Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: Język polski
Temat: Jak podtrzymać ducha wolności... Pozytywizm
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
bierze udział w dyskusji dotyczącej poczucia tożsamości narodowej;
omawia srodki stylistyczne służące w Potopie do realizacji celu „pokrzepiania serc”;
wyjaśni, jak utwory Sienkiewicza i Orzeszkowej wpływały na podtrzymanie ducha wolności.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed zajęciami:
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat: Jak kształtuje się poczucie tożsamości narodowej?
Prosi również o przygotowanie argumentów do dyskusji na temat: Czy walka narodowowyzwoleńcza jest podstawą polskiej dumy narodowej?
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji. Przeprowadza z uczniami dyskusję na wcześniej zasygnalizowane tematy.
Prowadzący zajęcia wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o odczytanie wybranego – ilustrującego temat lekcji – fragmentu Potopu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Następnie oglądają prezentację multimedialną 1 i wykonują polecenia 1 i 2. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje. Polecenie 1 może przybrać formę dyskusji.
Polecenie 2 (Scharakteryzuj środki wyrazu artystycznego, które służyły Sienkiewiczowi do realizacji celu napisania Potopu - „pokrzepienia serc”) może zostać wykonane wspólnie – uczniowie zapisują na tablicy proponowane środki wyrazu artystycznego, realizujące cel.
Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną 2 i wykonują polecenia 1 i 2 oraz ćwiczenia 1 i 2. Wybrane osoby odczytują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje. Ćwiczenie 1 może przybrać formę dyskusji.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie tematu – odpowiedź na pytanie: Jak podtrzymać ducha wolności? – na przykładzie Trylogii i utworów Orzeszkowej. Inni uczniowie uzupełniają jego wypowiedź.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Nauczyciel może zachęcić uczniów do poszukania przykładów współczesnych utworów, które według oceny uczniów podtrzymują ducha wolności (np. utworów poetyckich Marka Rymkiewicza).
Praca domowa:
Odwołując się do dzieł Henryka Sienkiewicza i Elizy Orzeszkowej, napisz wypracowanie na temat: Znaczenie polskiego dziedzictwa historycznego dla kształtowania się poczucia narodowej tożsamości.
Materiały pomocnicze:
H. Markiewicz, Pozytywizm, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.
P. Wandycz, Pod zaborami 1795‑1918, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1994.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.