Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Bartosz Zadrożny

Przedmiot: Informatyka

Temat: Struktura sieci neuronowej

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów na bazie logicznego i abstrakcyjnego myślenia, myślenia algorytmicznego i sposobów reprezentowania informacji.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) dokonuje kompresji informacji, objaśnia różnice między kompresją stratną i bezstratną tekstów, obrazów, dźwięków, filmów;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Przeanalizujesz podstawowe słownictwo związane z budową i strukturą sieci neuronowej.

  • Prześledzisz, jak dobrać odpowiednią liczbę neuronów do danego problemu.

  • Wyjaśnisz, na czym polegają poszczególne typy wyjść sieci neuronowej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • odwrócona klasa;

  • śniegowa kula.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie wyszukują informacje z zakresu biologii, dotyczące budowy neuronów, działania sieci neuronowej.

  2. Uczniowie w grupach przygotowują prezentacje na temat przykładów wykorzystania sieci neuronowej.

  3. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Struktura sieci neuronowej”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi chętną lub wybraną osobę o przypomnienie najważniejszych wiadomości dotyczących neuronów, które uczniowie poznali na lekcjach biologii. Następnie metodą burzy mózgów uczniowie porównują sieci neuronowe poznane na biologii i te, o których przeczytali w e‑materiale.

  2. Przedstawienie tematu zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią zawartą w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć, podczas cichego czytania, wynotowuje najważniejsze kwestie poruszane w tekście.

  2. Grupy prezentują przygotowane wystąpienia dotyczące wykorzystania sieci neuronowych. Nauczyciel i inni uczniowie mogą zadawać im pytania lub prosić o doprecyzowanie przedstawionych informacji.

  3. Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1–8 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.

  4. Uczniowie w parach przygotowują słowniczek najważniejszych pojęć związanych z siecią neuronową. Korzystają ze wszystkich dostępnych źródeł.

  5. Następnie uczniowie łączą się w czwórki i porównują swoje słowniczki. Uzgadniają je i ustalają wspólną wersję. Ostatnim krokiem jest ustalenie słowniczka całą klasą.

  6. Uczniowie dzielą się na czwórki. W czwórkach wymyślają problem, do rozwiązania którego potrzebna jest sieć neuronowa. Grupy wymieniają się między sobą problemami i przygotowują swoje propozycje rozwiązań. Następnie rozwiązania problemów omawiane są na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy podczas rozwiązania ćwiczeń.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują polecenia 1 i 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą wykorzystać treści w sekcjach: „Przeczytaj”, „Prezentacja multimedialna”, „Sprawdź się” jako materiał do lekcji powtórkowej.