Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Szyfry symetryczne i asymetryczne w języku Java
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Zaimplementujesz symetryczny algorytm ROT13 w języku Java.
Przeanalizujesz zasadę działania protokołu Diffiego‑Hellmana i zaimplementujesz go.
Prześledzisz, jakie szyfry są wykorzystywane w komunikacji internetowej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji), w tym Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie powtarzają najważniejsze informacje dotyczące szyfrów symetrycznych i asymetrycznych (mogą wykorzystać e‑materiał „Szyfry symetryczne i asymetryczne”).
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Szyfry symetryczne i asymetryczne w języku Java”. Uczniowie mają zapoznać się z poleceniem 1 w sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel prosi chętną lub wybraną osobę o zreferowanie najważniejszych informacji dotyczących szyfrów symetrycznych i asymetrycznych.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Prezentacja multimedialna”. Odczytuje polecenie 1 i prosi wybraną osobę o udzielenie odpowiedzi na zawarte w nim pytania w oparciu o pracę wykonaną przed lekcją. W razie potrzeby nauczyciel udziela wyjaśnień dotyczących tematu prezentacji.
Uczniowie indywidualnie rozwiązują problem 1 z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Chętne lub wybrane osoby prezentują swój kod. Nauczyciel go omawia. Uczniowie w parach porównują swoje rozwiązania, a następnie porównują je z filmem.
Praca z tekstem. Uczniowie w grupach zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. Nauczyciel prosi wybrane osoby o podsumowanie najważniejszych informacji. W kolejnym kroku uczniowie implementują omawiane algorytmy na swoich komputerach i testują działanie programów. W razie konieczności nauczyciel wyjaśnia wątpliwości.
Ćwiczenia interaktywne. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie 1 z sekcji „Sprawdź się”. Chętne lub wybrane osoby prezentują swoje rozwiązania. Nauczyciel je omawia.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat zrealizowanych celów (czego uczniowie się nauczyli).
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy podczas rozwiązania ćwiczeń z programowania w języku Java.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 2 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Prezentacja multimedialna” można wykorzystać jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.