Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Autor: Jolanta Loritz‑Dobrowolska
Przedmiot: Biologia
Temat: Restytucja i reintrodukcja gatunków
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
scharakteryzuje proces restytucji i reintrodukcji gatunków;
poda przyczyny ginięcia gatunków i uzasadni konieczność ich ochrony;
poda przykłady restytuowanych gatunków;
wyjaśni znaczenie restytucji i reintrodukcji gatunków dla zachowania różnorodności biologicznej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
strategia operacyjna.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
odwrócona klasa;
analiza materiału źródłowego;
odgrywanie ról;
dyskusja;
praca z filmem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
opisy ról (zob. materiały pomocnicze).
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Nauczyciel nawiązuje do tematu zajęć, pytając: „Dlaczego gatunki giną? Jakie czynniki w największym stopniu wpływają na ich ginięcie? Co można zrobić, żeby zwiększyć bioróżnorodność?”. Uczniowie udzielają swobodnych odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi o wyjaśnienie, czym są restytucja i reindrodukcja, oraz podanie przykładów restytuowanych gatunków. Następnie przypomina, że restytucja bobra w Polsce zakończyła się sukcesem, i proponuje zabawę z podziałem na role: „Wyobraź sobie, że w okolicy ma zamieszkać para bobrów...”. Rozdaje chętnym uczniom opis ról do odegrania. Uczniowie dobierają sobie po dwóch pomocników, którzy wyszukują argumenty dla poparcia danego stanowiska. Pozostali – jako sędziowie – wyszukują w sieci strony z informacjami nt. sytuacji bobrów w Polsce, wypisują wady metody restytucji.
Uczniowie zgodnie z rolami przedstawiają argumenty. Osoby, które są sędziami, zadają pytania, zgodnie z tym, czego się dowiedzieli. Nauczyciel moderuje dyskusję.
Głosowanie: „Czy pozwolicie właścicielom minizoo na sprowadzenie bobrów?”. Dyskusja na temat wyniku głosowania.
Uczniowie oglądają film Restytucja i reintrodukcja gatunków zawarty w e‑materiale. Nauczyciel komentuje i odpowiada na ewentualne pytania, odnosząc się do wyniku głosowania na temat restytucji bobrów. Następnie uczniowie wykonują polecenia do filmu.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie nr 7 (w którym mają wyjaśnić, w jakim celu puchacze się obrączkuje i zakłada im nadajniki telemetryczne) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie porównują swoje rozwiązanie z inną parą. Wybrane osoby przedstawiają odpowiedź na forum klasy.
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.
Praca domowa
Wykonaj ćwiczenia od 5 do 6 w sekcji „Sprawdź się”.
Dla chętnych: Sprawdź w dostępnych źródłach (np. na stronie urzędu gminy, starostwa), czy w twojej okolicy przeprowadzono program restytucji jakiegoś gatunku, O ile to możliwe, zrób wywiad z ludźmi, którzy tym się zajmowali. Zaprezentuj wyniki w klasie.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
Film może zostać wykorzystany przez uczniów do przygotowania się zarówno do zajęć, jak i do lekcji powtórzeniowej. Można go też wykorzystać na lekcji wychowania obywatelskiego.