Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.4.3
Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Ist der Lehrerberuf schwierig? / Czy zawód nauczyciela jest trudny?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Kształtowanie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat zawodu nauczyciela i związanych z nim czynnościami i obowiązkami.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
nazywa czynności wykonywane w zawodzie nauczyciela;
wymienia cechy dobrego nauczyciela;
opisuje, czego nauczyciel potrzebuje do pracy.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
samodzielnie dokonuje oceny swoich umiejętności językowych;
kształtuje kompetencje kluczowe.
Strategie uczenia się:
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
centralizowanie procesu uczenia - utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi;
współpraca z innymi osobami - z koleżankami i kolegami na tym samym poziomie językowym.
Metody i formy pracy:
podająca – techniki: pogadanka, opis, praca ze źródłem czytanym, wyjaśnienie;
praktyczna – techniki: redagowanie wpisu na blogu;
aktywizująca – techniki: gry dydaktyczne, opowiadanie, burza mózgów;
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – techniki: multimedialne z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog interaktywny),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu lekcję i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem lekcji?
Następnie nauczyciel prosi o podanie cech charakteru nauczyciela, jakie uczniowie już znają. Zapisuje je na tablicy, zwraca uwagę na poprawną wymowę, inicjuje powtórzenia chóralne.
Nauczyciel prosi o przeczytanie informacji: „Czy wiesz, że…” na temat zawodu nauczyciela w Niemczech. Następnie pyta uczniów, czy zawód nauczyciela jest w Polsce popularny i czy chcieliby być w przyszłości nauczycielami.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach zapoznają się z tekstem „Frau Koch ist Lehrerin von Beruf”, zakreślając wyrazy i zwroty, które są nowe/nieznane. Znaczenie nowych/nieznanych wyrazów i zwrotów próbują odnaleźć w słowniczku lub proszą kolegę/koleżanką z pary o wsparcie w rozumieniu wyrazów/zwrotów. Nauczyciel udziela potrzebnego wsparcia w przypadku, gdy zostanie poproszony o to przez ucznia. Uczniowie czytają tekst na głos, a nauczyciel zwraca uwagę na wymowę i intonację.
Uczniowie wykonują w parach polecenia do tekstu, celem sprawdzenia jego rozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa, związanego z czynnościami wykonywanymi w zawodzie nauczyciela, np. znajdują określone informacje w tekście, określają intencje autora.
Uczniowie wykonują polecenia do Katalogu multimedialnego, celem utrwalenia i rozszerzenia słownictwa. Polecenia te mają również na celu rozwijanie sprawności pisania i mówienia: uczniowie znajdują informacje, łączą części wyrażeń w pary.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, które służą utrwaleniu słownictwa w tekście czytanym i słuchanym (Aufgaben 1‑6), w tym produktywnego wykorzystania języka (Aufgaben 7‑8).
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie wypowiadają się na temat zawodu nauczyciela: podają czynności wykonywane w zawodzie oraz cechy, które posiada osoba wykonująca taki zawód.
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Czego chcielibyście się jeszcze na ten temat dowiedzieć? Inicjuje dyskusję na forum oraz zbiera pomysły, gdzie tych informacji można szukać.
Praca domowa:
Przeanalizuj ćwiczenia i zadania, które wykonywałeś podczas lekcji w parach lub w grupie. Wybierz spośród nich te, które są Twoim zdaniem do powtórzenia. Wykonaj je ponownie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
przed lekcją: Nauczyciel sugeruje powtórzenie słownictwa związanego z tematem - cechy charakteru, czynności wykonywane w szkole, przybory szkolne.
w trakcie lekcji: Propozycja aktywności w klasie - pantomima. Jeden uczeń przedstawia za pomocą gestów jakąś czynność, wykonywaną przez nauczyciela. Pozostali zgadują, o jaką czynność chodzi. Uczeń, który odgadnie przedstawioną czynność, wychodzi przed klasę i prezentuje kolejną, itd. Można ew. przygotować karteczki z czynnościami. Uczeń losuje karteczkę i ma tę czynność zaprezentować za pomocą pantomimy.
po lekcji: Uczniowie w grupach mają za zadanie przygotować opis nauczyciela (w formie zagadki) dla pozostałych uczestników - poczynając od informacji ogólnych, a na szczegółach kończąc. Opis powinien zawierać: cechy charakteru, czynności wykonywane podczas zajęć oraz przybory, którymi nauczyciel pracuje w klasie.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0