Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.3.4
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: In der Schule / W szkole
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania czynności wykonywanych w szkole
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita uczniów i pyta, jakie czynności wykonują w szkole. W razie potrzeby nauczyciel zadaje pytania naprowadzające, np.: Co robicie na lekcjach muzyki, plastyki, matematyki? Uczniowie podają swoje propozycje w języku polskim. | plenum | 20 min | |
Nauczyciel prezentuje dialog wraz z ilustracją (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie słuchają i śledzą tekst wzrokiem. | |||
Nauczyciel prezentuje karty obrazkowe ilustrujące czynności wykonywane w szkole (malowanie, śpiewanie, pisanie, liczenie, czytanie) oraz odtwarza audio (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie powtarzają usłyszane frazy. | karty obrazkowe, magnesy, odtwarzacz audio | ||
Nauczyciel czyta frazy: wir singen, wir malen, wir schreiben, wir rechnen, wir lesen. Uczniowie przedstawiają czynności za pomocą gestów i mimiki. | |||
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w echo. Wypowiada głośno jedną z fraz (wir singen, wir malen, wir schreiben, wir rechnen, wir lesen) i prosi uczniów o powtórzenie jej szeptem. Następnie nauczyciel wypowiada szeptem kolejne frazy, a uczniowie powtarzają je na głos. Nauczyciel ponownie prezentuje dialog wraz z ilustracją i pyta uczniów, co Tim będzie robił dzisiaj w szkole. Następnie wyświetla na tablicy interaktywnej obrazki ilustrujące przedmioty szkolne, a uczniowie wskazują właściwą ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel przymocowuje do tablicy pięć kart obrazkowych przedstawiających takie czynności, jak śpiewanie, malowanie, pisanie, liczenie, czytanie. Uczniowie zamykają oczy, a w tym czasie nauczyciel zdejmuje jedną kartę. Zadaniem uczniów jest wskazanie, której karty brakuje. Jeśli uczniowie odgadną, nauczyciel pokazuje brakującą kartę, a uczniowie wypowiadają na głos nazwę czynności przedstawionej na karcie. Uczniowie ponownie zamykają oczy, a nauczyciel zdejmuje z tablicy kolejną kartę. Zabawa powtarza się do momentu aż nauczyciel zdejmie z tablicy wszystkie karty. | karty obrazkowe (przedstawiające takie czynności, jak śpiewanie, malowanie, pisanie, liczenie, czytanie), magnesy | ||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel pyta dzieci, jaka jest ich zdaniem szkoła: fajna, ciekawa, wesoła itp. Uczniowie podają swoje propozycje w języku polskim. Następnie nauczyciel mówi, jak można po niemiecku powiedzieć, że coś jest fajne, super. Uczniowie powtarzają za nauczycielem: prima!, toll!, super! | praca indywidualna | 15 min | karty obrazkowe |
Nauczyciel odtwarza piosenkę o szkole (e‑materiał: Plik audio). Podczas drugiego słuchania piosenki nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi pięć kart obrazkowych przedstawiających czynności wykonywane w szkole (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). Uczniowie słuchają nagrania i w odpowiednim momencie podnoszą właściwą kartę. | plenum | ||
Uczniowie pracują w małych grupach. Każda grupa otrzymuje kartę pracy ze zdaniami do uzupełnienia oraz pakiet karteczek z wyrazami w języku niemieckim (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). Nauczyciel czyta na głos wyrazy: prima, toll. W razie potrzeby tłumaczy ich znaczenie. Uczniowie powtarzają niemieckie wyrazy za nauczycielem. Następnie nauczyciel ponownie odtwarza piosenkę. Podczas jej słuchania uczniowie decydują, w którym miejscu na karcie pracy powinien zostać umieszczony dany wyraz. Następnie każda grupa prezentuje efekty swojej pracy na forum. Nauczyciel prosi całą klasę o odczytanie na głos nazw brakujących wyrazów. | praca w grupach | karta pracy i karteczki z brakującymi wyrazami w języku niemieckim | |
Uczniowie bawią się w karaoke. Słuchają piosenki i dośpiewują brakujące fragmenty (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). | plenum | ||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ćwiczenie 1 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczniowie dopasowują zdania do ilustracji przedstawiających czynności wykonywane w szkole. Ochotnicy wskazują utworzone pary i wypowiadają na głos nazwy czynności. Następnie nauczyciel prezentuje nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Uczniowie wskazują zdanie określające czynność, o której usłyszeli w nagraniu. | plenum | 15 min | |
Każdy uczeń rysuje w zeszycie swoją ulubioną czynność, którą wykonuje w szkole. Następnie ochotnicy prezentują swoje rysunki na forum i nazywają czynności w języku niemieckim (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). | praca indywidualna | kredki | |
Na koniec lekcji nauczyciel zachęca uczniów do wspólnego zaśpiewania piosenki. Jeśli uczniowie nie pamiętają tekstu, wyświetla go na tablicy interaktywnej (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5). | plenum | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita uczniów i pyta, jakie czynności wykonują w szkole. W razie potrzeby nauczyciel zadaje pytania naprowadzające, np.: Co robicie na lekcjach muzyki, plastyki, matematyki? Uczniowie podają swoje propozycje w języku polskim.
plenum
20 min
Nauczyciel prezentuje dialog wraz z ilustracją (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie słuchają i śledzą tekst wzrokiem.
