Numer e‑materiału: 1.1.3.4
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: In der Schule / W szkole
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania czynności wykonywanych w szkole

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następującego tematu:
3) szkoła.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia czynności, które może wykonywać w szkole;

  • śpiewa piosenkę o szkole.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • uczeń ma możliwość ekspresji twórczej;

  • w trakcie lekcji panuje atmosfera radości i zabawy.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie wyrazów;

  • używanie obrazu i dźwięku;

  • obniżanie poziomu lęku (zabawa, muzyka, śmiech).

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podająca,

    • podejście komunikacyjne,

    • praktyczna,

    • programowana – z użyciem komputera,

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym,

    • praca z plikiem audio,

    • karty obrazkowe,

  • formy pracy:

    • praca indywidualna,

    • praca w grupach,

    • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • rzutnik multimedialny,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio – piosenka),

  • karty obrazkowe,

  • karteczki z wyrazami w języku niemieckim,

  • kredki.

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio (piosenka)

Piosenkę można wykorzystać do powtórzenia słownictwa lub jako rozgrzewkę na następnych zajęciach. Uczniowie mogą podkreślać śpiewane treści gestem lub miną. Mogą także wykonać ilustrację do piosenki (praca indywidualna lub grupowa).

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita uczniów i pyta, jakie czynności wykonują w szkole. W razie potrzeby nauczyciel zadaje pytania naprowadzające, np.: Co robicie na lekcjach muzyki, plastyki, matematyki? Uczniowie podają swoje propozycje w języku polskim.

plenum

20 min

Nauczyciel prezentuje dialog wraz z ilustracją (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie słuchają i śledzą tekst wzrokiem.

Nauczyciel prezentuje karty obrazkowe ilustrujące czynności wykonywane w szkole (malowanie, śpiewanie, pisanie, liczenie, czytanie) oraz odtwarza audio (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie powtarzają usłyszane frazy.

karty obrazkowe, magnesy, odtwarzacz audio

Nauczyciel czyta frazy: wir singen, wir malen, wir schreiben, wir rechnen, wir lesen. Uczniowie przedstawiają czynności za pomocą gestów i mimiki.

Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w echo. Wypowiada głośno jedną z fraz (wir singen, wir malen, wir schreiben, wir rechnen, wir lesen) i prosi uczniów o powtórzenie jej szeptem. Następnie nauczyciel wypowiada szeptem kolejne frazy, a uczniowie powtarzają je na głos.

Nauczyciel ponownie prezentuje dialog wraz z ilustracją i pyta uczniów, co Tim będzie robił dzisiaj w szkole. Następnie wyświetla na tablicy interaktywnej obrazki ilustrujące przedmioty szkolne, a uczniowie wskazują właściwą ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj).

tablica interaktywna

Nauczyciel przymocowuje do tablicy pięć kart obrazkowych przedstawiających takie czynności, jak śpiewanie, malowanie, pisanie, liczenie, czytanie. Uczniowie zamykają oczy, a w tym czasie nauczyciel zdejmuje jedną kartę. Zadaniem uczniów jest wskazanie, której karty brakuje. Jeśli uczniowie odgadną, nauczyciel pokazuje brakującą kartę, a uczniowie wypowiadają na głos nazwę czynności przedstawionej na karcie. Uczniowie ponownie zamykają oczy, a nauczyciel zdejmuje z tablicy kolejną kartę. Zabawa powtarza się do momentu aż nauczyciel zdejmie z tablicy wszystkie karty.

karty obrazkowe (przedstawiające takie czynności, jak śpiewanie, malowanie, pisanie, liczenie, czytanie), magnesy

Faza realizacyjna

Nauczyciel pyta dzieci, jaka jest ich zdaniem szkoła: fajna, ciekawa, wesoła itp. Uczniowie podają swoje propozycje w języku polskim. Następnie nauczyciel mówi, jak można po niemiecku powiedzieć, że coś jest fajne, super. Uczniowie powtarzają za nauczycielem: prima!, toll!, super!

praca indywidualna

15 min

karty obrazkowe

Nauczyciel odtwarza piosenkę o szkole (e‑materiał: Plik audio). Podczas drugiego słuchania piosenki nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi pięć kart obrazkowych przedstawiających czynności wykonywane w szkole (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). Uczniowie słuchają nagrania i w odpowiednim momencie podnoszą właściwą kartę.

plenum

Uczniowie pracują w małych grupach. Każda grupa otrzymuje kartę pracy ze zdaniami do uzupełnienia oraz pakiet karteczek z wyrazami w języku niemieckim (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). Nauczyciel czyta na głos wyrazy: prima, toll. W razie potrzeby tłumaczy ich znaczenie. Uczniowie powtarzają niemieckie wyrazy za nauczycielem. Następnie nauczyciel ponownie odtwarza piosenkę. Podczas jej słuchania uczniowie decydują, w którym miejscu na karcie pracy powinien zostać umieszczony dany wyraz. Następnie każda grupa prezentuje efekty swojej pracy na forum. Nauczyciel prosi całą klasę o odczytanie na głos nazw brakujących wyrazów.

praca w grupach

karta pracy i karteczki z brakującymi wyrazami w języku niemieckim

Uczniowie bawią się w karaoke. Słuchają piosenki i dośpiewują brakujące fragmenty (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3).

plenum

Faza podsumowująca

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ćwiczenie 1 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczniowie dopasowują zdania do ilustracji przedstawiających czynności wykonywane w szkole. Ochotnicy wskazują utworzone pary i wypowiadają na głos nazwy czynności. Następnie nauczyciel prezentuje nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Uczniowie wskazują zdanie określające czynność, o której usłyszeli w nagraniu.

