Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Sposoby regulacji temperatury ciała zwierząt zmiennocieplnych
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przedstawisz przykłady organizmów zmiennocieplnych.
Wyjaśnisz mechanizm regulacji temperatury ciała, w odniesieniu do warunków zewnętrznych.
Scharakteryzujesz istotę zmiennocieplności.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
ćwiczenia laboratoryjne;
metoda stolików eksperckich.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Uczniowie wyjaśniają, czym jest zmiennocieplność. Następnie nauczyciel wyświetla ćwiczenie nr 3 i prosi uczniów o wskazanie fałszywych zdań na temat zmiennocieplności.
Faza realizacyjna:
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Przydziela każdemu członkowi grupy inne zagadnienie do opracowania, tak aby każdy zespół opanował całość materiału:
– zmiennocieplność u bezkręgowców: mechanizm regulacji temperatury ciała w odniesieniu do warunków zewnętrznych i przykłady gatunków;
– zmiennocieplność u ryb: mechanizm regulacji temperatury ciała w odniesieniu do warunków zewnętrznych i przykłady gatunków;
– zmiennocieplność u gadów: mechanizm regulacji temperatury ciała w odniesieniu do warunków zewnętrznych i przykłady gatunków;
– zmiennocieplność u płazów: mechanizm regulacji temperatury ciała w odniesieniu do warunków zewnętrznych i przykłady gatunków.
Uczniowie czytają informacje na zadany temat, zapisują najważniejsze informacje.
Po upływie wyznaczonego czasu przesiadają się i tworzą grupy ekspertów. Dyskutują nad opracowanym materiałem na zadany temat, wyjaśniają wątpliwości oraz zastanawiają się, w jakiej formie przekazać wiadomości koleżankom i kolegom. Następnie uczniowie wracają do swoich pierwotnych grup i przekazują sobie kolejno wiedzę zdobytą podczas pracy w grupach eksperckich.Praca z multimedium („Grafika interaktywna”). Nauczyciel wyświetla grafikę interaktywną i wspólnie z uczniami dokonuje jej analizy. Prosi podopiecznych, by wskazali zależność między temperaturą ciała, a poziomem aktywności zwierząt. Uczniowie, pracując w parach, formułują wyjaśnienie, z czego wynika ta zależność. Następnie ochotnicy przedstawiają swoje wyjaśnienia na forum klasy, a nauczyciel ocenia ich poprawność.
Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenie nr 2. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza ich na prawidłowe rozwiązanie.
Faza podsumowująca:
Uczniowie indywidualnie rozwiązują krzyżówkę (ćwiczenie nr 6).
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 4, 5, 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Grafika interaktywna” do podsumowania lekcji.