Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.8.5
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Womit fährst du? / Czym jedziesz?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o pojazdach, którymi się poruszamy
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Uczniowie wchodzą do sali i widzą zabawkowe pojazdy ustawione w różnych miejscach. | plenum | 10 min | |
Uczniowie chodzą po klasie i nazywają odnajdywane przedmioty w języku niemieckim lub polskim. | Nauczyciel zachęca uczniów do nazywania pojazdów w języku niemieckim (według ich możliwości). | ||
Nauczyciel zaprasza dzieci, aby stanęły w kręgu. Prosi pojedynczych uczniów o przyniesienie pojazdów i postawienie ich w środku zaznaczonego wcześniej koła. Za każdym razem, kiedy uczeń przynosi pojazd, nauczyciel wypowiada głośno zdanie, np. Ich fahre mit dem Zug. | |||
Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu (e‑materiał: Przeczytaj) z zasłoniętymi dymkami. Uczniowie próbują domyślić się, o czym rozmawiają Tim i Sophie. Uczniowie podają swoje propozycje. | |||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel wyświetla ilustracje na tablicy multimedialnej i odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj). | plenum | 25 min | |
Uczniowie decydują, które zdania wypowiedzieli Tim i Sophie. Ochotnik podchodzi do tablicy multimedialnej i zaznacza odpowiednie zdania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Następnie wszyscy powtarzają chórem zdania: Ich fahre mit der Straßenbahn. Ich fahre mit dem Zug (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | |||
Nauczyciel ponownie odtwarza dialog. Dzieci zastanawiają się nad właściwą odpowiedzią do każdego z dwóch pytań (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Ochotnicy czytają na głos wybrane przez siebie zdania. Wszyscy powtarzają chórem: Ich fahre zu meiner Oma. Ich fahre nach Hause. | |||
Uczniowie grają w grę domino (w formie papierowej). Po skończonej grze nauczyciel rozdaje uczniom podpisy do obrazków z domina, np. mit dem Bus, mit der U‑Bahn. Uczniowie umieszczają podpisy pod rysunkami. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej prawidłowe rozwiązanie. Uczniowie porównują ze swoimi propozycjami i w razie potrzeby korygują. Wszyscy chórem czytają napisy na głos. | praca w parach | Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanego zadania. | |
Nauczyciel włącza odgłosy charakterystyczne dla różnych pojazdów, a uczniowie podnoszą odpowiedni napis (uczniowie wykorzystują napisy z poprzedniej aktywności). | plenum | ||
Nauczyciel ponownie umieszcza zabawkowe pojazdy w różnych miejscach klasy. Uczniowie podchodzą do odpowiedniego pojazdu zgodnie z komunikatem nauczyciela, np. Ich fahre mit der U‑Bahn (czyli tam, gdzie znajduje się zabawkowe metro). | Jeśli nauczyciel nie dysponuje zabawkami, zastępuje je kartami obrazkowymi. | ||
Każdy uczeń otrzymuje kartę z podpisem, np. Ich fahre mit dem Fahrrad. Uczniowie zadają sobie pytanie Womit fährst du? i udzielają na nie odpowiedzi. Następnie wymieniają się swoimi kartami i kontynuują ćwiczenie. | praca w parach | ||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel czyta uczniom zagadki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Ochotnicy podają prawidłowe rozwiązania. | plenum | 10 min | |
Nauczyciel rozdaje dzieciom karty pracy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5). Zadaniem uczniów jest wyciąć zdania i przykleić je pod właściwymi pojazdami. Następnie uczniowie wybierają swój ulubiony pojazd i uwzględniają go w swojej wypowiedzi według wzoru: Ich fahre mit … | Zadaniem domowym jest pokolorowanie ulubionego pojazdu z ćwiczenia. | ||
Faza wprowadzająca
Uczniowie wchodzą do sali i widzą zabawkowe pojazdy ustawione w różnych miejscach.
plenum
10 min
Uczniowie chodzą po klasie i nazywają odnajdywane przedmioty w języku niemieckim lub polskim.
Nauczyciel zachęca uczniów do nazywania pojazdów w języku niemieckim (według ich możliwości).
Nauczyciel zaprasza dzieci, aby stanęły w kręgu. Prosi pojedynczych uczniów o przyniesienie pojazdów i postawienie ich w środku zaznaczonego wcześniej koła. Za każdym razem, kiedy uczeń przynosi pojazd, nauczyciel wypowiada głośno zdanie, np. Ich fahre mit dem Zug.
Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje z dialogu (e‑materiał: Przeczytaj) z zasłoniętymi dymkami. Uczniowie próbują domyślić się, o czym rozmawiają Tim i Sophie. Uczniowie podają swoje propozycje.
Faza realizacyjna
Nauczyciel wyświetla ilustracje na tablicy multimedialnej i odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj).
plenum
25 min
Uczniowie decydują, które zdania wypowiedzieli Tim i Sophie. Ochotnik podchodzi do tablicy multimedialnej i zaznacza odpowiednie zdania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Następnie wszyscy powtarzają chórem zdania: Ich fahre mit der Straßenbahn. Ich fahre mit dem Zug (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
Nauczyciel ponownie odtwarza dialog. Dzieci zastanawiają się nad właściwą odpowiedzią do każdego z dwóch pytań (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Ochotnicy czytają na głos wybrane przez siebie zdania. Wszyscy powtarzają chórem: Ich fahre zu meiner Oma. Ich fahre nach Hause.
Uczniowie grają w grę domino (w formie papierowej). Po skończonej grze nauczyciel rozdaje uczniom podpisy do obrazków z domina, np. mit dem Bus, mit der U‑Bahn. Uczniowie umieszczają podpisy pod rysunkami. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej prawidłowe rozwiązanie. Uczniowie porównują ze swoimi propozycjami i w razie potrzeby korygują. Wszyscy chórem czytają napisy na głos.
praca w parach
Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanego zadania.
Nauczyciel włącza odgłosy charakterystyczne dla różnych pojazdów, a uczniowie podnoszą odpowiedni napis (uczniowie wykorzystują napisy z poprzedniej aktywności).
plenum
Nauczyciel ponownie umieszcza zabawkowe pojazdy w różnych miejscach klasy. Uczniowie podchodzą do odpowiedniego pojazdu zgodnie z komunikatem nauczyciela, np. Ich fahre mit der U‑Bahn (czyli tam, gdzie znajduje się zabawkowe metro).
Jeśli nauczyciel nie dysponuje zabawkami, zastępuje je kartami obrazkowymi.
Każdy uczeń otrzymuje kartę z podpisem, np. Ich fahre mit dem Fahrrad. Uczniowie zadają sobie pytanie Womit fährst du? i udzielają na nie odpowiedzi. Następnie wymieniają się swoimi kartami i kontynuują ćwiczenie.
praca w parach
Faza podsumowująca
Nauczyciel czyta uczniom zagadki (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). Ochotnicy podają prawidłowe rozwiązania.
plenum
10 min
Nauczyciel rozdaje dzieciom karty pracy (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5). Zadaniem uczniów jest wyciąć zdania i przykleić je pod właściwymi pojazdami. Następnie uczniowie wybierają swój ulubiony pojazd i uwzględniają go w swojej wypowiedzi według wzoru: Ich fahre mit …
Zadaniem domowym jest pokolorowanie ulubionego pojazdu z ćwiczenia.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0