Nauczyciel prezentuje karty obrazkowe ilustrujące czynności wykonywane w szkole (malowanie, śpiewanie, pisanie, liczenie, czytanie) oraz odtwarza audio (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie powtarzają usłyszane frazy.
karty obrazkowe, magnesy, odtwarzacz audio
Nauczyciel czyta frazy: wir singen, wir malen, wir schreiben, wir rechnen, wir lesen. Uczniowie przedstawiają czynności za pomocą gestów i mimiki.
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w echo. Wypowiada głośno jedną z fraz (wir singen, wir malen, wir schreiben, wir rechnen, wir lesen) i prosi uczniów o powtórzenie jej szeptem. Następnie nauczyciel wypowiada szeptem kolejne frazy, a uczniowie powtarzają je na głos.
Nauczyciel ponownie prezentuje dialog wraz z ilustracją i pyta uczniów, co Tim będzie robił dzisiaj w szkole. Następnie wyświetla na tablicy interaktywnej obrazki ilustrujące przedmioty szkolne, a uczniowie wskazują właściwą ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj).
tablica interaktywna
Nauczyciel przymocowuje do tablicy pięć kart obrazkowych przedstawiających takie czynności, jak śpiewanie, malowanie, pisanie, liczenie, czytanie. Uczniowie zamykają oczy, a w tym czasie nauczyciel zdejmuje jedną kartę. Zadaniem uczniów jest wskazanie, której karty brakuje. Jeśli uczniowie odgadną, nauczyciel pokazuje brakującą kartę, a uczniowie wypowiadają na głos nazwę czynności przedstawionej na karcie. Uczniowie ponownie zamykają oczy, a nauczyciel zdejmuje z tablicy kolejną kartę. Zabawa powtarza się do momentu aż nauczyciel zdejmie z tablicy wszystkie karty.
karty obrazkowe (przedstawiające takie czynności, jak śpiewanie, malowanie, pisanie, liczenie, czytanie), magnesy
Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta dzieci, jaka jest ich zdaniem szkoła: fajna, ciekawa, wesoła itp. Uczniowie podają swoje propozycje w języku polskim. Następnie nauczyciel mówi, jak można po niemiecku powiedzieć, że coś jest fajne, super. Uczniowie powtarzają za nauczycielem: prima!, toll!, super!
praca indywidualna
15 min
karty obrazkowe
Nauczyciel odtwarza piosenkę o szkole (e‑materiał: Plik audio). Podczas drugiego słuchania piosenki nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi pięć kart obrazkowych przedstawiających czynności wykonywane w szkole (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). Uczniowie słuchają nagrania i w odpowiednim momencie podnoszą właściwą kartę.
plenum
Uczniowie pracują w małych grupach. Każda grupa otrzymuje kartę pracy ze zdaniami do uzupełnienia oraz pakiet karteczek z wyrazami w języku niemieckim (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). Nauczyciel czyta na głos wyrazy: prima, toll. W razie potrzeby tłumaczy ich znaczenie. Uczniowie powtarzają niemieckie wyrazy za nauczycielem. Następnie nauczyciel ponownie odtwarza piosenkę. Podczas jej słuchania uczniowie decydują, w którym miejscu na karcie pracy powinien zostać umieszczony dany wyraz. Następnie każda grupa prezentuje efekty swojej pracy na forum. Nauczyciel prosi całą klasę o odczytanie na głos nazw brakujących wyrazów.
praca w grupach
karta pracy i karteczki z brakującymi wyrazami w języku niemieckim
Uczniowie bawią się w karaoke. Słuchają piosenki i dośpiewują brakujące fragmenty (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3).
plenum
Faza podsumowująca
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ćwiczenie 1 (e‑materiał: Sprawdź się). Uczniowie dopasowują zdania do ilustracji przedstawiających czynności wykonywane w szkole. Ochotnicy wskazują utworzone pary i wypowiadają na głos nazwy czynności. Następnie nauczyciel prezentuje nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Uczniowie wskazują zdanie określające czynność, o której usłyszeli w nagraniu.
plenum
15 min
Każdy uczeń rysuje w zeszycie swoją ulubioną czynność, którą wykonuje w szkole. Następnie ochotnicy prezentują swoje rysunki na forum i nazywają czynności w języku niemieckim (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).
praca indywidualna
kredki
Na koniec lekcji nauczyciel zachęca uczniów do wspólnego zaśpiewania piosenki. Jeśli uczniowie nie pamiętają tekstu, wyświetla go na tablicy interaktywnej (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).
plenum
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0