Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia
Temat: Lądowanie we Włoszech i w Normandii. Upadek III Rzeszy
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia założenia operacji Overlord i D‑Day;
opisuje, jak armia niemiecka była wypierana z Włoch oraz Francji.
wyjaśnia, w jaki sposób alianci zaskoczyli Niemców;
tłumaczy znaczenie takich pojęć jak m.in. Republika Salò, linia Gustawa, operacja Market‑Garden.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Lądowanie we Włoszech i w Normandii. Upadek III Rzeszy”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Chętni/wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela na tablicy uczniom tematu oraz celów lekcji. Omówienie planowanego przebiegu zajęć.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu (będą to kryteria sukcesu). Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jeszcze jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel uzupełnia informacje.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnika) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko dyskutują o prezentacji, sugerują informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.
Praca z pierwszym multimedium („Audiobook”). Uczniowie wysłuchują nagrania dotyczącego przygotowań do lądowania w Normandii, a następnie wykonują w parach polecenie nr 1 – opisują, przed jakimi problemami stało dowództwo sił alianckich. Po ustalonym czasie wybrana para uczniów przedstawia swoją propozycję odpowiedzi, pozostali uczniowie mogą się do niej odnosić i uzupełniać ją.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel po odtworzeniu drugiego z filmów zachęca uczniów do dyskusji. Może zasugerować takie pytania jak np.: Czy alianci wybrali najlepszą datę operacji i najlepsze miejsce? Na jakie trudności natrafiły siły alianckie podczas inwazji? Jak sądzicie, jak potoczyłyby się losy Europy, gdyby Niemcom udało się odeprzeć inwazję? Uczniowie przygotowują się w parach do debaty, nauczyciel określa czas na przygotowanie oraz samą dyskusję. Uczniowie dyskutują w ramach ustalonego czasu.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania wybrane osoby przedstawiają końcowe wnioski z dyskusji.
Nauczyciel na zakończenie omawia przebieg zajęć i ocenia prace przedstawione przez uczniów.
Praca domowa:
W inwazji uczestniczyły m.in. Polskie Siły Powietrzne oraz Polska Marynarka Wojenna. Poszukaj relacji Polaków uczestniczących w lądowaniu w Normandii i przygotuj krótką notatkę.
Wykonaj ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wielka historia świata. Tomy 1‑12 (praca pod patronatem Polskiej Akademii Umiejętności); Świat Książki 2004‑2006.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011‑2019.
E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2011.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Audiobook oraz film mogą być wykorzystane przez chętnych uczniów do samodzielnego przygotowania prezentacji podsumowującej temat i przedstawienia jej podczas lekcji.