Dla nauczyciela
Autor: Bartosz Zadrożny
Przedmiot: Informatyka
Temat: Struktura sieci neuronowej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przeanalizujesz podstawowe słownictwo związane z budową i strukturą sieci neuronowej.
Prześledzisz, jak dobrać odpowiednią liczbę neuronów do danego problemu.
Wyjaśnisz, na czym polegają poszczególne typy wyjść sieci neuronowej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
odwrócona klasa;
śniegowa kula.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie wyszukują informacje z zakresu biologii, dotyczące budowy neuronów, działania sieci neuronowej.
Uczniowie w grupach przygotowują prezentacje na temat przykładów wykorzystania sieci neuronowej.
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Struktura sieci neuronowej”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi chętną lub wybraną osobę o przypomnienie najważniejszych wiadomości dotyczących neuronów, które uczniowie poznali na lekcjach biologii. Następnie metodą burzy mózgów uczniowie porównują sieci neuronowe poznane na biologii i te, o których przeczytali w e‑materiale.
Przedstawienie tematu zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią zawartą w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć, podczas cichego czytania, wynotowuje najważniejsze kwestie poruszane w tekście.
Grupy prezentują przygotowane wystąpienia dotyczące wykorzystania sieci neuronowych. Nauczyciel i inni uczniowie mogą zadawać im pytania lub prosić o doprecyzowanie przedstawionych informacji.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1–8 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Uczniowie w parach przygotowują słowniczek najważniejszych pojęć związanych z siecią neuronową. Korzystają ze wszystkich dostępnych źródeł.
Następnie uczniowie łączą się w czwórki i porównują swoje słowniczki. Uzgadniają je i ustalają wspólną wersję. Ostatnim krokiem jest ustalenie słowniczka całą klasą.
Uczniowie dzielą się na czwórki. W czwórkach wymyślają problem, do rozwiązania którego potrzebna jest sieć neuronowa. Grupy wymieniają się między sobą problemami i przygotowują swoje propozycje rozwiązań. Następnie rozwiązania problemów omawiane są na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy podczas rozwiązania ćwiczeń.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenia 1 i 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać treści w sekcjach: „Przeczytaj”, „Prezentacja multimedialna”, „Sprawdź się” jako materiał do lekcji powtórkowej.