje uczniom podpisy do obrazków z domina, np. mit dem Bus, mit der U‑Bahn. Uczniowie umieszczają podpisy pod rysunkami. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej prawidłowe rozwiązanie. Uczniowie porównują ze swoimi propozycjami i w razie potrzeby korygują. Wszyscy chórem czytają napisy na głos.

praca w parach

Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanego zadania.

Nauczyciel włącza odgłosy charakterystyczne dla różnych pojazdów, a uczniowie podnoszą odpowiedni napis (uczniowie wykorzystują napisy z poprzedniej aktywności).

plenum

Nauczyciel ponownie umieszcza zabawkowe pojazdy w różnych miejscach klasy. Uczniowie podchodzą do odpowiedniego pojazdu zgodnie z komunikatem nauczyciela, np. Ich fahre mit der U‑Bahn (czyli tam, gdzie znajduje się zabawkowe metro).

Jeśli nauczyciel nie dysponuje zabawkami, zastępuje je kartami obrazkowymi.

Każdy uczeń otrzymuje kartę z podpisem, np. Ich fahre mit dem Fahrrad. Uczniowie zadają sobie pytanie Womit fährst du? i udzielają na nie odpowiedzi. Następnie wymieniają się swoimi kartami i kontynuują ćwiczenie.

praca w parach

Faza podsumowująca

Nauczyciel czyta uczniom zagadki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Ochotnicy podają prawidłowe rozwiązania.

plenum

10 min

Nauczyciel rozdaje dzieciom karty pracy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5). Zadaniem uczniów jest wyciąć zdania i przykleić je pod właściwymi pojazdami. Następnie uczniowie wybierają swój ulubiony pojazd i uwzględniają go w swojej wypowiedzi według wzoru: Ich fahre mit …

Zadaniem domowym jest pokolorowanie ulubionego pojazdu z ćwiczenia.

Faza wprowadzająca

Uczniowie wchodzą do sali i widzą zabawkowe pojazdy ustawione w różnych miejscach.

plenum

10 min

Uczniowie chodzą po klasie i nazywają odnajdywane przedmioty w języku niemieckim lub polskim.

Nauczyciel zachęca uczniów do nazywania pojazdów w języku niemieckim (według ich możliwości).

Nauczyciel zaprasza dzieci, aby stanęły w kręgu. Prosi pojedynczych uczniów o przyniesienie pojazdów i postawienie ich w środku zaznaczonego wcześniej koła. Za każdym razem, kiedy uczeń przynosi pojazd, nauczyciel wypowiada głośno zdanie, np. Ich fahre mit dem Zug.

Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu (e‑materiał: Przeczytaj) z zasłoniętymi dymkami. Uczniowie próbują domyślić się, o czym rozmawiają Tim i Sophie. Uczniowie podają swoje propozycje.

Faza realizacyjna

Nauczyciel wyświetla ilustracje na tablicy multimedialnej i odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj).

plenum

25 min

Uczniowie decydują, które zdania wypowiedzieli Tim i Sophie. Ochotnik podchodzi do tablicy multimedialnej i zaznacza odpowiednie zdania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Następnie wszyscy powtarzają chórem zdania: Ich fahre mit der Straßenbahn. Ich fahre mit dem Zug (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Nauczyciel ponownie odtwarza dialog. Dzieci zastanawiają się nad właściwą odpowiedzią do każdego z dwóch pytań (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Ochotnicy czytają na głos wybrane przez siebie zdania. Wszyscy powtarzają chórem: Ich fahre zu meiner Oma. Ich fahre nach Hause.

Uczniowie grają w grę domino (w formie papierowej). Po skończonej grze nauczyciel rozdaje uczniom podpisy do obrazków z domina, np. mit dem Bus, mit der U‑Bahn. Uczniowie umieszczają podpisy pod rysunkami. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej prawidłowe rozwiązanie. Uczniowie porównują ze swoimi propozycjami i w razie potrzeby korygują. Wszyscy chórem czytają napisy na głos.

praca w parach

Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanego zadania.

Nauczyciel włącza odgłosy charakterystyczne dla różnych pojazdów, a uczniowie podnoszą odpowiedni napis (uczniowie wykorzystują napisy z poprzedniej aktywności).

plenum

Nauczyciel ponownie umieszcza zabawkowe pojazdy w różnych miejscach klasy. Uczniowie podchodzą do odpowiedniego pojazdu zgodnie z komunikatem nauczyciela, np. Ich fahre mit der U‑Bahn (czyli tam, gdzie znajduje się zabawkowe metro).

Jeśli nauczyciel nie dysponuje zabawkami, zastępuje je kartami obrazkowymi.

Każdy uczeń otrzymuje kartę z podpisem, np. Ich fahre mit dem Fahrrad. Uczniowie zadają sobie pytanie Womit fährst du? i udzielają na nie odpowiedzi. Następnie wymieniają się swoimi kartami i kontynuują ćwiczenie.

praca w parach

Faza podsumowująca

Nauczyciel czyta uczniom zagadki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Ochotnicy podają prawidłowe rozwiązania.

plenum

10 min

Nauczyciel rozdaje dzieciom karty pracy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5). Zadaniem uczniów jest wyciąć zdania i przykleić je pod właściwymi pojazdami. Następnie uczniowie wybierają swój ulubiony pojazd i uwzględniają go w swojej wypowiedzi według wzoru: Ich fahre mit …

Zadaniem domowym jest pokolorowanie ulubionego pojazdu z ćwiczenia.

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec