Autorki e‑materiału: Anna Olewińska Byliniak, Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Climate Change: Causes and Effects / Zmiany klimatu: przyczyny i skutki

Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.13, II.2, II.5, III.1, III.4, III.5, V.2, V.6, V.7, VII.13, VII.14, VIII.1, VIII.2, VIII.3, XI, XII

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  6. [K6] kompetencje obywatelskie

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane ze zmianami klimatu.

  2. Uczeń potrafi opisać zasadę 3R i podać przykłady jej wykorzystania.

  3. Uczeń potrafi udzielić rady w zakresie działań proekologicznych.

  4. Uczeń potrafi napisać e‑mail, w którym proponuje wspólne działania proekologiczne i dzieli się informacjami o swoich aktywnościach na rzecz planety.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę o zmianach klimatu.

  2. Uczeń rozwija wiedzę na temat działań proekologicznych.

  3. Uczeń kształtuje świadomość zagrożeń dla klimatu i odpowiedzialność obywatelską.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. metoda kognitywna

  2. konektywizm

  3. podejście komunikacyjne

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (prezentacja multimedialna, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca w grupach

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

W ramach przygotowania do lekcji uczniowie łączą wyrażenia z ich tłumaczeniami w Exercise 1 (Przeczytaj) i na forum klasy odpowiadają na pytanie: What does the picture show? Can you explain the greenhouse effect?

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Understanding Climate Change, a następnie określają jego temat przewodni zgodnie z pytaniem w Exercise 2 (Przeczytaj).

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Uzasadniają je, powołując się na cytaty z tekstu.

  3. Uczniowie, pracując w parach, uzupełniają luki w Exercise 4 (Przeczytaj) i łączą wyrażenia w zdania w Exercise 5 (Przeczytaj). Prezentują odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę multimedialną.

  4. W ramach przygotowania do pracy z prezentacją multimedialną nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcie na początku sekcji Prezentacja multimedialna i zadaje pytanie: Do you know what 3R method is? Po otrzymaniu odpowiedzi prosi uczniów o wykonanie Exercise 1 (Prezentacja multimedialna).

  5. Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną i podają polskie tłumaczenia reduce, reuse, recycle, a następnie grupują wyrażenia w Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Odpowiedzi prezentują na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.

  6. Uczniowie analizują treść prezentacji i uzupełniają Exercise 3 (Prezentacja multimedialna). Odczytują zdania i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  7. Uczniowie, pracując w parach, ustnie wykonują Exercise 4 (Prezentacja multimedialna).

  8. Zgodnie z poleceniem Exercise 5 (Prezentacja multimedialna) uczniowie podają definicję zasady 3R i wspólnie tworzą listę przykładów jej zastosowania.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 2 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie pracują w małych grupach. Tworzą listę problemów ekologicznych, które dla nich osobiście są najbardziej istotne lub są istotne z perspektywy miejscowości/regionu, w którym mieszkają, oraz listę potencjalnych rozwiązań tych problemów. Stosują słownictwo z e‑materiału. Na koniec prezentują pomysły na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1, 3–7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): A There was an environmental workshop in your school. Write an email about it to your friend in London. In this email:

  • describe your impressions about the workshop;

  • list the actions which your family does to take care of the planet;

  • propose eco‑friendly actions that you are going to take in the future.

Your answer should be between 50–120 words.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie samodzielnie lub w parach tworzą plakat reklamujący zasadę 3R opisaną w prezentacji multimedialnej. Na następnej lekcji wskazane osoby przedstawiają prace i opisują najważniejsze ich elementy.