Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.12.6
Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Nobelpreisträger und -preisträgerinnen / Nobliści i noblistki
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat niemieckojęzycznych noblistek i noblistów oraz przyznawania Nagrody Nobla
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
podsumowuje informacje na temat przyznawania Nagrody Nobla;
przedstawia sylwetkę Alfreda Nobla;
opisuje laureatów Nagrody Nobla z krajów niemieckojęzycznych.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania między nauką języka niemieckiego a innymi dziedzinami życia;
pracuje z wykorzystaniem autentycznych materiałów językowych;
sam decyduje o tym, jakie informacje ma przedstawić na blogu;
otrzymuje informację zwrotną o postępach.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku – wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego oraz używanie skojarzeń wzrokowych;
pokonywanie ograniczeń w mówieniu i pisaniu poprzez przechodzenie na język ojczysty, szukanie pomocy u rozmówców, używanie mimiki i gestu, użycie synonimów, antonimów lub tworzenie parafrazy;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet.
Metody i formy nauczania:
podejście humanistyczne,
podejście komunikacyjne,
podająca – praca z tekstem źródłowym, praca z mapą interaktywną,
aktywizujące – burza mózgów, analiza mapy interaktywnej,
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w grupach,
plenum,
praca w parach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu wprowadzającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji? Następnie zawiesza na tablicy zdjęcie Alfreda Nobla, prosi uczniów, aby wokół zdjęcia zapisali informacje dotyczące przyznawania Nagrody Nobla oraz wpisali noblistów, których znają.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli teksty z sekcji Przeczytaj na trzy części. Uczniowie zostają podzieleni na trzy grupy, każda z grup otrzymuje jeden fragment tekstu. Uczniowie w grupach pracują nad wybranym tekstem, tworząc do niego pytania, analizując go, rozmawiając na temat nieznanych zwrotów. Po opracowaniu fragmentów tekstu nauczyciel miesza grupy w taki sposób, aby w nowych grupach byli eksperci zajmujący się różnymi fragmentami. Uczniowie omawiają swoje fragmenty tekstu, tłumaczą nieznane słownictwo.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu, przyporządkowując prawidłowe odpowiedzi do poszczególnych pytań i zagadnień.
Można również zastosować metodę odwróconej lekcji, polegającą na tym, że uczniowie w domu zapoznają się z multimedium – mapą interaktywną. W szkole możemy podzielić uczniów na trzy grupy, następnie wyznaczamy im zadania utrwalające i poszerzające wiedzę, indywidualizując tym samym proces uczenia się.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie tworzą pary, losują jednego z omawianych laureatów Nagrody Nobla. Następnie przygotowują opis danej osoby z wyszczególnieniem jej dokonań. Jedna osoba wciela się w rolę opisywanego laureata, druga natomiast jest uczniem, który chce uzyskać jak najwięcej odpowiedzi od rozmówcy. Uczniowie przeprowadzają ze sobą dialog, który prezentują na forum klasy.
Uczniowie mogą również nagrać wywiad z laureatem i przedstawić swoje nagranie pozostałym uczniom.
Praca domowa
Uczniowie przygotowują wpis na blog na temat jednej z niemieckojęzycznych noblistek lub jednego z niemieckojęzycznych noblistów (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej:
przed lekcją: przygotowanie galerii zdjęć niemieckojęzycznych laureatów Nagrody Nobla;
w trakcie lekcji: praca z materiałem wizualnym (opis wyglądu zewnętrznego osób widocznych na mapie, dyskusja na temat osiągnięć i wynalazków noblistek i noblistów);
po lekcji: wykorzystanie do utrwalenia słownictwa z zakresu lekcji lub przygotowania pracy domowej.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0