Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Joanna Kalinowska

Przedmiot: Historia

Temat: Lądowanie we Włoszech i w Normandii. Upadek III Rzeszy

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XLVII. II wojna światowa i jej etapy. Uczeń:
3) sytuuje w czasie i przestrzeni przełomowe wydarzenia II wojny światowej (polityczne i militarne);
5) wyjaśnia przyczyny klęski państw Osi;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XLVII. II wojna światowa i jej etapy. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) omawia narodziny i działalność Wielkiej Koalicji;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia założenia operacji Overlord i D‑Day;

  • opisuje, jak armia niemiecka była wypierana z Włoch oraz Francji.

  • wyjaśnia, w jaki sposób alianci zaskoczyli Niemców;

  • tłumaczy znaczenie takich pojęć jak m.in. Republika Salò, linia Gustawa, operacja Market‑Garden.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Lądowanie we Włoszech i w Normandii. Upadek III Rzeszy”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

  2. Chętni/wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Wyświetlenie przez nauczyciela na tablicy uczniom tematu oraz celów lekcji. Omówienie planowanego przebiegu zajęć.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu (będą to kryteria sukcesu). Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jeszcze jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel uzupełnia informacje.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnika) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko dyskutują o prezentacji, sugerują informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.

  2. Praca z pierwszym multimedium („Audiobook”). Uczniowie wysłuchują nagrania dotyczącego przygotowań do lądowania w Normandii, a następnie wykonują w parach polecenie nr 1 – opisują, przed jakimi problemami stało dowództwo sił alianckich. Po ustalonym czasie wybrana para uczniów przedstawia swoją propozycję odpowiedzi, pozostali uczniowie mogą się do niej odnosić i uzupełniać ją.

  3. Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel po odtworzeniu drugiego z filmów zachęca uczniów do dyskusji. Może zasugerować takie pytania jak np.: Czy alianci wybrali najlepszą datę operacji i najlepsze miejsce? Na jakie trudności natrafiły siły alianckie podczas inwazji? Jak sądzicie, jak potoczyłyby się losy Europy, gdyby Niemcom udało się odeprzeć inwazję? Uczniowie przygotowują się w parach do debaty, nauczyciel określa czas na przygotowanie oraz samą dyskusję. Uczniowie dyskutują w ramach ustalonego czasu.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania wybrane osoby przedstawiają końcowe wnioski z dyskusji.

  2. Nauczyciel na zakończenie omawia przebieg zajęć i ocenia prace przedstawione przez uczniów.

Praca domowa:

  1. W inwazji uczestniczyły m.in. Polskie Siły Powietrzne oraz Polska Marynarka Wojenna. Poszukaj relacji Polaków uczestniczących w lądowaniu w Normandii i przygotuj krótką notatkę.

  2. Wykonaj ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.

  • Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.

  • E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2011.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Audiobook oraz film mogą być wykorzystane przez chętnych uczniów do samodzielnego przygotowania prezentacji podsumowującej temat i przedstawienia jej podczas lekcji.