plenum

15 min

Każdy uczeń rysuje w zeszycie swoją ulubioną czynność, którą wykonuje w szkole. Następnie ochotnicy prezentują swoje rysunki na forum i nazywają czynności w języku niemieckim (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

praca indywidualna

kredki

Na koniec lekcji nauczyciel zachęca uczniów do wspólnego zaśpiewania piosenki. Jeśli uczniowie nie pamiętają tekstu, wyświetla go na tablicy interaktywnej (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).

plenum

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita uczniów i pyta, jakie czynności wykonują w szkole. W razie potrzeby nauczyciel zadaje pytania naprowadzające, np.: Co robicie na lekcjach muzyki, plastyki, matematyki? Uczniowie podają swoje propozycje w języku polskim.

plenum

20 min

Nauczyciel prezentuje dialog wraz z ilustracją (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie słuchają i śledzą tekst wzrokiem.

Nauczyciel prezentuje karty obrazkowe ilustrujące czynności wykonywane w szkole (malowanie, śpiewanie, pisanie, liczenie, czytanie) oraz odtwarza audio (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie powtarzają usłyszane frazy.

karty obrazkowe, magnesy, odtwarzacz audio

Nauczyciel czyta frazy: wir singen, wir malen, wir schreiben, wir rechnen, wir lesen. Uczniowie przedstawiają czynności za pomocą gestów i mimiki.

Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w echo. Wypowiada głośno jedną z fraz (wir singen, wir malen, wir schreiben, wir rechnen, wir lesen) i prosi uczniów o powtórzenie jej szeptem. Następnie nauczyciel wypowiada szeptem kolejne frazy, a uczniowie powtarzają je na głos.

Nauczyciel ponownie prezentuje dialog wraz z ilustracją i pyta uczniów, co Tim będzie robił dzisiaj w szkole. Następnie wyświetla na tablicy interaktywnej obrazki ilustrujące przedmioty szkolne, a uczniowie wskazują właściwą ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj).

tablica interaktywna

Nauczyciel przymocowuje do tablicy pięć kart obrazkowych przedstawiających takie czynności, jak śpiewanie, malowanie, pisanie, liczenie, czytanie. Uczniowie zamykają oczy, a w tym czasie nauczyciel zdejmuje jedną kartę. Zadaniem uczniów jest wskazanie, której karty brakuje. Jeśli uczniowie odgadną, nauczyciel pokazuje brakującą kartę, a uczniowie wypowiadają na głos nazwę czynności przedstawionej na karcie. Uczniowie ponownie zamykają oczy, a nauczyciel zdejmuje z tablicy kolejną kartę. Zabawa powtarza się do momentu aż nauczyciel zdejmie z tablicy wszystkie karty.

karty obrazkowe (przedstawiające takie czynności, jak śpiewanie, malowanie, pisanie, liczenie, czytanie), magnesy

Faza realizacyjna

Nauczyciel pyta dzieci, jaka jest ich zdaniem szkoła: fajna, ciekawa, wesoła itp. Uczniowie podają swoje propozycje w języku polskim. Następnie nauczyciel mówi, jak można po niemiecku powiedzieć, że coś jest fajne, super. Uczniowie powtarzają za nauczycielem: prima!, toll!, super!

praca indywidualna

15 min

karty obrazkowe

Nauczyciel odtwarza piosenkę o szkole (e‑materiał: Plik audio). Podczas drugiego słuchania piosenki nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi pięć kart obrazkowych przedstawiających czynności wykonywane w szkole (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). Uczniowie słuchają nagrania i w odpowiednim momencie podnoszą właściwą kartę.

plenum

Uczniowie pracują w małych grupach. Każda grupa otrzymuje kartę pracy ze zdaniami do uzupełnienia oraz pakiet karteczek z wyrazami w języku niemieckim (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). Nauczyciel czyta na głos wyrazy: prima, toll. W razie potrzeby tłumaczy ich znaczenie. Uczniowie powtarzają niemieckie wyrazy za nauczycielem. Następnie nauczyciel ponownie odtwarza piosenkę. Podczas jej słuchania uczniowie decydują, w którym miejscu na karcie pracy powinien zostać umieszczony dany wyraz. Następnie każda grupa prezentuje efekty swojej pracy na forum. Nauczyciel prosi całą klasę o odczytanie na głos nazw brakujących wyrazów.

praca w grupach

karta pracy i karteczki z brakującymi wyrazami w języku niemieckim

Uczniowie bawią się w karaoke. Słuchają piosenki i dośpiewują brakujące fragmenty (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3).

plenum

Faza podsumowująca

Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ćwiczenie 1 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczniowie dopasowują zdania do ilustracji przedstawiających czynności wykonywane w szkole. Ochotnicy wskazują utworzone pary i wypowiadają na głos nazwy czynności. Następnie nauczyciel prezentuje nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Uczniowie wskazują zdanie określające czynność, o której usłyszeli w nagraniu.

plenum

15 min

Każdy uczeń rysuje w zeszycie swoją ulubioną czynność, którą wykonuje w szkole. Następnie ochotnicy prezentują swoje rysunki na forum i nazywają czynności w języku niemieckim (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

praca indywidualna

kredki

Na koniec lekcji nauczyciel zachęca uczniów do wspólnego zaśpiewania piosenki. Jeśli uczniowie nie pamiętają tekstu, wyświetla go na tablicy interaktywnej (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).

plenum

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec