Numer e‑materiału: 2.4.4.3

Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Ist der Lehrerberuf schwierig? / Czy zawód nauczyciela jest trudny?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Kształtowanie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat zawodu nauczyciela i związanych z nim czynnościami i obowiązkami.

Cele szczegółowe lekcji:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);
4) praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, wybór zawodu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
7) rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • nazywa czynności wykonywane w zawodzie nauczyciela;

  • wymienia cechy dobrego nauczyciela;

  • opisuje, czego nauczyciel potrzebuje do pracy.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • samodzielnie dokonuje oceny swoich umiejętności językowych;

  • kształtuje kompetencje kluczowe.

Strategie uczenia się:

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;

  • centralizowanie procesu uczenia - utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi;

  • współpraca z innymi osobami - z koleżankami i kolegami na tym samym poziomie językowym.

Metody i formy pracy:

  • podająca – techniki: pogadanka, opis, praca ze źródłem czytanym, wyjaśnienie;

  • praktyczna – techniki: redagowanie wpisu na blogu;

  • aktywizująca – techniki: gry dydaktyczne, opowiadanie, burza mózgów;

  • kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – techniki: multimedialne z użyciem komputera.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (katalog interaktywny),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu lekcję i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem lekcji?

  • Następnie nauczyciel prosi o podanie cech charakteru nauczyciela, jakie uczniowie już znają. Zapisuje je na tablicy, zwraca uwagę na poprawną wymowę, inicjuje powtórzenia chóralne.

  • Nauczyciel prosi o przeczytanie informacji: „Czy wiesz, że…” na temat zawodu nauczyciela w Niemczech. Następnie pyta uczniów, czy zawód nauczyciela jest w Polsce popularny i czy chcieliby być w przyszłości nauczycielami.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie w parach zapoznają się z tekstem „Frau Koch ist Lehrerin von Beruf”, zakreślając wyrazy i zwroty, które są nowe/nieznane. Znaczenie nowych/nieznanych wyrazów i zwrotów próbują odnaleźć w słowniczku lub proszą kolegę/koleżanką z pary o wsparcie w rozumieniu wyrazów/zwrotów. Nauczyciel udziela potrzebnego wsparcia w przypadku, gdy zostanie poproszony o to przez ucznia. Uczniowie czytają tekst na głos, a nauczyciel zwraca uwagę na wymowę i intonację.

  • Uczniowie wykonują w parach polecenia do tekstu, celem sprawdzenia jego rozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa, związanego z czynnościami wykonywanymi w zawodzie nauczyciela, np. znajdują określone informacje w tekście, określają intencje autora.

  • Uczniowie wykonują polecenia do Katalogu multimedialnego, celem utrwalenia i rozszerzenia słownictwa. Polecenia te mają również na celu rozwijanie sprawności pisania i mówienia: uczniowie znajdują informacje, łączą części wyrażeń w pary.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, które służą utrwaleniu słownictwa w tekście czytanym i słuchanym (Aufgaben 1‑6), w tym produktywnego wykorzystania języka (Aufgaben 7‑8).

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie wypowiadają się na temat zawodu nauczyciela: podają czynności wykonywane w zawodzie oraz cechy, które posiada osoba wykonująca taki zawód.

  • Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Czego chcielibyście się jeszcze na ten temat dowiedzieć? Inicjuje dyskusję na forum oraz zbiera pomysły, gdzie tych informacji można szukać.

Praca domowa:

Przeanalizuj ćwiczenia i zadania, które wykonywałeś podczas lekcji w parach lub w grupie. Wybierz spośród nich te, które są Twoim zdaniem do powtórzenia. Wykonaj je ponownie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:

  • przed lekcją: Nauczyciel sugeruje powtórzenie słownictwa związanego z tematem - cechy charakteru, czynności wykonywane w szkole, przybory szkolne.

  • w trakcie lekcji: Propozycja aktywności w klasie - pantomima. Jeden uczeń przedstawia za pomocą gestów jakąś czynność, wykonywaną przez nauczyciela. Pozostali zgadują, o jaką czynność chodzi. Uczeń, który odgadnie przedstawioną czynność, wychodzi przed klasę i prezentuje kolejną, itd. Można ew. przygotować karteczki z czynnościami. Uczeń losuje karteczkę i ma tę czynność zaprezentować za pomocą pantomimy.

  • po lekcji: Uczniowie w grupach mają za zadanie przygotować opis nauczyciela (w formie zagadki) dla pozostałych uczestników - poczynając od informacji ogólnych, a na szczegółach kończąc. Opis powinien zawierać: cechy charakteru, czynności wykonywane podczas zajęć oraz przybory, którymi nauczyciel pracuje w klasie.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec