Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Instytucje obszaru bezpieczeństwa wewnętrznego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IX. Sprawowanie władzy w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
16) przedstawia zadania poszczególnych instytucji ze sfery bezpieczeństwa wewnętrznego w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje istotę bezpieczeństwa wewnętrznego;
klasyfikuje potencjał bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej;
analizuje instytucje obszaru bezpieczeństwa wewnętrznego;
porównuje zakresy zadań realizowanych przez instytucje obszaru bezpieczeństwa wewnętrznego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przeprowadzenie w zespole klasowym burzy mózgów na temat: Które z zagrożeń wewnętrznych należy uznać za najważniejsze dla bezpieczeństwa państwa?
Faza realizacyjna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie zostają podzieleni na trzy grupy, z których każda wykonuje inne polecenie:
I grupa – na podstawie dostępnych w internecie informacji określa zadania Państwowej Inspekcji Sanitarnej w związku z epidemią koronawirusa;
II grupa – na podstawie dostępnych w internecie informacji określa zadania wojewody w związku z klęską żywiołową powodzi;
III grupa – na podstawie dostępnych w internecie informacji określa zadania straży miejskiej w związku z pomocą osobom bezdomnym w okresie zimowym.
3. Omówienie przez nauczyciela:
istoty bezpieczeństwa wewnętrznego;
działalności instytucji obszaru bezpieczeństwa wewnętrznego z uwzględnieniem realizowanych zadań.
4. Praca ze schematem interaktywnym. Uczniowie zapoznają się z materiałami źródłowymi, odpowiadaja na pytania postawione w schemacie, a potem weryfikują odpowiedzi. Następnie wykonują ćwiczenia dołączone do multimedium: przedstawiają swoje opinie i dyskutują.
5. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:
definicji bezpieczeństwa wewnętrznego;
potencjału bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej;
poszczególnych instytucji obszaru bezpieczeństwa wewnętrznego i realizowanych przez nie zadań.
Faza podsumowująca
1. Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (5–9). Wspólne omówienie odpowiedzi
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia z modułu „Sprawdź się”, których nie rozwiązali na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
FA, MNIE, Potentat branży biopaliw Grzegorz Ś. ponownie zatrzymany przez CBA, tvp.info.
Premier Morawiecki spotkał się z liderami Grupy Wyszehradzkiej w Warszawie [na żywo], wyborcza.pl.
bas, Twoje dziecko jedzie autokarem na kolonię? Poproś policjantów o kontrolę bezpieczeństwa, tuwroclaw.com.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat może być wykorzystany do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o instytucjach obszaru bezpieczeństwa wewnętrznego.